Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sanne-2
#2862724
Ik ben (nog steeds) bezig met een weekmenu voor onze jongens.
Maar nu zit ik met het volgende.
Het percentage orgaan, daar heb ik van begrepen dat de helft uit pens moet bestaan.
Maar de andere helft dan?
Welke percentages houden jullie aan voor hart, lever en nier?
Nier hebben ze nodig begreep ik maar niet teveel , hoeveel is dat dan?
En ditzelfde geld voor lever.
Sorry voor de vragen, maar ik kom er niet uit :)
Gebruikersavatar
Door startouw
#2862727
wat ik begreep is de pens idd de helft  van al je orgaan  moet zijn en van de overgebleven helft kun je 1/3 lever 1/3 hart en 1/3 nier  geven.  ik geef het niet allemaal op 1 dag trouwens.  de ene dag pens,  dan weer eens lever dan weer nier en dan weer hart enz.

maar wellicht dat de meer ervaren barfers er anders over denken  ;D
Door malimaniac
#2862753
Ik voer 1x per week pens en 1x per week de andere organen hart/lever/nier. Bij mijn honden gaat dit goed, maar het kan best zijn dat andere honden er niet goed op reageren en het orgaan over meerdere dagen in de week verdeeld moet worden.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2862793
malimaniac schreef: Ik voer 1x per week pens en 1x per week de andere organen hart/lever/nier. Bij mijn honden gaat dit goed, maar het kan best zijn dat andere honden er niet goed op reageren en het orgaan over meerdere dagen in de week verdeeld moet worden.
Zo doe ik het ook. Het gewicht wat Diza krijgt met de organen, vervangt dan het spiervlees.
Scheelt me een hoop portioneren.
Door TMG1961
#2862843
Ik voer 1x per week pens. 1 dag per week hart, 1 dag per week lever en 1 dag per week nier.
Ik geef de helft van percentage pens
Lever houd ik 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht aan en voor nier 25 gram per 10 kg lichaamsgewicht
Het restant van de hoeveelheid orgaan geef ik als hart

Voor Pixie is dat:
Per week krijgt ze 1350 gram orgaan
Onderverdeelt in: 675 gram pens, 150 gram lever, 75 gram nier en 450 gram hart
Door Sanne-2
#2862906
Bedankt voor de antwoorden :)
Dus ik begrijp dat ik niet elke dag een mix van orgaan hoef te maken, dat scheelt ;D
Klopt het dat in mijn geval als ik uitga van 15% orgaan van het totale menu. Daarvan is de helft dan pens en de andere helft 1/3 hart 1/3 lever 1/3 nier?
Ik heb ergens gelezen dat je 4 % hart, 4% lever en 2% nier moet geven.
Is dat dan berekend van het totale menu?
Volgens mij ga ik nu teveel denken en het te moeilijk maken voor mezelf 8)
Door Lizzy
#2862941
Sanne-2 schreef: Bedankt voor de antwoorden :)
Dus ik begrijp dat ik niet elke dag een mix van orgaan hoef te maken, dat scheelt ;D
Klopt het dat in mijn geval als ik uitga van 15% orgaan van het totale menu. Daarvan is de helft dan pens en de andere helft 1/3 hart 1/3 lever 1/3 nier?
Ik heb ergens gelezen dat je 4 % hart, 4% lever en 2% nier moet geven.
Is dat dan berekend van het totale menu?
Volgens mij ga ik nu teveel denken en het te moeilijk maken voor mezelf 8)
Ja, je gaat het nu te moeilijk maken. Ik weet niet wie dit ooit bedacht heeft, maar het is teveel detail. Je geeft gewoon 20% orgaanvlees en 10% is pens en de andere 10% is lever, hart, nier en eventueel andere organen zoals hersenen ofzo. En zelfs dat ga je niet staan wegen. Je neemt gewoon wat organen en op het oog geef je van 3 a 4 orgaansoorten ongeveer een gelijke hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2863036
Voor Pixie is dat:
Per week krijgt ze 1350 gram orgaan
Onderverdeelt in: 675 gram pens, 150 gram lever, 75 gram nier en 450 gram hart
[/quote]

Heb ik ook een vraag:
Mijn hond krijgt volgens de berekening 756 gr orgaan. Dit zou ik dan als volgt kunnen geven, 378 g pens, 75 g lever, 50 g nier,  225 hart per week. Als ik bv om de week alleen pens geef, kan dat dan kwaad?

Ik ben nog steeds huiverig, dat ik tekort van iets geef...
Door Martine-Tom
#2863038
Je denkt veel te moeilijk  :)
De helft van je orgaan is pens, dat is dus prima, de rest van het orgaan kan zijn tong, hart, lever, nier, milt, hersenen...
Zelf bestel ik gewoon het 1 en ander, meestal 4 kilo van diverse dingen, snij dat in grove stukken (klein hondje) gooi het door elkaar en daar krijgt hij dan elke dag een beetje van  :)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2863276
Martine-Tom schreef: Je denkt veel te moeilijk  :)
De helft van je orgaan is pens, dat is dus prima, de rest van het orgaan kan zijn tong, hart, lever, nier, milt, hersenen...
Zelf bestel ik gewoon het 1 en ander, meestal 4 kilo van diverse dingen, snij dat in grove stukken (klein hondje) gooi het door elkaar en daar krijgt hij dan elke dag een beetje van  :)
zo doe ik het ook , 1 dag pens en de orgaanmix 2 dagen in de week samen met een vleesbot
Door Sanne-2
#2863288
Kijk dat is fijn om te horen, ik denk al snel te moeilijk hihi
Dus ik kan gewoon de helft pens doen en de rest per week in een bak doen en ze elke dag(of om de dag) wat geven, zolang ze aan het einde van de week het maar gehad hebben?
Door Lizzy
#2866015
ingridcoevert schreef: waar ik nog nieuwsgierig naar ben is als je orgaan ook veel droogt. hoe zit het dan met de percentages?
Ik let daar niet op. Zoveel snacks geef ik ze ook weer niet. En bovendien droog ik graag spiervlees, vis, hart en tong (en ook lever en nier maar dat is niet de hoofdmoot). Ik zou gewoon niet teveel lever snacks geven of niet teveel lever in het menu. Een van de twee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door