Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2857490
Sinds kort heb ik een potje visolie van Solgar, PESCE LIGHT, EPA mg 160, DHA mg 100 per capsule 1000 mg visolie.

In de gebruiksaanwijzing staat 1 capsule per dag (voor volwassen persoon).
Volgens de aanwijzingen in BP zou men aan een hond van ca. 25 Kg de helft van de dosis moeten geven, maar Mary Straus schrijft: 100 -150 mg aan EPA/DHA combined per 10 pounds (= 4,5 Kg) of body weight daily.

Liquid fish oil products made for humans often contain flavorings that dogs generally do not like.

? DOSAGE: Use products made for either humans or dogs. The amount of EPA and DHA in various fish oil preparations varies. Look for concentrated forms when giving high doses so you use smaller amounts of oil.

Healthy dogs can be given 100 to 150 mg EPA and DHA per 10 pounds of body weight daily; dogs who have health problems can be given up to 300 mg per 10 pounds of body weight. One ounce of canned fish with bones (sardines, jack mackerel, pink salmon) averages about 300 mg EPA and DHA combined.

The recommended dosage of liquid fish oil products is often too high, adding unnecessary fat and calories to your dog’s diet. High doses of fish oil can interfere with platelets and lead to increased bleeding, and too much can contribute to rather than reduce inflammation.

Volgens deze aanwijzingen zou ik aan Yuma 2 capsules Solgar Light per dag moeten geven?? Heb ik dat goed?
Yuma weegt iets meer dan 25 Kg.
Gebruikersavatar
Door pike
#2857721
Annemarie Rijnveld schreef: Sinds kort heb ik een potje visolie van Solgar, PESCE LIGHT, EPA mg 160, DHA mg 100 per capsule 1000 mg visolie.

In de gebruiksaanwijzing staat 1 capsule per dag (voor volwassen persoon).
, maar Mary Straus schrijft: 100 -150 mg aan EPA/DHA combined per 10 pounds (= 4,5 Kg) of body weight daily.



Healthy dogs can be given 100 to 150 mg EPA and DHA per 10 pounds of body weight daily; dogs who have health problems can be given up to 300 mg per 10 pounds of body weight. One ounce of canned fish with bones (sardines, jack mackerel, pink salmon) averages about 300 mg EPA and DHA combined.

Volgens deze aanwijzingen zou ik aan Yuma 2 capsules Solgar Light per dag moeten geven?? Heb ik dat goed?
Yuma weegt iets meer dan 25 Kg.
100-150 gram tesamen voor 4,5 kg, maak er voor het rekengemak 5 kg van
25 kg is dan 500-750 (en vanwege de afronding dus eigenlijk nog meer)
In die van jou zit 260
Dan zou je er volgens haar dus inderdaad 2-3 mogen geven.

 
Gebruikersavatar
Door pike
#2858651
Ik heb geen flauw idee of het teveel is. Ik weet niet hoe men die dosering bepaalt.
Moet zeggen dat ik de marge van 50% (100 of 150) wel erg ruim vind.

Ik heb mijn capsules eens bekeken, EPA+DHA 360 mg gemiddeld, gegarandeerd minimum is 310 mg.  ik geef er 1 per dag m.u.v. de visdag dan sla ik over.
Eén hond weegt 11 kg, de andere twee 16 resp. 17 kg.

Volgens Mary Straus zou 11 kg 240-360 mogen, dus voor hem zou die ene capsule ruim genoeg zijn.
En 16/17 kg zou 350/370 - 525/555 mogen, die zouden dan dus met 1 capsule aan de ondergrens zitten.

Overigens luidt de aanbevolen mensendosering (het is geen speciaal hondenprodukt maar voor humaan gebruik bedoeld):
2 per dag voor vitaal hart- en vaatstelsel en goede gemoedstoestand
4 per dag voor soepele gewrichten
En niet meer dan 6 per dag gebruiken.
#2863481
pike schreef: Ik heb geen flauw idee of het teveel is. Ik weet niet hoe men die dosering bepaalt.
Moet zeggen dat ik de marge van 50% (100 of 150) wel erg ruim vind.

Ik heb mijn capsules eens bekeken, EPA+DHA 360 mg gemiddeld, gegarandeerd minimum is 310 mg.  ik geef er 1 per dag m.u.v. de visdag dan sla ik over.
Eén hond weegt 11 kg, de andere twee 16 resp. 17 kg.

Volgens Mary Straus zou 11 kg 240-360 mogen, dus voor hem zou die ene capsule ruim genoeg zijn.
En 16/17 kg zou 350/370 - 525/555 mogen, die zouden dan dus met 1 capsule aan de ondergrens zitten.

