Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2861405
Mijn dwergteckeltje saartje is nu is nu 15 maanden oud en eet sinds een jaar kvv.
De eerste maanden heeft ze last gehad van slappe ontlasting maar dat is nu sinds een maand of tien prima.
Mooie kleine vaste drolletjes.
Vanmiddag was ik bij de dierenarts omdat ze steeds naar de omgeving bij de staart greep en daar begon te bijten.
Het bleek dat de anaalklieren vol zaten, die zijn nu geleegd.
Ik dacht dat dat niet voor zou komen als je vers vlees voert.
Of kan dat gekomen zijn omdat ze bij de overschakeling op vers vaak dunne ontlasting gehad heeft?
Moet ik meer bot voeren?
Ik geef haar één keer in de week week een kipkarkasje met wat spiervlees.
Door miik
#2861408
Mijn Mickey had vroeger heel veel problemen met de anaalklieren, ik voer haar regelmatig wat extra bot. Ik kom voor haar dus standaard op een te hoog bot percentage, Maar dat betekend wel dat ze al jaren lang geen problemen meer heeft met haar anaalklieren en dat is echt een groot voordeel. (zoveel bot dat de ontlasting soms dus wit/gelig kleurt ! Normaal zou dat dus teveel bot zijn, maar zij heeft dat nodig)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2861409
miik schreef: Mijn Mickey had vroeger heel veel problemen met de anaalklieren, ik voer haar regelmatig wat extra bot. Ik kom voor haar dus standaard op een te hoog bot percentage, Maar dat betekend wel dat ze al jaren lang geen problemen meer heeft met haar anaalklieren en dat is echt een groot voordeel. (zoveel bot dat de ontlasting soms dus wit/gelig kleurt ! Normaal zou dat dus teveel bot zijn, maar zij heeft dat nodig)
Wat voor extra bot voer je dan bij?
Door miik
#2861410
Lazy Garfield schreef: Wat voor extra bot voer je dan bij?
Ehh niet specifiek iets. Ze krijgt Barf. Dus ik geef haar wat meer dagen vleesbot dan mijn andere honden.
Ik denk dat jouw kleine tekkeltje niet zo heel veel gram per dag eet. Maar je zou kunnen kiezen om bijvoorbeeld een dag kvv om te ruilen voor een dagje alleen vleesbot. Of juist elke dag een beetje bot er extra bij (bv een nekje, of een stukje nek, of een stukje karkas). Ik weet niet wat voor jou handig is...
Door smulpaap
#2861473
Je zou met een kleintje ook vleugeltjes kunnen geven . Ik zou in elk geval niet steeds (stukjes) nekken geven (schildklier)
Je weet immers ook niet altijd wat er al door kvv gemalen word
Door deja
#2861499
Ik dacht ook dat op vers vlees je bijna geen anaalklier problemen had, nou volgens mij is dat helemaal niet waar, Fajah kreeg allemaal uitslag op haar buik rode vacht likken en nog eens likken, naar de DA die dacht even aan demodex er zijn afschraapsel gemaakt en dat was het niet.
Rijd ze sleetje, nee dat deed ze niet ga toch even kijken, nou hij had het in zijn praktijk nog nooit meegemaakt zulke overvolle anaalklieren dat beest had, ze moest aan de AB en kreeg een injectie voor de jeuk hormonen en ik moest de aangedane plekken insmeren met hydrocortiderm.
Het is een dag of 12 geleden en de plekken begonnen eergisteren weer op nieuw.
Direct ingesmeerd maar zit te denken dat het mss weer haar anaalklier is, haar ontlasting is trouwens absoluut niet dun ze heeft geen krijtpoep maar keurige stevige ontlasting, dus ik denk danhoe is dit mogelijk.
Door Martine-Tom
#2861501
deja schreef: Ik dacht ook dat op vers vlees je bijna geen anaalklier problemen had, nou volgens mij is dat helemaal niet waar, Fajah kreeg allemaal uitslag op haar buik rode vacht likken en nog eens likken, naar de DA die dacht even aan demodex er zijn afschraapsel gemaakt en dat was het niet.
Rijd ze sleetje, nee dat deed ze niet ga toch even kijken, nou hij had het in zijn praktijk nog nooit meegemaakt zulke overvolle anaalklieren dat beest had, ze moest aan de AB en kreeg een injectie voor de jeuk hormonen en ik moest de aangedane plekken insmeren met hydrocortiderm.
Het is een dag of 12 geleden en de plekken begonnen eergisteren weer op nieuw.
Direct ingesmeerd maar zit te denken dat het mss weer haar anaalklier is, haar ontlasting is trouwens absoluut niet dun ze heeft geen krijtpoep maar keurige stevige ontlasting, dus ik denk danhoe is dit mogelijk.
Tja het is voer...geen wondermiddel, ook honden op vers kunnen problemen hebben, zo ook met de anaalklieren. Het blijven levende wezens die gewoon ook hun zwakke plekken hebben.
Door deja
#2861512
Nee ik beweer ook niet dat het voer een wondermiddel is maar dat wordt hier toch wel vaak gezegd hoor.
Door Martine-Tom
#2861513
Het helpt ook zeker mee, maar als ze aanleg hebben krijgen ze er toch last van, alleen wel veel minder als op brok (de slappere ontlasting).
Door deja
#2861514
Daarom vind ik het zo gek, ik heb nu een hond met prachtige ontlasting nooit te dik of te dun, daarom begrijp ik dit niet maar ja het zal inderdaad wel een zwakke plek bij haar zijn maar is het dan mogelijk dat hij nu al weer vol zou kunnen zitten, houd dat dan in dat je om de 2 weken bij de DA zit.
Door deja
#2861518
Nou daar heb ik wel eens met de vorige hond Beau een poging naar gedaan maar dat lukte mij voor geen meter, ze vinden het ook niet prettig en als je alleen bent dan lukt dat heel moeilijk dus ben met dit soort problemen altijd maar naar de DA gegaan maar was bij mijn vorige honden af en toe dus dat was goed te doen.
Als je 1 x per 14 dagen moet wordt het wel een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Door MarijeEnBoomer
#2861520
B heeft dit ook gehad! Ik heb bij haar toen 1 botdag per week ingelast! Die dag heeft ze dan net nog even hardere ontlasting dan anders.
Ik moest haar anaalklieren bijna elke week laten uitknijpen en dat was natuurlijk geen doen. Dat ben ik langzaam gaan afbouwen in combinatie met de botdag.
Door deja
#2861521
Maar ik kan Fajah alleen maar kvv geven in bot stikt ze bijna ze kauwt goed maar slikt het dan vervolgen heel door al aantal keren geprobeerd maar dat lukt absoluut niet zelf met kvv ligt ze af en toe plat op de grond van benauwdheid dan heeft ze weer een te groot stuk gepakt, ik maak er nu dikke soep van en dat gaat wat beter dan is het losser.
Ik maal ook veel dingen zelf dus kan wel een beetje spellen met de verhouding en mss de botvlees verhouding mss aan wat kaal bot zien te komen of wat eierschaalpoeder er extra door.
Door Lizzy
#2861522
En nou is het ook zo dat hoe vaker je die anaalklieren uitknijpt, des te harder het weer terug blijft komen.... Je zou een kuurtje probiotica kunnen geven en een vleesbotdag in kunnen lassen inderdaad. En als de anaalklieren echt ontstoken zijn iedere keer, dan zou ik een homeopaat inschakelen. Die kunnen daar wel wat mee. Meestal met Hepar Sulfuris en Silicea en andere passende middelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door