Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door tschabo
#2857931
eelke schreef: Ik doe echt niet ieder jaar titeren hoor, dus ik vind het een onlogisch stuk. Aan de hand van de waardes bij het titeren wordt er bepaald wanneer het weer nodig is.
Voor zover ik weet wordt jaarlijks titeren wel geadviseerd door dierenartsen die deze methode gebruiken...
Door eelke
#2857932
tschabo schreef: Voor zover ik weet wordt jaarlijks titeren wel geadviseerd door dierenartsen die deze methode gebruiken...
Door Tannetje niet hoor, zij schrijft er bij wanneer het weer nodig is. Uit mijn hoofd was dat voor Joep na 3 jaar, en voor Gijs na 5 jaar weer.
Door Lizzy
#2857933
Ik vind dat ze geen ongelijk hebben. Alleen vind ik titeren wel heel nuttig om te bepalen of een enting goed is aangeslagen. En als dat het geval is, zie ik de noodzaak van titeren ook niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2858196
Lizzy schreef: Ik vind dat ze geen ongelijk hebben. Alleen vind ik titeren wel heel nuttig om te bepalen of een enting goed is aangeslagen. En als dat het geval is, zie ik de noodzaak van titeren ook niet.
Ja maar dan ga je er vanuit dat het hebben van memorycells voldoende is, en dat is een beetje de discussie of dat zo is.
Ik vind het toch moeilijk om daar blindelings op te vertouwen, zeker zoals nu bv bij Henneke in de wijk dat sterfgeval door hondenziekte. Ik durf daar toch m'n hand niet voor in het vuur te steken.
Door Lizzy
#2858322
*Dorothea* schreef: Ja maar dan ga je er vanuit dat het hebben van memorycells voldoende is, en dat is een beetje de discussie of dat zo is.
Ik vind het toch moeilijk om daar blindelings op te vertouwen, zeker zoals nu bv bij Henneke in de wijk dat sterfgeval door hondenziekte. Ik durf daar toch m'n hand niet voor in het vuur te steken.
Nee, maar kennelijk doen we dat wel als er een gevalletje mazelen uitbreekt of er een polio-gevalletje heerst...... :-\. Titeren we dan alle kinderen in het durp?
Door Martine-Tom
#2858360
Lizzy schreef: Nee, maar kennelijk doen we dat wel als er een gevalletje mazelen uitbreekt of er een polio-gevalletje heerst...... :-\. Titeren we dan alle kinderen in het durp?
Nee dan bellen we SBS6 en jassen we in alle kinderen nog een enting... :-\
Ik heb op YouTube ooit een filmpje zitten kijken (volgens mij had ik die via jou gevonden) over titeren en enten, in het kort kwam het erop neer dat je ent voor de reactie, als er "goed" geent is (buiten de maternale bescherming enz enz) dan hoor je een entreactie te krijgen (een titer) dus als je na een enting titert en er is totaal geen titer aanwezig...hoeveel zin heeft het dan om nog een keer te enten, als het lijf er dus niet mee weg kan?
Bij een lage of hoge titer reageert het lijf nog dus heeft enten ook geen zin.

Uitgaande van deze theorie heeft titeren dus geen nut, als het lijf niet reageert op entingen heeft opnieuw enten dus ook geen nut, en bij een lage of zeer lage titer zou je idd van de memorycells uit moeten gaan.

(Dat was het in het kort, het hele filmpje duurde een uur en ik vond het wel plausibel klinken eigenlijk)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2860201
Elk jaar titeren is doorgaans niet zinvol. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat als er eenmaal een titer is geweest er ook geheugencellen zijn en het dier beschermd is. Hoewel we dat inderdaad niet heel erg zeker weten.
Titeren is erg zinvol bij pups om te kijken wanneer ze het beste geënt kunnen worden en titeren is zinvol als je voor een show of pension moet aantonen dat de hond beschermd is.

Wat betreft het niet reageren op een enting. Mijn ervaring is inmiddels dat zolang er nog maar iets van antilichamen aanwezig zijn, een enting niet aanslaat. Dus veel herhalingsentingen doen vrij weinig, wat nog niet wil zeggen dat ze later ook niets zullen doen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2860253
Hitam schreef: Elk jaar titeren is doorgaans niet zinvol. Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat als er eenmaal een titer is geweest er ook geheugencellen zijn en het dier beschermd is. Hoewel we dat inderdaad niet heel erg zeker weten.
Titeren is erg zinvol bij pups om te kijken wanneer ze het beste geënt kunnen worden en titeren is zinvol als je voor een show of pension moet aantonen dat de hond beschermd is.
dus stel iemand vraagt aan jou advies. De buurhond is overleden aan parvo. De hond waar het om gaat is 3 jaar geleden getiterd en de uitslag was toen 2. Durf jij dan te zeggen dat ze niet hoeven te vaccineren?
Wat betreft het niet reageren op een enting. Mijn ervaring is inmiddels dat zolang er nog maar iets van antilichamen aanwezig zijn, een enting niet aanslaat. Dus veel herhalingsentingen doen vrij weinig, wat nog niet wil zeggen dat ze later ook niets zullen doen.
Patsy haar zusjes zijn gevaccineerd toen de titers rond de 1-2 lagen, 3 weken later getiterd en toen lag alles rond de 5-6.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2860258
Lizzy schreef: Nee, maar kennelijk doen we dat wel als er een gevalletje mazelen uitbreekt of er een polio-gevalletje heerst...... :-\. Titeren we dan alle kinderen in het durp?
Nee maar vaak wordt er wel een extra vaccinatie gegeven. Ligt er aan hoe lang geleden er gevaccineerd is, ik moet ook iedere 5 jaar m'n tetanusshot halen. En zo lang niet zeker is dat het levenslange bescherming biedt, durf ik dat risico niet te nemen
Als mijn rabies gevaccineerde hond snuffelt aan een hondje met rabies, dan moet hij toch nog 3 keer een vaccinatie halen. Als het gaat om leven en dood dan durft men begrijpelijk zijn handen niet te branden aan aannames.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2861709
In dat stukje staat genoemd dat er jaarlijks getiterd wordt. Dat is lang niet altijd zo. Mijn honden waren zo hoog, wrslijk rest van leven beschermd. dze hoeven pas na 5 jaar opnieuw getiterd moeten worden. Is net iets anders dan ieder jaar. En dan nog zou ik liever ieder jaar titeren dan ieder jaar klakkeloos een enting erin stoppen. Overigens klopt daar ook iets niet in aangezien de vaccinaties 3 jaar geldig zijn, dan zou je ook om de 3 jaar titeren na de enting dan!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door