Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2860282
Mijn 2 poezen krijgen brokken van Royal Canin, de variant Maine Coon voer. Heel af en toe schotel ik hen wat verse vis of vlees voor, maar meestal blijft het in de bakjes liggen en kijken ze er niet meer naar om.

Nu heb ik een vraag: Beide poezen hoesten regelmatig, omdat er een haarbal dwars zit. Zodra die eruit is, wordt er niet meer gehoest. Ik zorg altijd dat er vers kattengras staat en borstel hen zeer geregeld. Zijn er nog andere mogelijkheden om die vervelende haarballen die dwars zitten tegen te gaan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2860325
Versvoeren helpt ook. Dan zijn ze niet meer constant in de rui, maar beperkt het zich tot 2x per jaar nieuwe jas. Dat is iig hier de ervaring.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2860512
Ik heb juist tegenovergestelde ervaringen...

Als ik te weinig borstel, dan hebben ze heel geregeld haarballen en voor ze vers kregen was dat eigenlijk minder. Ik veronderstel dat dat was omdat de hele spijsvertering sneller loopt en meer plat is dan op vers.  Dat zie je aan wat eruit komt. Er kwam toen meer  en plattere ontlasting uit en daar zat meer haar in terwijl dat nu bijna niet meer is. Maar het komt er dus langs voor uit.

Wel denk ik dat een haarbal een heel natuurlijk mechanisme is voor een kat om overschot aan haar naar buiten te krijgen.  Onlangs hebben ze gemalen haas met vacht gekregen en toen hadden ze ook de dag erna een haarbal.  Geen probleem toch? Liever dat dan dat het hun darmen verstopt, want dat heb ik op brok wel eens voor gehad.  Ik geloof dat mijn oudere meisje dat enkel nog meer zou gaan krijgen met ouder worden (gevoeliger voor verstoppingen).

Ik ga wel weer eens wat beginnen borstelen, want dat ontlast hun toch wat meer ivm haarballen. En bovendien moet ik dan minder stofzuigen.
Maar dan heb ik het over eens in de paar weken een keertje. En niet met de furminator of zo, gewoon met een massageborstel die de losse haren meeneemt.  Beetje hetzelfde effect dan als ik het gewoon met mijn handen doe.
In de rui borstel ik een keer in de week. Meer dan dat zou ik zeker nooit doen, anders zorg je dat ze meer gaan verharen dan dat je ertegenop kan.
Versvoeren geeft wel een veel gezondere vacht en inderdaad minder haarverlies tussenin, das wel duidelijk.  Twee keertjes grondig in het begin en dan is het ergste er wel vanaf.
Dus toch eens nadenken over ze af die brokken te krijgen. Bij langharige katten ga je dat verschil in vacht echt wel zeker merken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 26 jan 2014, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#2862595
Ik heb er eigenlijk (nog) niet over nagedacht mijn poezen over te zetten op vers vlees. Het zijn 2 kieskeurige dames....... die nu veel van extra aanbiedingen die ik ze wil laten proberen, afwijzen.  :P

Beide poezen hebben last van de haarbal die er via de buik uit moet, daarom kuchen ze dan zo erg. Met ontlasting heb ik geen problemen tot nu toe.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door