Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door RTenKiba
#2850210
Hallo,

Wij hebben sinds 1 december een nestje Amerikaanse Akita pups (maar liefst 7 reutjes :o) en spenen ze af op BARF. Nu zijn er een paar nieuwe eigenaren die hun hond liever op brok zetten. Heeft iemand ervaring hoe je de pup het beste kunt overzetten?

Voor zij die graag foto's van de puppybende willen zien, we hebben een facebook pagina voor ze gemaakt ;)
www.facebook.com/kspups

Groetjes,
Tommy & Rianne
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2850266
Mooi nestje.

Wat de nieuwe pupeigenaren betreft zou ik zeggen, hun probleem, jij voert kvv en dat doe je met een reden,
als ze jouw advies niet willen volgen dan moeten ze zelf de gevolgen dragen.
Misschien hard en kort door de bocht
Door hannabelgje
#2850533
Dat vind ik niet handig. Is ook nogal een risico lijkt mij. Ik zou dan toch in het nest de puppen al kennis laten maken met brokjes.
Door Lexus-me
#2850603
De fokker van mijn jongste hond heeft ook afgespeend op KVV maar gaf steeds een paar brokjes daarbij zodat de pups ook aan die stuctuur konden wennen... Naar mijn weten zijn er geen pusps geweest die moeite hebben gehad met brok... Ik heb zelf mijn pup (wat net een vuilnisbak en met eten)op brok gezet en hij heeft er niets om gegeven... Hij staat nu wel sinds 4 maanden op BARF hoor :)
Door tessa
#2850605
Ik doe het niet hoor, dat over wennen.
De pups eten bij mij kvv omdat ik daar achter sta.
de nieuwe baasjes krijgen uitgebreid advies mee en voor twee weken voer.
Willen ze iets anders gaan voeren, dan is dat hun zaak.

als ik een pup ga kopen bij een brokkenfokker, gaat die mijn pup ook geen vlees voeren omdat ik dat zo graag wil.
Door hannabelgje
#2850669
De fokker van wasabi heeft op mijn verzoek kvv gegeven in het nest ipv alleen  brokjes. Het kan wel hoor. Ligt een beetje aan de fokker denk ik.
Door Lizzy
#2850676
Ja, echt niet he, dat ik mijn BARF afgespeende pups ga wennen aan die vieze meuk omdat er een pupkoper is die meuk wil geven. Dus ze kunnen kiezen. Ze nemen pup mee naar huis met een paar dagen zelf gemalen BARF (of KVV) en na een paar dagen zetten ze pup zelf over brok (wat 9 van de 10 keer prima gaat omdat BARF afgespeende puppen nu eenmaal een beter spijsverteringssysteem hebben dan niet vers afgespeende puppen). Of ze nemen pup niet en ik zoek een ander baasje. Het enige risico is is dat pup zegt "Is dit eten? Vergeet het maar". Slimme pup. En dat is dan het risico van de fokker/eigenaar. Maar dit los je eigenlijk altijd weer op door door de KVV de 2de dag al gelijk wat brokjes te doen. En steeds meer brokjes en steeds minder KVV te mengen. En als pup blijft weigeren die meuk te eten,  dan moeten ze bereid zijn om pup dan vers te blijven geven. En zo niet, is dit sowieso niet het juiste adres voor mijn pup.
Door Roosjes3
#2850678
Ik zou ook geen brokken voeren aan het hele nest omdat er een paar eigenaren zijn die over willen stappen op brok. Ze hebben ervoor gekozen om bij jou een pup te nemen en dan kiezen ze voor het hele pakketje. Ik zou ze een schema'tje meegeven voor het overstappen en hen op het hart drukken om dit ook daadwerkelijk op te volgen. Nou ben ik geen fokker, maar ik zou het als versvoerende pupkoper wel behoorlijk vervelend vinden als mijn 'versfokker' toch ineens brokken ging geven aan mijn pup.  ;)
Door Behendige hovi
#2850697
Ik ben het helemaal met Lizzy eens. Zo doe ik het ook. En bij alle twee mijn nestjes, heeft dit geen problemen gegeven.
Door Hanny
#2851179
Bij ons eten de pupjes altijd wel wat brokjes.
Ik heb een trommeltje, waar ik mee rammel als ze naar buiten, of binnen moeten.
Brave pupjes en dan wat brokjes op de vloer. Ik kan me er niet druk om maken.
Springen ze voor me uit de pupren weer in, lekker makkelijk.
Sta ook niet opgegeven als versvoerende fokker, gewoon omdat er wel eens een brokje in gaat.
Niet veel, maar toch.
Het is maar net, hoe streng je in de leer bent en dat ben ik dus niet.
Als ze verhuizen een kilo vleesvoer mee en een klein beetje van de brokjes, die ze al hebben gesnoept..
De rest is voor de nieuwe eigenaars.

