Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Miss
#2860805
Ik heb 2 poezels; Basil en Doodle. Beide gecastreerde katers, Basil is 15½ en Doodle wordt geschat op 8½. Doodle is overigens de baas, maar dat terzijde.

Beide heb ik nu ook ziek: Basil is de reden, waarom ik na megaveel leeswerk, leerwerk en uitzoekwerk op dit forum terecht gekomen ben. Hij werd mij te mager, ondanks, dat hij tegen de klippen omhoog vrat en volgens de DA ook teveel drinkt. Na de eerste urinetest en daarna toch bloedonderzoek(Basil is hel en furie bij de DA, hartstikke lief thuis) blijkt, dat hij ondanks zijn leeftijd niets aan de organen mankeert, alleen de darmen zijn ontstoken en nemen niet voldoende voedsel meer op .. dus advies was op rauw vlees over te gaan. Alleen introduceren moest met eerst gekookt en dan langzaam rauw doormengen, omdat zijn darmpjes de bacterien nog niet aan kunnen. Buiten het feit, dat hij nu ziek is, is hij natuurlijk ook al best op leeftijd, gevoelig maagje(braakt bij sommige brokken kennelijk erg snel) en ... hij is kieskeurig ...

Doodle zal ik dus ook over moeten zetten op rauw vlees, al verwacht ik daar minder problemen mee. Zijn ziek-zijn is van hele andere aard en onbehandeld gevaarlijker denk ik ... hij heeft een plekje onder zijn oogje, waar een korstje op komt en er was al een sample opgestuurd, verdenking van plaveisel carcinoom(het is een donkergrijze tabby gestreept, maximaal 3 witte haartjes op zijn hele vacht te vinden). Afgelopen vrijdag is er een biopt genomen, die wordt ook onderzocht en als bevestigd wordt, wat al verdacht werd, dan moet zijn oogje er zelfs uit(gezond oogje dus).

Momenteel vol zorgen om beide katjes en nog verdrietig van het verlies van mijn oudste een paar maanden geleden, Nina was 20 en kreeg nierfalen, zou ik graag wat hulp hebben bij de introductie van het rauwe vlees bij de heren. Aangezien ik er toch niet te lang mee wilde wachten, heb ik al een bestelling gedaan, kan het hopelijk binnen een paar dagen ophalen, maar wat als ze het absoluut niet lusten ? Welke merken raden jullie aan, welke zijn zonder meer gewoon goed ? Ik wil niet aan het barfen met 2 katjes, wil gewoon KVV en ik haal dus al Carnibest voor ze op ... en Tinlo. Het zit hier niet bepaald in de buurt. Ik ga dus naar gelukkigdier.nl in Schoonebeek, woon zelf in Emmer Compascuum.
Door Anne in Zweden
#2860819
Welkom op barfplaats!

Wat vervelend dat je met zieke katten zit. Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat Doodle's oogje er niet uit hoeft!

Wat de overstap op rauw betreft: dat wil bij katten nog weleens lastig zijn. Hoeft niet, voor hetzelfde geld storten ze zich op hun versvoer en ben je het liefste baasje ter wereld, maar evengoed kan het zijn dat ze je de kont toekeren. ::)

Ik ken de verschillende merken niet uit persoonlijke ervaring, maar er komen straks nog wel andere bp'rs hier die je daarbij kunnen helpen. Mijn eigen ervaring is dat katten dol zijn op konijn. Dat gaat er hier altijd in, zonder een kruimel over te laten. Als je gemalen konijn kunt krijgen, zou ik daarmee beginnen.

Succes!
Door Mowgli
#2860844
Welkom op BP.

Balen dat pluizebollen ziek zijn, ik hoop dat ze snel weer aan de beterende hand zijn.
Heel goed dat je je aan het inlezen bent.

Zoals Anne in D. al schrijft, is het heel erg verschillend of een kat vers vlees aanneemt of niet. Helaas kan ik niet adviseren over merken en leveranciers, omdat ik in Berlijn woon en dus in Duitsland mijn vlees bestel. Wat je wel eens kunt proberen is om je pluizebollen stukjes vlees te geven als je voor jullie zelf aan het koken bent om te zien of ze dat aannemen en zo kun je al een beetje zien welke vleessoorten ze lekker vinden.

