Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door java
#285848
java 12 mnd en mag wegen 18 kilo ( weegt 17.5 kilo )

ma: 200 gr. vis en 300 gr. kalfsbot met wat vlees
di: 300 gr. rundsgehakt met 200 gr.kalfsbot met wat
vlees.
75 gr. groente en 30 gr. walnoten
wo: 500 gr. kip - vleugeltjes en nekken eitje+100 cc
karnemelk
do: zie di.
vr: zie woensdag
za: 400 gr. pens + eitje + 100 cc karnemelk
zo: 300gr. runderhart + 200gr. kalfsbot met wat vlees

2 keer per week visolie en 3 keer per week 20 cc zoowiera
af en toe een stukje fruit

Belle 27 mnd. mag wegen 18 kilo en weegt 16 kilo krijgt hetzelfde maar zonder groente, gaat hiervan erg aan de diarree ( kan ook niet meer eten verdragen- gaat dan spugen ) krijgt wel mondjes maat fruit en wat noten. 2 keer per week visolie.
Belle krijgt ook maar 1 keer per week zoowiera ( gaat gauw spugen)

Is dit verantwoord..graag jullie op en aanmerkingen als het beter kan..

gr. will en haar doggy's
Door Lizzy
#285897
Hoi Will,
Om te beginnen heb ik even berekend wat je geeft aan percentages. Dat is:

48,1% bot
18% orgaanvlees
12,1% diversen (ei, zuivel, noten)
5% vis
15% vlees
1,8% groentes

Ik weet niet waarom jouw honden gaan spugen van groentes? Wat voor groentes geef je?

Ga ik kijken naar de afwisseling, dan zie ik kalfsbot, vis, rundvlees, kip, pens, runderhart. Ik denk zelf dat je wat meer afwisseling hier in zou moeten brengen, zeker aangezien je honden geen groentes eten. Ik denk dan aan lams en geitenbotten (ribben), lamsvlees, eend, konijn, etc. Ik zou ook wel iets lever geven. Dus bijv. wat lams of kalfs of kippenlever. Of lamsniertjes. Dus, in plaats van 300 gram hart bijv. 200 gram hart en 100 gram lever of niertjes.

In plaats van zeewier zou je ook spirulina kunnen gaan geven. Dat bevat ook chlorophyl en veel vitamines en mineralen. Is erg gezond en ook weer zeker omdat je geen groentes geeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 21 mar 2005, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#286015
Nou, zeg even 50%. Volgens mij zit daar (gezien de botten) zo'n 30% bot en 20% vlees. Met de 15% vlees en 5% vis kom ik op 40% vlees (en 30%) bot dus dat vind ik niet echt teveel bot en te weinig vlees, hoewel een beetje meer spiervlees (bij voorkeur dus iets anders als kip of rund) wel zou mogen. Is 'erg Ian Billinghurst' (60% rauwe vleesbotten).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 22 mar 2005, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door java
#286121
Hoi Lizzy

Bedankt voor je berekening, ben daar zelf niet zo goed in. Java kan wel tegen groentes maar het is vooral onze Belle die om niks van slag raakt. Hoewel het lijkt er naar dat haar maag toch wat meer kan hebben als een jaar geleden. Ik ben begonnen ( een jaartje geleden )met AHV. en ben vrijwel snel overgestapt naar Duck en de laatste mnd. maakte ik regelmatig iets zelf klaar. Toch vind ik Belle nog regelmatig wat reuken - oren - en heeft nog veel last van anaalklieren. Dus wil ik toch zelf eten klaar gaan maken. Vind het ook leuk. Maar wil het dan ook goed en verantwoord doen. Dus ben erg blij met je reaktie. Ja het shoppen van vlees/botten valt niet altijd mee maar ben toch al een heel eind opweg. Ga zeker uit op wat lams en geiten vlees/bot.
Spirulina dat zijn die pilletjes die je kunt kopen bij het kruidvat???? En hoeveel moet ik ze dan geven en hoe vaak en dan de zoowiera laten vervallen ?
Gisteren heeft Belle een beetje boontjes gehad, even de kook erover met een half teentje knoflook en het is er tot nu ingebleven !! Java had een groenteprutje van boontjes/spruitjes/kwart tomaat/stukje komkommer/half knoflook teentje. Ik maak telkens een ander groente prutje maar met mate zeker voor Belle. Maar als je Belle een jaar geleden had gezien en nu - niet tegeloven een totaal andere hond in de positieve zin van het woord.
Zo lang ik nog niet aan alle spullen kan komen krijgen ze ook nog wel eens een dag duck.

gr. Will en haar doggy's
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door