Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2844020
ik hoor verschillende verhalen:

de ene zegt:
als je alleen kvv geeft moet je wel botten erbij geven zodat hun gebit schoon blijft.

de ander zet:
alleen kvv is voldoende, want vlees zorgt voor lage ph in de bek en bevat geen koolhydraten en dus weinig tot geen aanslag op de tanden.

wat zeggen jullie? is het nodig om botten te geven als kauwmateriaal?
voor honden of/ katten.

ik weet dat sommige kvv merken rijst bevatten.. moet je dan onderscheid maken?
#2844029
De aanleg voor tandplak verschilt ook wel per hond. Toen Joep kvv kreeg had hij wel wat last van tandplak.

Een hondengebit is gemaakt om te kauwen, dus ik zou regelmatig wat geven om te kauwen, maar dat kan van alles zijn en hoeft niet per see in het menu te passen.
Je kunt er ook voor kiezen om 1 keer per week ipv kvv barf onderdelen te geven.
#2844036
Dat verschilt gewoon per dier. Mijn katten weigeren bijvoorbeeld te kauwen en krijgen dus alleen gemalen voer, maar hun gebit is prima. Maar bij andere katten hoeft dat niet zo te zijn.

Laat ik het zo zeggen: kvv helpt tegen tandaanslag, kauwen op botwerk werkt nog beter. Kvv kan dus voldoende zijn, maar bij een dier met veel aanleg voor tandaanslag is botwerk soms toch nodig.
#2844297
Mijn kat krijgt zelf gemalen barf omdat hij geen vleesbot knaagt en veel niet lust (als ik maal kan ik een beetje "smokkelen"), gemalen met een 16mm gatenschijf, dus erg grof zodat er nog iets te kauwen overblijft, maar veel is het niet. Ik zie bij hem toch wel duidelijk tandplak.
Daarom geef ik hem als tandenborstel tussendoor een kippenmaagje, grote stukken gedroogde runderlong, een stuk spiervlees (als ik voor ons aan het koken ben met erg mooi rund- of lamsvlees) of een stuk lever en lamstong was ook een succes.
#2851442
dank voor jullie reacties, welke eigenlijk ook wel heel logisch klinken.

mijn kat knaagt graag. kippennekken, eendenekken, hazenschouders, kipkarkas, konijnkarkas, fazantkarkas enz het gaat er allemaal in. ik was benieuwd of bot echt van belang was voor een goed gebit en of het voor elke hond/ kat ;)
Door Martine-Tom
#2851451
Nee zover zou ik nou ook weer niet willen gaan, maar als de kat of hond aanleg heeft tot tandaanslag is er denk ik weinig beter dan ze flink laten werken op een bot. Ik merk hier echt wel verschil Doki heeft aanleg en die knaagt dus af en toe, luilak uhm Freud heeft gelukkig geen aanleg want die knaagt dus echt niet. Tom heeft door zijn onderbijt ook aanleg en als ik die op een flink bot laat knagen....daar kan geen poetsen tegenop.
Maar helemaal wit zullen zijn tanden nooit worden helaas, al schijnt het mee te vallen volgens mijn da  ;)
#2858643
Vanaf wanneer zijn jullie botten gaan geven en waarmee kan ik het beste starten? Onze pup van 19 weken krijgt nu een week KVV, maar ik merk dat hij een enorme kauwbehoefte heeft. Ik hoop deze behoefte met botten/nekken te 'bevredigen'.
#2859030
Ik weet niet hoe groot je hond is, maar je kunt beginnen met kipkarkas of rug, er is konijnkarkas, kwartel, eendenek. als het een klein hondje is kun je er een stuk afknippen en dit bewaren voor de volgende keer, persoonlijk zou ik die dag dan gaan barfen, gewoon wat spiervlees en eventueel nog groentemix erbij, je hoeft niet te denken aan orgaan dat zit genoeg in de Kvv.
Begon nog niet aan kalkoennekken, ik voer het nooit, het is voor mijn chihuahua's veel te hard, en is ook te hard voor beginners.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door