Kip wordt meestal goed gegeten (alleen mijn kater eet dat niet) en inderdaad konijn (doet mijn kater een moord voor).
Gebruikersavatar
Door Miss
#2860858
Dank jullie wel voor het welkom Anne en Mowgli.

Ja, twee zieke katten is behoorlijk schrikken nadat de oudste, die nooit iets mankeerde van "Ik maak me zorgen om haar" naar het advies in te laten slapen binnen een week deed ... Basil was al eens eerder ziek, Doodle heb ik nog niet erg lang, maar ook die mankeerde niets, behalve, dat hij door verwaarlozing al hier kwam met een paar tandjes minder. Ik adopteer dus vooral oudere katten, Nina was bij adoptie 5, Basil 10 en Doodle ook 5. Nina en Doodle via een opvang, Basil bij een particulier vandaan, maar het ergste misbruik is bij Basil geweest: tig keer herplaatsen en dan na een paar maanden weer ophalen, ook bij mij probeerde ze dat, maar ik gaf hem niet meer mee, dan maar ruzie met haar. Hierdoor heeft Basil nihil zelfvertrouwen en helaas komt dat nooit meer echt goed ...

Momenteel heb ik ze op Hills droge brokken en dat blijf ik er ook bij doen, maar als lekker hapje 's avonds kregen ze altijd een snack-achtige hoeveelheid blikvoer. In de toekomst zal ik vooral KVV gaan voeren, 2 keer op een dag, maar beperkte hoeveelheid brokken erbij houden, zodat ik goed kan monitoren of ze honger hebben. Vooral met Basil vind ik dat echt belangrijk nu en bovendien doet Doodle het goed op de brokken. Die kreeg ik 3½ jaar geleden hier mager als een lat en pas na het overlijden van de oudste, de dominante poes Nina, bleef hij meer binnen en kwam hij wat aan. Niet te dik hoor, maar nu voel ik de botjes niet meer allemaal ... de DA, waar ik hem ook vandaan heb, is dolenthousiast over hoe hij er nu uitziet. Beide heren kunnen er nog wel wat bij aan hebben, vooral Basil, aangezien hij de afgelopen maanden erg afgevallen is, alhoewel hij groter is dan Doodle, weegt hij nu ineens veel minder ...
Door kakocavi
#2860866
Lusten jouw katten vis? Ik heb zelf mijn katten over gezet met Tinlo cattery. Daar zit kip, rund, konijn en eend- en rundorgaan in, en makreel. Als ze makreel lekker vinden is dat misschien een optie, de geur van makreel is best overheersend en veel katten.houden ervan. Als je niet weet of ze het lusten kun je een blikje makreel kopen en dat aanbieden. Tinlo is een duur merk vind ik, maar wel een goed merk.Carnibest heb ik ooit geprobeerd, maar is met lam en dat lusten de mijne niet.
Gebruikersavatar
Door Miss
#2860871
Als ik ze echt wilde trakteren, dan kocht ik wel eens een blikje tonijn (er zit hier in de verste verte geen viswinkel in de buurt) op water, wat dus gewoon voor mensenconsumptie geschikt is, daar zijn ze dol op en dat Tinlo dat heeft, was me al opgevallen en heb ik ook besteld ... daarmee misschien beginnen ?
Door Martine-Tom
#2860879
Miss schreef: Als ik ze echt wilde trakteren, dan kocht ik wel eens een blikje tonijn (er zit hier in de verste verte geen viswinkel in de buurt) op water, wat dus gewoon voor mensenconsumptie geschikt is, daar zijn ze dol op en dat Tinlo dat heeft, was me al opgevallen en heb ik ook besteld ... daarmee misschien beginnen ?
Beter een andere vis, tonijn zit nogal wat kwik en andere zware metalen in ;)
Gebruikersavatar
Door Miss
#2860893
Ik bedoelde ook de Tinlo Makreel, sorry. :'(

Ik hoop niet, dat ik vooral veel commentaar krijg op wat ik nu allemaal fout doe, want ik weet, dat er kennelijk veel fout is. Gourmet, Hills, maar ik heb ook een moeilijke kater, die feitelijk niets binnenhield en dit dus wel.
Door Martine-Tom
#2860897
Miss schreef: Ik bedoelde ook de Tinlo Makreel, sorry. :'(