Overigens luidt de aanbevolen mensendosering (het is geen speciaal hondenprodukt maar voor humaan gebruik bedoeld):
2 per dag voor vitaal hart- en vaatstelsel en goede gemoedstoestand
4 per dag voor soepele gewrichten
En niet meer dan 6 per dag gebruiken.
ik kom hier op terug Pike..op het ogenblik kan ik even niet. Maar ik meen mij te herinneren dat jij de capsules van Glucosamine.com gebruikt? Op de site staat tegenwoordig ook de dosering voor honden vermeld, dosering voor kleine en voor grote honden, iets dergelijks. Kan het niet zo gauw te voorschijn halen en hier neerzetten, via de IPad.
Gebruikersavatar
Door pike
#2863526
Annemarie Rijnveld schreef: ik kom hier op terug Pike..op het ogenblik kan ik even niet. Maar ik meen mij te herinneren dat jij de capsules van Glucosamine.com gebruikt? Op de site staat tegenwoordig ook de dosering voor honden vermeld, dosering voor kleine en voor grote honden, iets dergelijks. Kan het niet zo gauw te voorschijn halen en hier neerzetten, via de IPad.
Klopt, ik geef die van glucosamine.com.
Ik ben even wezen kijken en inderdaad geven ze een hondendosering aan, nooit eerder gezien  :-[ Voor kleine honden zeggen ze 1 capsule, voor grote honden 1 of 2. Ik vind dit dan toch een beetje vaag, een dosering per lichaamsgewicht aangeven zou heel wat beter zijn.

Neem bijvoorbeeld mijn honden, ze zijn niet klein maar ook niet groot, maar tussen die van 16 en die van 17 kilo zit wel 20 cm hoogteverschil, terwijl die van 11 kg net zo groot is als die van 16 kg.
Er zijn ook heel wat honden die net zo hoog zijn als mijn grootste maar het dubbele wegen.

En een grote hond zou dan volgens hen ook met een capsule toekunnen? Of 2. Wanneer geef je dan die 2? Lijkt me niet helemaal correct als je bedenkt dat er wel 50 kg of meer verschil in lichaamsgewicht kan zitten tussen een kleine en een grote hond.




.
Door Lil
#2863703
Niet alles hoeft naar gewicht omgerekend te worden kom ik hoe langer hoe meer achter.

Boris krijg nu humane medicijnen en een hogere dosering dan ik (ben precies 4 keer zwaarder). Gevraagd hoe dat zet en krijg doodleuk te horen dat je soms een bepaalde dosering van x geeft onafhankelijk van het gewicht.

Visolie geef ik al jaren de minimale volwassen dosering, omdat dat inderdaad overeenkomt met het advies van mijn toenmalige da.
Gebruikersavatar
Door pike
#2864719
Blijft de vraag hoe men tot die aanbevelingen is gekomen. Als een ieder wat anders zegt, hoe weet je dan wat de juiste dosering is?
Daarbij maakt het ook nog wat uit wat je voert; geef je vaak wild, vette kweekzalm en walnoten, of geef je vooral vlees uit de bio-industrie en magere vis (wilde Pacifische zalmsoorten bevatten overigens ook minder vet dan kweekzalm).
Je kan er wel flink wat Omega3 instoppen, maar als het teveel is trek je de verhouding ook weer scheef en in het ongezonde.

Als ik mijn honden zalm geef (kop met een stuk bevleesde graat) dan heeft dat altijd een laxerende werking. Ik heb een van mijn honden enige tijd 2 capsules gegeven, maar daarop was zijn ontlasting altijd zacht. Heeft even geduurd voor ik er achter was wat de oorzaak was aangezien hij nogal wat supplementen krijgt. Ik ben dus wat huiverig om meer te geven, en probeer liever aan echt wild te komen.

Ik heb gezocht naar het gehalte in kweekzalm, maar kom alleen bereide vis tegen. 100 gram bereide kweekzalm zou 2600 mg bevatten. En ik ga er van uit dat je bij bereiding wel vetten kwijtraakt maar dat er niets wordt toegevoegd, en dan zou rauwe zalm dus nog meer bevatten. Hoe dan ook bevat die rauwe vis een veelvoud van een capsule en dan is het niet zo gek dat dat bij mijn honden laxerend werkt als ze al op 2 capsules reageren die tesamen ergens tussen de 620 en 720 mg zitten.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2864869
Het gekke is dat hier de ene hond slappe ontlasting krijgt van een zalmkop en de ander korrelige krijtpoep :-\
Ik denk dat het zoals met veel dingen is met barfen: kijken naar je hond.
Gebruikersavatar
Door pike
#2864888
Sanyo schreef: Het gekke is dat hier de ene hond slappe ontlasting krijgt van een zalmkop en de ander korrelige krijtpoep :-\
Ik denk dat het zoals met veel dingen is met barfen: kijken naar je hond.
Klopt, ik lees hier wel vaker dat zalmkop tot de hardere botten wordt gerekend, terwijl de spijsvertering van mijn honden daar heel anders over denkt.
Door Lil
#2865100
Geen idee waar zalmkop toe behoort, de ene raakte enorm van aan de slinger en de ander kotste het altijd weer uit.
Geen zalmkoppen meer hier. Ze krijgen wel heel regelmatig zeer mooie repen zalm. Als ze die krijgen, dan geef ik dus een dag of 2 geen visolie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door