Hanny
Door evenstar
#2851289
Onze puppen krijgen ook geen brokjes tot de laatste voeding hier krijgen ze vers. In het puppypakket stop ik altijd het boekje van Tannetje wat ze al meegekregen hebben om te lezen waarom wij vers voeren en ze krijgen voor ruim 14 dagen kvv mee.
Daarna is het de verantwoordelijkhied van de nieuwe eigenaren als ze toch brok willen voeren. In het koopcontract wat de nieuwe eigenaren lezen en ondertekenen  staat ook dat ik niet verantwoordelijk ben voor voedingsproblemen  als ze over gaan op brok. Mijn ervaring is dat onze meeste puppen het eerste jaar toch wel vlees blijven eten om de voordelen die vleesvoeren heeft en dat daarna de helft op brok over gaat.
Door Sietie
#2859344
hier speen ik de pups af op Barf. dit vermalen en mengen we tot een KVV. Dit krijgen de pupkopers mee, 5 kilo in totaal. Met alle info over versvoeren/KVV. 99% lukt mij het om de mensen KVV te laten voeren, zo niet dan kunnen ze met die 5 kilo gewoon rustig aan overzetten. vier maaltijden, een vervangen door het nieuwe voer, na een paar dagen nog een maaltijd vervangen door het nieuwe voer enz.
Door Parelridder
#2859756
RTenKiba schreef: Hallo,

Wij hebben sinds 1 december een nestje Amerikaanse Akita pups (maar liefst 7 reutjes :o) en spenen ze af op BARF. Nu zijn er een paar nieuwe eigenaren die hun hond liever op brok zetten. Heeft iemand ervaring hoe je de pup het beste kunt overzetten?

Voor zij die graag foto's van de puppybende willen zien, we hebben een facebook pagina voor ze gemaakt ;)
www.facebook.com/kspups

Groetjes,
Tommy & Rianne
Brokgevoerde pups gaan de deur uit met het dringende advies tenminste de eerste tijd (maand?) te blijven geven wat ze gewend zijn, omdat er al genoeg nieuwe avonturen op hen af komen t.g.v. de verhuizing en alles wat ze zullen & moeten beleven op deze (baby!)leeftijd. Als pups vers worden gevoerd door de fokker zou ik exact hetzelfde advies mee geven, met deze reden. En als de pups BARF kregen, dan kan de nieuwe eigenaar dus het eerste poosje kvv geven, waarbij je als fokker én wat mee kunt geven van een merk waar je achter staat én advies kunt geven voor welke merken te kiezen. Niet anders dan brokvoerende fokkers.. ;)
Als fokker dé kans dat de pupkoper alsnog (gedeeltelijk) vers gaat voeren, vanuit de ervaring die hij hiermee nu op doet, voor pup tenminste een paar weekje extra dat hij vers gevoerd wordt. Als de pupkoper vervolgens van kvv wil overschakelen op brok, dan kan dat m.i. prima door die 2 geleidelijk te gaan combineren, met steeds wat meer brok en steeds wat minder vers. Het tempo waarin dit kan zal bepaald moeten worden door het verloop: als de ontlasting oké blijft kan het rapper dan wanener pup erg moet wennen. Huh en mete en beetje geluk gaat pup met lange tanden eten en motivert zo de eigenaar om toch lekker vers te blijven geven :biggrin2:
Hoe dan ook veel plezier met de pups!!!
Door Martine-Tom
#2859807
Parelridder schreef: Brokgevoerde pups gaan de deur uit met het dringende advies tenminste de eerste tijd (maand?) te blijven geven wat ze gewend zijn, omdat er al genoeg nieuwe avonturen op hen af komen t.g.v. de verhuizing en alles wat ze zullen & moeten beleven op deze (baby!)leeftijd. Als pups vers worden gevoerd door de fokker zou ik exact hetzelfde advies mee geven, met deze reden. En als de pups BARF kregen, dan kan de nieuwe eigenaar dus het eerste poosje kvv geven, waarbij je als fokker én wat mee kunt geven van een merk waar je achter staat én advies kunt geven voor welke merken te kiezen. Niet anders dan brokvoerende fokkers.. ;)
Als fokker dé kans dat de pupkoper alsnog (gedeeltelijk) vers gaat voeren, vanuit de ervaring die hij hiermee nu op doet, voor pup tenminste een paar weekje extra dat hij vers gevoerd wordt. Als de pupkoper vervolgens van kvv wil overschakelen op brok, dan kan dat m.i. prima door die 2 geleidelijk te gaan combineren, met steeds wat meer brok en steeds wat minder vers. Het tempo waarin dit kan zal bepaald moeten worden door het verloop: als de ontlasting oké blijft kan het rapper dan wanener pup erg moet wennen. Huh en mete en beetje geluk gaat pup met lange tanden eten en motivert zo de eigenaar om toch lekker vers te blijven geven :biggrin2:
Hoe dan ook veel plezier met de pups!!!
Toch grappig om te lezen want andersom adviseren we iets anders, als er een brokgevoerde pup over gezet moet worden en men komt hier voor advies word er toch ook gezegt "brok de deur uit en gelijk aan de kvv/barf"  :)
Levert de omschakeling van vers naar brok (ivm de kh ed) wel problemen op of is het puur een "ik hoop dat ze overtuigd raken"? :)
Door Parelridder
#2860123
Ik heb geen idee of de omschakeling naar brok váák problemen heeft qua ontlasting en zo, maar alleen al om te wennen aan de smaak en structuur zou ik als ze kvv gewend zijn, geleidelijk over gaan. En tja, daar zit dan stiekem de gedachte bij mij bij dat ze nog iets langer ook tenminste gedeeltelijk vers krijgen.. Dus sluit ik me voor brokvoerders graag aan bij het brokadvies: geleidelijk overgaan, het oude en nieuwe voer mengen 8)
Ik denk dat het advies wat wij hier geven aan brokvoerende eigenaren die willen overstappen gebaseerd is op het gegeven dat 'cold turkey' overstappen meestal goed gaat en - niet onbelangrijk - er een 'the sooner the better!' gevoel is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door