Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door jack
#286042
Even een nieuwe berichtje over Stef. Nu eens geen klaagzang over zijn haaruitval, maar een positief bericht.
Van pup tot nu had Steffide gewoonte om 's morgens 2 keer achter elkaar te poepen. Er zat meestal een kwartierje tussen. 's Avonds poepte ze dan nog een keer en vooruit het kon niet op 's avonds laat soms voor de vierde keer. En dat met vers vlees voeding.

Sinds kort is daar een verandering in gekomen. 's Morgens 1 keer poepen en als het mee zit 's avonds nog een keer.
Haar gedrag is ook totaal veranderd. Van een zeer drukke hond is geen sprake meer. Ze rent een paar keer het erf rond en wordt dan rustig. Ze gaat zelfs liggen. Ze is nog wel erg onrustig voordat we naar buiten gaan.
Hoe komt dit? Komt dit door de probiotica die ik haar sind vorige week woensdag geef?
Wie wil hier eens op reageren?
Gebruikersavatar
Door chooky
#286052
In de darmen leven een heleboel bacterien. Die zorgen voor een goede spijsvertering (zorgen dat slechte bacterien geen kans hebben en helpen met de vertering). Door verschillende oorzaken kan de darmflora (dus alles wat in de darmen leeft) uit balans raken. Dan loopt de vertering dus ook minder soepel. Door probiotica (eigenlijk ook goede bacterien) te geven kan de darmflora weer geheel of gedeeltelijk herstellen. De vertering wordt dan weer beter. Voedingstoffen worden dan dus beter opgenomen en kunnen optimaal gebruikt worden.
Dit kan dus aan de ene kant de vermindering in ontlasting verklaren, het rendement wordt hoger en er wordt dus meer gebruikt van het voedsel en er is dus minder afval.
Aan de andere kant kun je de toegenomen rust verklaren doordat je hond nu verzadigd raakt (niet alleen vol, maar ook daadwerkelijk verzadigd, alle voedingstoffen die nodig zijn komen daadwerkelijk daar waar ze moeten zijn).
Door Lizzy
#286082
Ja, ik sluit me geheel bij Chooky aan. Ik denk dat zeker de goede ontlasting te maken heeft met probiotica.
Door jack
#286298
Hoe lang moet ik de probiotica dan blijven gebruiken? Ze krijgt het nu een week en ik vind de verandering erg opvallend.
Door Lizzy
#286305
jack schreef: Hoe lang moet ik de probiotica dan blijven gebruiken? Ze krijgt het nu een week en ik vind de verandering erg opvallend.
Er staat niet echt een tijd voor. Bij mijn honden gebruik ik het regelmatig. Soms 1 keer per week en soms 3 keer per week en soms in een kuurtje van 3 weken achter elkaar. Soms geef ik hte weken niet. Ook geef ik het als er darmvirus heerst. Of als er een diarree heeft. Maar goed, zelf neem ik het iedere dag. Dag in dag uit. Ik functioneer met probiotica echt zoveel beter dat ik het liever iedere dag neem. En dat kan ook geen kwaad.

Ik zou het voorlopig gewoon maar lekker blijven geven. Tenminste een maand of 1 a 2.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 mar 2005, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jack
#286545
welk merk gebruik je en waar is het te koop
Door Lizzy
#286551
jack schreef: welk merk gebruik je en waar is het te koop
Ik heb voor de honden Pro-Soluble van Protexin® gebruikt. Deze is te koop (te bestellen) bij de dierenarts. Deze vond ik echt erg goed. Niet goedkoop, maar wel goed bij vooral ernstige klachten.

Ik heb voor mijzelf en de honden nu de probiotica van Akropharma (acidophillus). Bevalt me prima. Te koop bij reformwinkels.
Door Rita
#287447
hallo je kunt ook iedere dag een beetje gewone joghurt geven dat werkt net zo. en is stukken goed koper
rita
Door Lizzy
#287500
Ik denk dat Rita bedoeld dat er in yoghurt ook probiotica zit. Alleen ben ik van mening dat de hoeveelheid in yoghurt erg laag is. Misschien niet voor de 'gewone onderhouds gevallen', maar wel in gevallen dat je probiotica in zet bij problemen.
Door jack
#287604
Dus toch maar even een tijdje op de probiotica blijven.
Door Lizzy
#287605
jack schreef: Dus toch maar even een tijdje op de probiotica blijven.
Ja, in jouw plaats zou ik de komende paar maanden nog even lekker probiotica blijven geven.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door