Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gesias
#284982
Hallo allemaal,

een poosje geleden heb ik hier een berichtje geplaatst over onze hond Geisha, een Shih Tzu, die vanwege cholesterolkristallen in het oog een vetarm dieet moest volgen. Tengevolge daarvan kreeg ze huidproblemen, zoals erge jeuk en haaruitval.
Ten lange leste zijn we naar Oisterwijk gegaan met haar, alwaar ze al in behandeling was voor haar ogen, maar nu dus ook voor haar huid. Ze kreeg medicijnen, die uitstekend hielpen, de jeuk was weg, en binnen een week had ze weer een mooie huid en ook haar vacht is nu weer mooi. Maar ........ ze kan niet eeuwig medicijnen blijven gebruiken, dus geprobeerd, en zonder medicijnen heeft ze weer meteen jeuk. Advies gevraagd in Oisterwijk en nu moeten we een eliminatiedieet doen.
Ze mag hebben ; rijst of aardappel, groenten, fruit, tofu en vit. B van het Kruidvat.
Lijkt eenvoudig, maar zo simpel vind ik het toch niet.
Om te beginnen de vit.B, ik dacht dat het druppels zouden zijn, maar die zijn alleen in tabletvorm. Hoeveel mag een hond van 6 kg per dag hebben?
Tofu, hoe ligt de verhouding daar?
En de koolsoorten, zijn dat wel goede groenten?
En aardappel of rijst, wat is het beste? Om en om?
Of misschien toch het beste een middag de keuken in, allemaal porties koken en de vriezer in?
Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat tips geven?

Alvast bedankt, Anne
Door Lizzy
#285088
Denkt men dat ze allergisch is voor dierlijk eiwit dan? En hoe komt men daarbij? Heeft ze al eens eerder een eliminatiedieet gedaan waarbij je haar bijv. eend of struisvogel of geit hebt gevoerd. Ik zou graag leren begrijpen waarom je tofu moet geven....

Vitamine B complex tabletten kun je eenvoudigweg in een vijzel tot poeder slaan. Je moet even kijken wat de dosering is voor volwassen mensen. Als dat 2 tabletten per dag per persoon is (ik zeg maar wat), dan zou ik zelf 1/2 tablet per dag geven.

Koolsoorten moet je niet teveel geven. Dit heeft een negatieve uitwerking (teveel tevaak) op de schildklier. Verder moet je geen prei en ui geven. En verder moet je geen groentes uit de nachtschade familie geven, denk ik. Deze willen nog wel eens huidproblemen veroorzaken (jeuk).

Maar goed, waarom dus tofu...? Sinds wanneer is een hond een herbivoor?
Door Yari
#285121
Lizzy schreef: Denkt men dat ze allergisch is voor dierlijk eiwit dan? En hoe komt men daarbij? Heeft ze al eens eerder een eliminatiedieet gedaan waarbij je haar bijv. eend of struisvogel of geit hebt gevoerd. Ik zou graag leren begrijpen waarom je tofu moet geven....

Vitamine B complex tabletten kun je eenvoudigweg in een vijzel tot poeder slaan. Je moet even kijken wat de dosering is voor volwassen mensen. Als dat 2 tabletten per dag per persoon is (ik zeg maar wat), dan zou ik zelf 1/2 tablet per dag geven.

Koolsoorten moet je niet teveel geven. Dit heeft een negatieve uitwerking (teveel tevaak) op de schildklier. Verder moet je geen prei en ui geven. En verder moet je geen groentes uit de nachtschade familie geven, denk ik. Deze willen nog wel eens huidproblemen veroorzaken (jeuk).

