Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Starfish
#2863434
Ik heb een noors boskat dametje en ik vroeg me af of ze goed groeit. Haar broers en zusje zijn al een stuk groeter/ zwaarder.

Ik kreeg haar met 13 weken, ze kreeg brokjes en blikvoer.
Bij mij krijgt ze ' s ochtends de brokjes die ze gewend was zoveel ze zelf wilt en 's avonds een barfmenu van ongeveer 150 gr.

Ze is nu 4,5 maand oud en weegt nu 1,6 kg. Haar broers en zus wegen tussen de 2,3-2,6 kg. Zij krijgen een volledig brokjes menu.
Nu is mijn kitten niet mager maar zeker ook niet dik. Ze doet het verder heel goed en ziet er prima uit. Ze speelt ongeveer de hele dag net hier en daar een kleine pauze en 's avonds slaapt ze vooral.

Ik geef haar nog 1 of 2 dagen brokjes in de ochtend en daarna gaat ze volledig op barf over.
Ik geef haar op dit moment : kippennek, konijnkarkas, paardenvlees, kippenvlees, eendenvlees, reevlees, runderhart, rundernier, konijnennier, eendenlever, lamslever. Zo af en toe een kuiken of wat zalm.

Wat kan ik geven om haar een beetje een 'extraatje' te geven of moet ik iets aanpassen in haar menu/ eetpatroon.
Zit wel te denken om haar, als ze straks geen brokjes meer krijgt, in de middag nog iets aan te bieden.

Tips en meningen zijn welkom :)
Door lightning
#2863452
Begrijp ik je goed en krijgt je kitten maar 2 keer per dag eten?

Ik zou lekker de brokjes weg laten en volledig barfen als dat goed gaat en wat vaker voeren.
Door Starfish
#2863469
Ja dat klopt.
'S morgens brokjes en 's avonds barf. Het is niet ideaal idd, maar het advies is om brokjes en vlees appart van elkaar te geven.
de brokjes worden al afgebouwd, maar vond het wat radicaal om dat in een keer te doen..
Door lightning
#2863480
Ik denk dat het kitten wat meerdere keren op een dag nodig heeft. ik zou nu gewoon de brokjes weg laten en 3 a 4 keer per dag gaan voeren op deze leeftijd.
Door Martine-Tom
#2863557
Ik zou ook gelijk de brokjes weg doen en vaker gaan voeren, kittens voer ik eigenlijk onbeperkt en op aanvraag. De mijnen werkten soms wel eens 3 of 4 ons op een dag weg, andere dagen weer veel minder. 2 keer per dag vind ik te weinig...
Gebruikersavatar
Door Anne87
#2866283
Hoe het met eten zit, weet ik niet, maar onze twee Noorse Bosbengels wogen ook wel een stukje meer. Noodle woog met 20 weken 2 kilo (inmiddels 18 maanden en 7 kilo), Milo met 16 weken (inmiddels 11 maanden en 5 kilo). Dat zijn wel katers, maar ik denk dat ze inderdaad wel licht is. Succes met je dame!
Door Starfish
#2875725
idd katers wegen meestal iets meer dan poezen. Zeker als je weet dat de moeder van mijn Noorse dametje niet meer dan 3 kg woog. De vader woog een stuk meer, namelijk 7 kg.

Nu heeft de fokker haar ook weer gezien en die twijfelde of mijn weegschaal wel goed was, dus ik ga op een babyweegschaal nog eens nawegen. De eigenaar van het broertje van mijn Noor zegt dat ze hetzelfde aanvoelt aan als Norenkatertje.
Intussen geef ik haar nu wel extra en kan nu dus zo ongeveer de hele dag door eten, maar ze heeft er niet erg veel behoefte aan.

Gisteren een show met haar gelopen en ze heeft heel goed gedaan. Ze was heel relaxed en vond alles best.
Ze behaalde U1 (uitmuntend 1ste plaats) en zelfs een BIV (Best In Variëteit). Dus misschien maakte ik me voor niets druk ;)
Door Starfish
#2877156
nou ik heb mijn noortje nog eens nagewogen op een babyweegschaal en toen bleek ze dus al 3,2 kg te wegen! Ze is nu 21 weken dus ik denk dat ze wel mooi op gewicht zit. Mijn anders weegschaal deed het dus niet goed ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door