Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2860292
Misschien een hele stomme vraag van mij, toch stel ik hem  :-[
Ik geef mijn hond best veel kip vlees, omdat ze het lekker vind. Nu weet ik niet of verschillende soorten kip gelijk zijn qua voedingstoffen.
Mijn vraag : Wat is het verschil tussen braadkip, soepkip, braadkuiken, etc.?
Door Martine-Tom
#2860298
Ik denk weinig, ik denk dat er alleen "winst" te halen valt als je bio-kip neemt, en wat oudere kippen (al maakt dat bij bioindustrie weinig uit...  :-\).
Door Parelridder
#2860356
Anne in Duitsland schreef: Soepkip zijn oudere kippen volgens mij, dus niet die jonge blommen die normaal als kip worden verkocht. Verder zou ik het niet
weten.
Klopt, maar helaas wel uit de bioindustrie, oftewel volop behandeld met antibiotica...
Van rund weet ik dat spiervlees en hart van een volwassen dier meer voedingswaarde bevat dan dat van een kalf, ik neem aan dat dit ook geldt voor andere diersoorten.
Ik zou ab-so-luut kiezen voor biologische kip, zowel qua spiervlees, als karkas en nog eventueel aanwezig orgaan. Nog even los van het dierenwelzijn (en dan bedoel ik de kip ;)) en het milieu, is het verschil tussen biologisch en bioindustrie zichtbaar in hetgeen je in de eetbak van je hond legt!
#2860501
Eens.

En gewone kip reken je dus gewoon allemaal als kip. Zonder onderscheid.
Eendagskuikens kan je rekenen als eieren maar braadkuikens zijn niet verschillend van gewone kip, die worden standaard geslacht als kuiken (6 weken).
Gebruikersavatar
Door pike
#2860544
Het is allemaal dezelfde kip. Alleen de soepkip is een uitgelegde kip, dus wat ouder, ongeveer 1 jaar oud. Het bot is daardoor wat harder, en soepkippen zijn ook een heel stuk vetter. De "normale" legkippen worden, ook als je ze een fijn leven geeft, niet veel ouder dan 1 jaar, dan gaan ze namelijk dood aan vervetting. Ze zijn genetisch inmiddels zo gefokt dat ze heel snel vet worden, en dat vervetten stopt niet bij 6 weken, ongeacht de wijze van houden.
Ik zou het allemaal als dezelfde kip betrachten, ik zie zelfs biologische kip als gewoon zijnde kip en niet als een aparte diersoort, maar die heeft wel de voorkeur. Voor de hond noem ik het gewoon allemaal kip. En ik vind kip van alle soorten die er ter beschikking staan het minste dat je kan voeren. Het kost niet veel maar het is ook niet veel. Afwisseling moet je naar mijn idee uit andere soorten halen. Ik heb er hier ook een die gek is op kip maar daarom krijgt hij er nog niet veel of vaak van. Kip staat vooral op het menu tijdens de buitenlandvakantie omdat het dan vaak het enige botwerk is waar ik aan kan komen. Na de vakantie mogen ze dan afkicken :biggrin2:
Door malimaniac
#2861951
Soepkip moeten ze hier niet, veel te vet. Zelf een keer soep van gemaakt en die was ook niet te eten.