Maar goed, waarom dus tofu...? Sinds wanneer is een hond een herbivoor?
Tja, dat is weer iets van de laatste tijd wat ze weer verzonnen hebben hè! Denken ze ineens dat een hoop van dergelijke problemen te wijten zijn aan dierlijke eiwitten in het algemeen... ::)
Geloof daar zelf eerlijk gezegd geen bal van, dat een hond voor alle dierlijke eiwitten allergisch kan zijn, maar goed.
Ben dus net als Lizzy erg benieuwd naar je antwoorden op haar vragen. ;)
Door 202spots
#285139
Tofu is van soya beans gemaakt.
Niet alleen zijn veel honden allergies voor soya,
maar tofu is moeilijk verteerbaar voor de hond.
Dus ik zou geen tofu geven.
Door gesias
#285799
Onze hond kreeg eerst vanwege het verpercentage carnibest natuurvoer en light. Daar reageerde ze niet zo goed op, want ze kreeg last van schilfers, ontzettende jeuk, kortom gisten.
Om dat tegen te gaan moest ze stoppen met carnibest eten en medicijnen gaan gebruiken.
Na een maand waren de medicijnen op en kreeg ze weer jeuk en schilfers, dus .... de brokken die we weer gaven waren niet goed, carnibest is niet goed, wat dan wel?
daarom dit eliminatie dieet.
Tofu wordt toegevoegd als eiwit bron, maar de hond wordt er niet echt vrolijk van. Ze laat de tofu netjes naast de bak liggen.
Vit.B geef ik in 2 porties, 2x daags ¼ tablet. Is het beter dat ik die kapot maak tot poedervorm?
Wij eten nogal eens pasta, en dat mag zij niet hebben, en voor die gelegenheden heb ik voor de hond porties ingevroren van aardappel met bonen en rijst met erwten. Maar als wij dan ook nog naast de pasta in die week erwten of bonen eten, dan wordt het voor de hond wel erg eentonig. Maar ik denk dat ik bloemkool en spruitjes en wortelen ook goed kan geven, en dat even apart koken met een aardappel is snel gedaan.
En ik las hier ergens op de site dat selderij en witlof ook een optie kan zijn voor de hond.
Als fruit geef ik appel, peer, banaan , kiwi en soms een gedroogde abrikoos.
Wat vinden jullie hiervan, is het wat?

groetjes, anne
Door Femke
#285827
gesias schreef: Onze hond kreeg eerst vanwege het verpercentage carnibest natuurvoer en light. Daar reageerde ze niet zo goed op, want ze kreeg last van schilfers, ontzettende jeuk, kortom gisten.
Om dat tegen te gaan moest ze stoppen met carnibest eten en medicijnen gaan gebruiken.
Na een maand waren de medicijnen op en kreeg ze weer jeuk en schilfers, dus .... de brokken die we weer gaven waren niet goed, carnibest is niet goed, wat dan wel?
daarom dit eliminatie dieet.
Tofu wordt toegevoegd als eiwit bron, maar de hond wordt er niet echt vrolijk van. Ze laat de tofu netjes naast de bak liggen.
Vit.B geef ik in 2 porties, 2x daags ¼ tablet. Is het beter dat ik die kapot maak tot poedervorm?
Wij eten nogal eens pasta, en dat mag zij niet hebben, en voor die gelegenheden heb ik voor de hond porties ingevroren van aardappel met bonen en rijst met erwten. Maar als wij dan ook nog naast de pasta in die week erwten of bonen eten, dan wordt het voor de hond wel erg eentonig. Maar ik denk dat ik bloemkool en spruitjes en wortelen ook goed kan geven, en dat even apart koken met een aardappel is snel gedaan.
En ik las hier ergens op de site dat selderij en witlof ook een optie kan zijn voor de hond.
Als fruit geef ik appel, peer, banaan , kiwi en soms een gedroogde abrikoos.
Wat vinden jullie hiervan, is het wat?

groetjes, anne
carnibest heeft ook een eend-variant, voor honden die op een ' eliminatie' dieet moeten. Bel anders eens met corine van CB, zij kan je veel info geven
Laatst gewijzigd door Femke op ma 21 mar 2005, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#285838
gesias schreef: Tofu wordt toegevoegd als eiwit bron, maar de hond wordt er niet echt vrolijk van. Ze laat de tofu netjes naast de bak liggen.
Zou ik ook doen..
Vit.B geef ik in 2 porties, 2x daags ¼ tablet. Is het beter dat ik die kapot maak tot poedervorm?
¼ tabletje is wel klein genoeg dacht ik.
Wij eten nogal eens pasta, en dat mag zij niet hebben, en voor die gelegenheden heb ik voor de hond porties ingevroren van aardappel met bonen en rijst met erwten. Maar als wij dan ook nog naast de pasta in die week erwten of bonen eten, dan wordt het voor de hond wel erg eentonig.
aardappelen (of rijst) word aangeraden in 'n eliminatie dieet....bonen en erwten worden NIET aangeraden en die zou ik ook beslist niet toevoegen!!!
Met 'n elimentatie dieet is 't juist de bedoeling dat de hond eentonig eet....dus alleen maar aardappelen met b.v eend,konijn,geit,paard of vis...(1 van deze niet allemaal)
Dus je moet wel elke dag hetzelfde geven,
Wanneer na verloop van tijd de problemen verdwijnen, dan pas word er langzaam 'n andere voeding aan 't diet toe gevoegd.
Maar ik denk dat ik bloemkool en spruitjes en wortelen ook goed kan geven, en dat even apart koken met een aardappel is snel gedaan.
En ik las hier ergens op de site dat selderij en witlof ook een optie kan zijn voor de hond.
Als fruit geef ik appel, peer, banaan , kiwi en soms een gedroogde abrikoos.
Wat vinden jullie hiervan, is het wat?
groetjes, anne
Zolang je met 'n zelf samengesteld eliminatie diet bezig ben dan zou ik alleen 't diet zelf geven en geen andere groentes of fruit gaan toevoegen.

