Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Saantje Co
#2858921
Beste,

Zijn er hier ervaringen met honden die PLE hebben?

Hond is steeds allergisch geweest aan granen en bepaalde eiwitten die in brokken voorkomen (en verschillende mijten).
Sinds anderhalf jaar staat deze nu op vers (door mijn aanraden) en alle allergie symptomen zijn verdwenen, doet het op zich goed.
Sinds een paar weken verliest de hond gewicht, spiermassa en urine (in echt hele plassen)
Voor PLE zou de hond brokken, rijst en pasta etc,... moeten bij eten, kan ze ook niet tegen dus geen optie.
Laatst gewijzigd door Saantje Co op za 25 jan 2014, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2858946
Eén van mijn overleden honden heeft jarenlang PLE gehad. Ik heb haar uiteindelijk op een pancreas versie KVV gezet, omdat dat het enige was wat ze goed kon verteren. Pancreas verteerd nl. voor. Dan hoeven de darmen niet zoveel meer te doen. Zij stond daarnaast op prednison, een onderhoudsdosering. Dat ging goed. Maar ging je weer afbouwen met Prednison, dan was het meteen weer mis. Ik zou kiezen voor vlees wat makkelijk te verteren is en niet vet. We hebben alles wel geprobeerd, zoals licht verteerbaar witvlees, maar ze kon uiteindelijk weinig meer verteren en ging overgeven. Bij haar kwam het water er gewoon van achter uitlopen  op een gegeven moment als ze lag te slapen.
Door Lizzy
#2859798
Saantje Co schreef: Beste,

Zijn er hier ervaringen met honden die PLE hebben?

Hond is steeds allergisch geweest aan granen en bepaalde eiwitten die in brokken voorkomen (en verschillende mijten).
Sinds anderhalf jaar staat deze nu op vers (door mijn aanraden) en alle allergie symptomen zijn verdwenen, doet het op zich goed.
Sinds een paar weken verliest de hond gewicht, spiermassa en urine (in echt hele plassen)
Voor PLE zou de hond brokken, rijst en pasta etc,... moeten bij eten, kan ze ook niet tegen dus geen optie.
PLE als in Protein Losing Enteropathy neem ik aan? Is vastgesteld wat de oorzaak van PLE is? Hebben ze biopten genomen?
Ik heb er echt nog nooit maar dan ook nog nooit van gehoord dat je een hond rijst, pasta en brok moet geven. Te meer je juist extra eiwit moet geven, omdat dit is wat de hond verliest. Vet is kwalijk voor een hond met PLE. Dus een kwalitatief hoogwaardig eiwit (lees vlees) en weinig vet en juist helemaal geen granen!

Wat (helaas Engels) leeswerk:

This condition can not be cured but it can generally be well-managed by you and your veterinarian. The major goal of therapy is to reduce the loss of proteins into the intestine, to restore normal protein levels in your dog. This is done through diet, and medication to reduce inflammation in the intestinal wall. An ideal diet for dogs with protein-losing enteropathy contains minimal fat, and an ample quantity of high-quality protein. There are commercial prescription diets available which fulfill these requirements, or your veterinarian can give you information to prepare a low-fat diet at home. In either case, you will need to supplement your dog's diet with fat-soluble vitamins, due to the poor absorption of fat that occurs with this condition.
Bron: http://ic.upei.ca/cidd/disorder/protein ... nteropathy

Diet:
Dogs with PLE are in a catabolic state, and adequate nutrition is essential. In dogs with primary idiopathic IL, dietary modification centres on feeding a highly digestible diet with low to very low fat content (10-15% on a dry matter basis) to prevent further dilation and rupture of lacteals. Additionally, the diet should contain highly bioavailable dietary proteins and be low in crude fibre. Dietary therapy often needs to be maintained throughout the dog’s life. In dogs with PLE associated with underlying IBD , many veterinary gastroenterologists report success with exclusive feeding of a diet consisting of hydrolysed proteins. Novel protein diets are an alternative approach. Palatability of the diet is a critical issue in PLE dogs, particularly in the most severely
affected animals, who may be anorexic. In such cases, feeding a less optimal diet may initially be necessary to entice the dog’s appetite, and then progressively transition to a more desirable diet
Bron: http://veterina.com.hr/pdf/Frederic_Gas ... opathy.pdf

In het kort komt het er op neer dat je eerst moet weten waar de PLE vandaan komt. Als de oorzaak IBD is, dan schrijven ze dat een dieet met gehydroliseerde eiwitten vaak het beste werkt (ik twijfel daar aan maar goed). En verder moet het dieet dus rijk zijn aan hoogwaardige eiwitten en arm aan ruw vezel en arm aan vet.

Kortom, ik weet niet van wie je dat rijst en pasta advies hebt gekregen maar ik zou daar in ieder geval niet meer verder gaan met de behandeling van je hond want zij hebben echt niet genoeg verstand van zaken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2859824
Ik sluit me bij Lizzy aan. PLE is een symptoom en geen ziekte. Wil je er iets nuttigs over kunnen zeggen dan moet je weten wat de oorzaak is. Oorzaken kunnen onder andere zijn IBD,voedselallergie maar ook tumoren van de darm. Om dat uit te zoeken is een endoscopie van de darm nodig waarbij er biopten worden genomen.
Door Saantje Co
#2895789
Dat was wat ik zelf ook al dacht en gevonden had.
Op aanraden had ze dan toch een soort brok ook gekocht om bij te geven.
Op de medicatie deed ze het nog even goed, ze kreeg een opleving maar ze ging weer stukken slechter...
Helaas is ze dinsdag ingeslapen wegens samenloop van omstandigheden (gedrag door pijn/last naar andere honden in gezin als ook naar eigenaar, fusieke problemen, PLE en nierfalen).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door