Ik hoop niet, dat ik vooral veel commentaar krijg op wat ik nu allemaal fout doe, want ik weet, dat er kennelijk veel fout is. Gourmet, Hills, maar ik heb ook een moeilijke kater, die feitelijk niets binnenhield en dit dus wel.
Is geen commentaar, we willen je alleen helpen :)
Door Anne in Zweden
#2860907
Is best begrijpelijk hoor, dat het allemaal veel en moeilijk lijkt in het begin, maar zeker met kvv is het heel makkelijk - zodra je katten het nieuwe voer accepteren. :D Als dat het geval blijkt te zijn, zou ik de brokjes en de Gourmet weg gaan laten, want dat is alleen maar belastend voor het lichaam, zo'n mix (vanwege de granen verteren die anders dan rauw vlees en bot). Zolang ze nog geen rauw voer willen eten, kun je brokjes en blik gebruiken om het rauwe voer aantrekkelijk te maken. En om ervoor te zorgen dat ze íéts eten natuurlijk!

Eerst maar afwachten of ze rauw vlees lekker vinden. En inderdaad, iets van het aanrecht laten vallen wil ook nog weleens héél aantrekkelijk zijn! :biggrin2:
Door kakocavi
#2860998
Miss schreef: Ik bedoelde ook de Tinlo Makreel, sorry. :'(

Ik hoop niet, dat ik vooral veel commentaar krijg op wat ik nu allemaal fout doe, want ik weet, dat er kennelijk veel fout is. Gourmet, Hills, maar ik heb ook een moeilijke kater, die feitelijk niets binnenhield en dit dus wel.
Tinlo makreel en Tinlo cattery bevatten beide makreel, cattery is compleet maar je kunt het beste toch afwisselen tussen de varianten. Ik zou het in het begin wel bij een soort houden, en pas als hij echt over is een nieuwe soort introduceren. Dat went voor de meeste katten gemakkelijker dan elke dag wat anders.
En het is bij een moeilijke kat soms handig om het verse voer in het begin te mengen met een blikje wat hij lekker vindt, zoals Gourmet. En dan steeds minder blik erin. Wat ook kan, en wat ik bij mijn eerste kat heb gedaan, is wat maltpasta of van dat vloeibare snoep erdoorheen te mengen. Dat ruikt vaak zo lekker en overheersend dat de kat het toch wel wil proeven. En ook dan natuurlijk afbouwen zodra hij het eet.
Gebruikersavatar
Door Miss
#2861049
Dank je Anne en Neally en Anne, het blikvoer ben ik idd wel van plan weg te gaan laten, sowieso wel, maar daar haalde Basil zijn voeding meest uit. Doodle is meer een brokjeseter, dus dat wacht ik echt af, dat hij het ook lekker vindt; ik wil niet, dat hij straks weer graatmager wordt ..

Kakocavi, ik heb idd de Makreel en Cattery besteld, dus dat zijn de 2 smaken om mee te beginnen begrijp ik ... rauw vlees ruikt niet zo sterk, dus hoeven ze het vaak ook eerst maar niet ... smaak geven met hun oude voer of vloeibare snoep ... ga ik proberen, ik heb het voer nog niet in huis dus ...
Door Jacoba
#2861193
Gevoeligheid voor braken op brokken kan liggen aan het feit dat je met een geëxtrudeerde brok te maken hebt. Deze zetten uit in de maag, wat dan overgeven tot gevolg heeft (één van de redenen waarom ik destijds op vers ben overgestapt, vanaf de eerste maaltijd was het braken verleden tijd)! Brokken bevatten een percentage water van p/m 10%. Hoewel een kat van nature weinig drinkt, kan dat voor jouw kat verklaren waarom ze zoveel drinkt als al het andere is uitgesloten. Katten hebben veel vocht nodig! Alléén al om die reden zou je beter natvoer kunnen geven dan brok.

Konijn wordt over het algemeen het best geaccepteerd ja. Zowel Tinlo, Haaksbarf als Degomeat hebben een fijne versie (persoonlijk dan  ;)). Je zou kunnen beginnen met veel blikvoer en een friemeltje KVV. Deze twee langzaam af- en opbouwen.

Eend, lam en geit zijn de wat vettere vleessoorten. Dit kan helpen bij gewichtstoename.
Laatst gewijzigd door Jacoba op ma 27 jan 2014, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door