Wanneer je van plan ben om b.v de carnibest eend te geven dan zou ik ook alleen dat geven totdat je verbetering ziet.
~~~~~~~~~~~~~~~
hier wat meer info:
The homemade diet should consist of two parts starch and one part protein. Although duck, salmon, soy, venison, and rabbit are suggested for the protein; and rice and potatoes for the starch; soy and rice are not always safe substitutes
http://allergies.about.com/cs/canine/a/aa091800a.htm
Door Lizzy
#285854
gesias schreef: Onze hond kreeg eerst vanwege het verpercentage carnibest natuurvoer en light. Daar reageerde ze niet zo goed op, want ze kreeg last van schilfers, ontzettende jeuk, kortom gisten.
Gisten? Is er een huidafkrabsel gemaakt waaruit dat bleek?
Om dat tegen te gaan moest ze stoppen met carnibest eten en medicijnen gaan gebruiken.
Na een maand waren de medicijnen op en kreeg ze weer jeuk en schilfers, dus .... de brokken die we weer gaven waren niet goed, carnibest is niet goed, wat dan wel?
daarom dit eliminatie dieet.
Tofu wordt toegevoegd als eiwit bron, maar de hond wordt er niet echt vrolijk van. Ze laat de tofu netjes naast de bak liggen.
Ik kan je hond niet echt ongelijk geven. Tenslotte is hij geen vegetarier maar een carnivoor. Waarom niet 1 vleessoort die ze nog nooit eerder gehad heeft? (ik zie echt het nut niet van soja. De meeste honden reageren zelfs uitermate slecht op soja. Het is verdraait lastig verteerbaar voor een hond}.
Vit.B geef ik in 2 porties, 2x daags ¼ tablet. Is het beter dat ik die kapot maak tot poedervorm?
Als ze ze maar op eet. Dan maakt het verder niet uit.
Wij eten nogal eens pasta, en dat mag zij niet hebben, en voor die gelegenheden heb ik voor de hond porties ingevroren van aardappel met bonen en rijst met erwten. Maar als wij dan ook nog naast de pasta in die week erwten of bonen eten, dan wordt het voor de hond wel erg eentonig.
Bonen en aardappel en rijst en erwten? Heb je dit 'eliminate-dieet" in Oisterwijk voorgeschreven gekregen? Ik vind het echt geen goed idee om bonen, erwten en aardappel te geven overigens. Ik zou rijst geven. De bedoeling is 1 eiwitbron en 1 koolhydraatbron en verder niks.
Maar ik denk dat ik bloemkool en spruitjes en wortelen ook goed kan geven, en dat even apart koken met een aardappel is snel gedaan.
En ik las hier ergens op de site dat selderij en witlof ook een optie kan zijn voor de hond.
Als fruit geef ik appel, peer, banaan , kiwi en soms een gedroogde abrikoos.
Wat vinden jullie hiervan, is het wat?

groetjes, anne
Anna, eerlijk gezegd? Nee dus.... ik vind dit geen eliminatie-dieet. De bedoeling van eliminiatie-dieet is om erachter te komen waar jouw hond nou zo slecht op reageert. En je geeft dus veeeeel te veel verschillende dingen. En zo kom je er (in mijn ogen) dus nooit achter waar het probleem zit.

Ik zou dus (als ik jou was) of Carnibest Eend en Rijst gaan geven (en verder niks niks niks niks! Nog geen stukje appel). Of zelf gaan samenstellen met een soort vlees dat jouw hond nog noooit eerder gehad heeft en dan met rijst en doe er dan een multivitamine/mineralenpoeder doorheen van bijv. De Groene Os. Verder niks. Geen banaan, geen kiwi. Niks. Alleen vlees + rijst + multivitamine/mineralen. En verder niks.

Lees anders ook dit even: http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-dieetvoeding.htm

Ik ging trouwens naar een homeopathischwerkend dierenarts met deze klachten. Misschien is dat ook een idee voor jouw hond?
Groetjes en sterkte, Lizzy
Door gesias
#285887
nou, ik dacht op de goede weg te zijn, maar niet dus.

Ik heb van oisterwijk het volgende dieet voorgeschreven gekregen ;
aardappelen of rijst
groenten
fruit
tofu
vit.B.

dus ik ga ervan uit dat ik haar dit elke dag moet geven.
als ik jullie dus hoor, dan kan ik beter rijst geven dan aardappel, niet steeds verschillende groenten, niet teveel fruit, wel tofu, en vit.B.
Of wellicht de tofu dan maar weg laten.

