Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NoaKaj
#2860693
Bij de laatste levering Darf Eko voor de kat (standaard smaak) zitten de nodige plakken die normaal rood van binnen zijn maar grijs-bruin van buiten. De katten vinden ze niet echt geweldig, het ruikt verder niet bedorven. Omdat ik de dozen niet meer heb, kan de leverancier weinig voor me doen. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen met recente Darf Eko-leveringen?
Gebruikersavatar
Door Sarah5
#2860770
En wat is nu exact je klacht? Dat ze er anders uitzien van kleur of dat de katten ze niet echt geweldig vinden?

Als het om dat laatste gaat, zijn katten nu eenmaal kieskeurig. Dat zie ik bij Meis ook, wat gisteren nog geweldig was is vandaag niet te pruimen en morgen weer heerlijk  :biggrin2:
Door kakocavi
#2860861
Ik heb dat ook wel eens gehad bij Darf wild, maar toen was het door en door grijs-beige. Was via een verkooppunt, kreeg daar wel mijn geld terug. Ik zou inderdaad foto's maken en een mailtje sturen.
Door Jacoba
#2861024
NoaKaj schreef: Bij de laatste levering Darf Eko voor de kat (standaard smaak) zitten de nodige plakken die normaal rood van binnen zijn maar grijs-bruin van buiten.
Ga er dan maar vanuit dat ze aan bederven onderhevig beginnen te zijn.
NoaKaj schreef: De katten vinden ze niet echt geweldig, het ruikt verder niet bedorven.
De katten zeggen je genoeg. Het ruikt nog niet bedorven, maar toch wel ietsje anders?
Ik heb deze ervaring met een andere kvv gehad, die van de buitenkant ook rood van kleur hoorde te zijn.
Darf Eko ken ik uit het verleden.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2861028
Ik heb het gehad met de hondenversie.
Heb met ze gebeld en het is gekomen doordat de messen waarmee ze de plakken snijden bot waren.
Daardoor is de structuur veranderd en lijkt het wat grijzer en vooral plakkeriger.
Is verder niks mis mee.
Door Anne in Zweden
#2861036
Lazy Garfield schreef: Ik heb het gehad met de hondenversie.
Heb met ze gebeld en het is gekomen doordat de messen waarmee ze de plakken snijden bot waren.
Daardoor is de structuur veranderd en lijkt het wat grijzer en vooral plakkeriger.
Is verder niks mis mee.
Heu? Wat heeft de scherpte van de messen daarmee te maken? Als ik dingen maal, is de structuur niet van invloed op de kleur. Ik kan me hoogstens voorstellen dat ze langer moesten malen, waardoor het vlees warmer is geworden - maar dan is er dus wel sprake van een kwaliteitsverschil.
Door NoaKaj
#2861096
Nou, het gaat er dus om dat de katten het slecht eten en dat de kleur van de buitenkant anders is, dus het lijkt me dat dat er iets mee te maken heeft. Ik zal inderdaad Darf mailen als ik nog een zak tegenkom waar het mis mee is.
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2861147
Anne in Duitsland schreef: Heu? Wat heeft de scherpte van de messen daarmee te maken? Als ik dingen maal, is de structuur niet van invloed op de kleur. Ik kan me hoogstens voorstellen dat ze langer moesten malen, waardoor het vlees warmer is geworden - maar dan is er dus wel sprake van een kwaliteitsverschil.
Tja dat was het antwoord van Darf zef, kan ook zijn dat hij de messen bedoelde waarmee het vlees vermalen wordt.
Was niks mis mee in ieder geval.
Het verkooppunt waar ik de Darf altijd haal heeft wel veel teruggenomen omdat een aantal klanten het niet pikten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2861676
Heb het zelf wel een keer bij een andere KVV gehad maar dat was mijn eigen schuld omdat ik dat plakje vergeten was in de vriezer :-[
Ik vond het al vreemd dat het niet gelijk helemaal opgegeten werd en maakte me al bijna zorgen om de eetlust totdat ik bedacht dat het te lang in de vriezer had gelegen en dus te oud was geworden ;)
Katten zijn daarin duidelijker dan honden, wanneer zij het niet meer goed genoeg vinden laten ze het staan ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2863271
Het is een beetje vriesbrand aan de buitenzijde.
Ligt dus aan de bewaring.
Als je het in de originele verpakking bewaard hebt en op het moment dat je die de eerste keer opent, is dit het geval, dan heb je recht van spreken, want de leverancier moet een degelijke verpakking en bewaring garanderen.
Als je echter de verpakking geopend hebt en dan zelf nog een tijdje in de vriezer bewaard, kan het best daaraan liggen en vind ik niet dat de leverancier daar iets aan kan doen.

Als ik zelf gemalen vlees invries, zijn er bepaalde diersoorten die ook snel verkleuren.  Ik zou niet zeggen dat het dan al slecht is, maar je ziet een kleurverschil aan de buitenzijde. Ik zie dat vooral bij wild.  Wild konijn, patrijs, haas, die zaken hebben dat snel. Bij tam konijn, tamme eend of kip heb ik dat niet.
Ik vries ze in porties in en stop ze dan los in een zipzak, dus geen luchtdichte verpakkingen. Bij luchtdichte en luchtvrije verpakkingen en daarna invriezen, zou je dat volgens mij niet mogen hebben.  Dan zou er ook geen vriesbrand mogen optreden.
Door NoaKaj
#2871635
De oorspronkelijke verpakking is een soort grote diepvrieszak in een kartonnen doos, niet luchtdicht o.i.d. Ik zie niet in waarom het niet meer onder garantie zou vallen als ik het direct na ontvangst overpak in kleinere diepvrieszakken en bewaar in een vrieskast op -20. De voorraad Darf was helemaal op, dus het was ook zeker niet te oud of vergeten.
Door Johanna13
#2918083
December 2013 hebben wij een partij vlees van Darf eko kat gekocht. Het viel ons op dat deze partij er grijs uit zag, anders rook en dat het vetter was, het bleef aan de vork plakken.
Een van onze poezen at het ook niet meer graag, terwijl zij normaal binnen no time haar bak leeg had.
We hebben hier melding van gemaakt bij de tussenleverancier, zij gaf aan dat ze nog geen klachten ontvangen had. We voerden al bijna 3/4 jaar de Darf eko, zonder problemen. Destijds zijn we van brokken hierop overgegaan, omdat een van onze poezen wat galblaasklachten had.
Vanaf het moment dat het vlees er anders uitzag zijn onze poezen allebei ziek (-er) geworden. De een kreeg meer last van galblaasontstekingen en leverproblemen en andere poes chronische alvleesklierontsteking. We hebben beide poezen uitgebreid laten onderzoeken door onze dierenarts en het bloedonderzoek wees uit dat de poezen de ontstekingen hadden ontwikkeld t.g.v. een virale infectie/parasiet. Met veel pijn in ons hart hebben we de poezen binnen 20 dagen na elkaar moeten laten inslapen, omdat ze niet meer te genezen waren en pijnklachten hadden. Ze zijn 5 en 12 jaar oud geworden.
Het waren binnen poezen en de enige verandering waaraan ze hebben blootgestaan is de verandering van het vleesvoer van Darf eko. Wij en onze dierenarts hebben onze bedenkingen, al kunnen we natuurlijk niets bewijzen.
:'(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2918125
Wat vreselijk Johanna!

Waarom heb je alleen een klacht deponeerd bij de tussenleverancier en niet bij de fabrikant zelf?
Overigens had je ook sectie kunnen laten plegen, om zekerheid over de doodsoorzaak te kunnen achterhalen. Nu blijft het gissen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door