Ik voer erg weinig kip en dan het liefst biologisch. Als mijn budget het niet toe laat om duurder te voeren dan geef ik wel eens plofkip om de prijs van het menu te drukken. Gelukkig komt dit hooguit 1 a 2 per jaar voor.
Gebruikersavatar
Door pike
#2862094
hannabelgje schreef: Mijn echte legkip is net 3 geworden en verre van vet eigenlijk. Ik heb er nog nooit eentje gehad die vervet was en daardoor stierf. Geen idee waar je die info vandaan hebt.
Die info heb ik van iemand die een tweetal jonge legkippetjes had opgevangen. Die hadden een heerlijk buitenleventje bij haar thuis. Na een jaar was het echter afgelopen en dierenarts stelde de doodsoorzaak vast en vertelde haar dit. Toen ze het mij vertelde werd ze er nog kwaad over. Maar  goed, één verhaal van één persoon wil natuurlijk niets zeggen, misschien had ze ze zelf wel veels te rijk gevoerd. Maar dat geldt dan zowel voor het verhaal van haar als dat van jou, te weinig om iets mee te kunnen.
3 jaar vind ik trouwens ook veels te jong. Vroeger (dan heb ik het over 30 jaar geleden) liep er op de manege waar ik kwam een kip rond die werd 12 jaar oud. Een paar keer per jaar produceerde die zelfs nog een ei. Doodsoorzaak bij deze kip was helaas het eten van rattengif, ze had dus best nog ouder kunnen worden. Een niet-industriekip kan wel 20 jaar worden. Legkippen worden doorgaans geslacht als ze niet meer zoveel eieren leggen als dat hun eigenaar graag zou zien.

Soepkippen - uitgelegde kippen dus van ongeveer 1 jaar oud - zijn ook ontzettend vet. Dat is althans mijn opvatting. Als ik zelf bouillon maak dan neem ik daarvoor altijd kuiken, nooit soepkip.

Ik kan me ook herinneren dat je je gekochte legkippen na een jaar in kon ruilen bij de betreffende kippenboer. Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat die kippenboer vervolgens met die kippen deed.
Door hannabelgje
#2862197
Een kip legt een bepaalde periode en gaat dan in de rui. In de periode van de rui stoppen ze met leggen. Dat is de reden waarom ze dan dus geslacht worden. De normale levensverwachting van een kip ligt rond de 10 jaar. Een hele grote kip zal wat minder oud worden gemiddeld dan een krieltje. Voor een echte leghybride is een jaar of drie, vier al een hele mooie leeftijd. Zo zijn ze helaas gefokt.
Ik heb nu dan ook barnevelders genomen als legkippen.
#2862924
Volgens mij zijn vette soepkippen helemaal geen legkippen.
Legkippen zit inderdaad geen vlees of vet aan, want die zijn zo gefokt. 
Je redenatie kan ik volgen voor vleeskippen. Die zijn gefokt om te vervetten en dat stopt niet op 6 weken (plofkip). Legkippen zijn echter gefokt om niet te vervetten en net geen spierweefsel of vetweefsel aan te maken maar alles in hun eieren te stoppen.
Beide soorten kippen zijn compleet verschillend en allebei nog maar weinig dier. De ene produceert vlees en de andere eieren, en verder is er niet veel aan. De zuivere leg- of vleeskippen die in de industrie gebruikt worden he.
Dat soort hybride legkippen is inderdaad maar gemaakt om 1 jaar te leggen waarna ze letterlijk op is, en dat die vleeskippen na een jaar zouden doodvallen verbaast mij niets.
Vette soepkippen zijn waarschijnlijk de hennen die gebruikt zijn om de vleeshaantjes voort te brengen.  Die hebben tenslotte ook moeders.  Uitgemergelde soepkippen kunnen misschien hennen zijn die in de legindustrie gebruikt werden, dat weet ik niet.  Ik weet gewoon dat je door de filet van een legkip van een paar jaar oud (met gewoon goed en voldoende voedsel) zowat doorheen kan kijken. Daar zit echt geen vlees aan.

Gelukkig zijn er nog leuke raskipjes voor de liefhebbers die nog gewoon op een kip lijken en geen van beide zijn. Die een eitje leggen maar toch wat vlees aan hun botten hebben en vooral nog gewoon een leuk karakter en natuurlijk gedrag hebben.
Deze kipjes hebben niets van zien met de kippen die voor het vlees of de eieren gehouden worden in de industrie. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 30 jan 2014, 08:03, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door