Er is een huidkrabsel gemaakt en daaruit bleken de gisten, en daarvoor heeft ze medicijnen gehad.
Ik wil deze maand volmaken met dit dieet, en als het niet helpt dan moeten we terug naar Oisterwijk.
Maar deze maand wil ik het dus zo goed mogelijk doen.
Vandaar mijn vraag hier op barfplaats.

anne
Door Lizzy
#285890
gesias schreef: nou, ik dacht op de goede weg te zijn, maar niet dus.

Ik heb van oisterwijk het volgende dieet voorgeschreven gekregen ;
aardappelen of rijst
groenten
fruit
tofu
vit.B.

dus ik ga ervan uit dat ik haar dit elke dag moet geven.
als ik jullie dus hoor, dan kan ik beter rijst geven dan aardappel, niet steeds verschillende groenten, niet teveel fruit, wel tofu, en vit.B.
Of wellicht de tofu dan maar weg laten.

Er is een huidkrabsel gemaakt en daaruit bleken de gisten, en daarvoor heeft ze medicijnen gehad.
Ik wil deze maand volmaken met dit dieet, en als het niet helpt dan moeten we terug naar Oisterwijk.
Maar deze maand wil ik het dus zo goed mogelijk doen.
Vandaar mijn vraag hier op barfplaats.

anne
Hoi Anne, nou ik vind het dus een raar eliminatie-dieet maar misschien is het wel raadzaam om eerst de aanwijzingen van Oisterwijk op te volgen. Je moet je ergens aan vast houden en volgens mij moet je dat dan maar met hun dieet doen. En dus kun je die dingen geven die zij hebben aangeraden. Ik denk dat je dit dieet 6 weken zal moeten volgen. En dood gaat je hond er niet van natuurlijk. Als het na 6 weken totaal niet heeft geholpen, dan moet je misschien daarna een andere weg in slaan....
Door Femke
#285987
gesias schreef: nou, ik dacht op de goede weg te zijn, maar niet dus.

Ik heb van oisterwijk het volgende dieet voorgeschreven gekregen ;
aardappelen of rijst
groenten
fruit
tofu
vit.B.

dus ik ga ervan uit dat ik haar dit elke dag moet geven.
als ik jullie dus hoor, dan kan ik beter rijst geven dan aardappel, niet steeds verschillende groenten, niet teveel fruit, wel tofu, en vit.B.
Of wellicht de tofu dan maar weg laten.

Er is een huidkrabsel gemaakt en daaruit bleken de gisten, en daarvoor heeft ze medicijnen gehad.
Ik wil deze maand volmaken met dit dieet, en als het niet helpt dan moeten we terug naar Oisterwijk.
Maar deze maand wil ik het dus zo goed mogelijk doen.
Vandaar mijn vraag hier op barfplaats.

anne
ik weet het niet zeker, maar volgens mij zijn koolhydraten juist een goede voedingsbodem voor gisten.... En in dit dieet zitten heel veel koolhydraten....
Door Lizzy
#286021
Is waar hoor. Aardappel vooral is een voedingsbodem voor gist. Ik vind het een vreemd dieet. Ik weet ook niet zo goed wat de bedoeling nou van het dieet is... Misschien moet je anders toch eens terugbellen naar Oisterwijk?
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 21 mar 2005, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#286027
aardappelen of rijst
groenten
fruit
tofu
vit.B.
~~~~~
Als de tofu ook niet word gegeven....dan is er alleen groentes/vegetaries over :-\

In de eerste bericht staat dat ze op vetarmdiet moest ivb met cholesterolkristallen in het oog ...
Zou 't niet beter zijn wanneer je nu 'n vetarm diet geeft in plaats van vegetaries ???
b.v met kip/kalkoen,(zonder vel) en vis ???
Door Lizzy
#286085
202spots schreef: aardappelen of rijst
groenten
fruit
tofu
vit.B.
~~~~~
Als de tofu ook niet word gegeven....dan is er alleen groentes/vegetaries over :-\

In de eerste bericht staat dat ze op vetarmdiet moest ivb met cholesterolkristallen in het oog ...
Zou 't niet beter zijn wanneer je nu 'n vetarm diet geeft in plaats van vegetaries ???
b.v met kip/kalkoen,(zonder vel) en vis ???

Helaas heeft de hond ook jeuk. En dat zou natuurlijk wel eens van bijv. kip kunnen komen. Daarom lijkt mij een eliminatiedieet van 1 dierlijk eiwit en 1 koolhydraatbron ook het meest van toepassing, maar misschien heeft die arts een andere reden om dit dieet voor te schrijven?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door