Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yazzie
#2857703
Ik heb een vraagje. Is het mogelijk dat door te veel eten van lever de leverwaarden (ALAT) bij een hond kunnen stijgen???

Hond heeft leverwaarde van 424; dit zou maximaal 113 moeten zijn. Hij heeft de afgelopen weken teveel lever gekregen, normaal krijgt hij tussen de 3 en 4%. Ik denk nu ook dat hij misselijk wordt van het eten van (te veel) lever en daarom ook gal overgeeft. Gisteren naar de dierenarts geweest en kwam o.a. deze leverwaarde eruit. Echo van de buikholte was in orde.

Volgens de voedingsdeskundige uit Utrecht is het niet mogelijk, dat door het eten van teveel lever je leverwaarde (alleen ALAT) kan stijgen maar ik dacht, vraag het voor de zekerheid toch ook even hier...
Door charmed
#2857731
Ik denk wel dat daardoor de leverwaarde kan verhogen. Prudence heeft nu een te hoge leverwaarde en ik mag haar absoluut geen lever geven. Je zou kunnen proberen even geen lever te geven?
Door charmed
#2857738
yazzie schreef: Ja, klinkt voor mij ook logisch hoor... Mag ik vragen wie jou het advies heeft gegeven om geen lever te voeren?
Tannetje & Paul Mandigers hebben dat advies gegeven. Dus nu elke keer als er leverwaarden verhoogd zijn, krijgen ze mariadistel + Leverdieet (en in ons geval, omdat het om een stofwisselingsziekte gaat, krijgen ze ook prednison erbij) anders knappen ze niet snel genoeg op.
Door yazzie
#2857743
Dank je wel voor het delen van je info. Zijn niet de minste die dat adviseren en ik geloof het ook meteen... Denk dat ik de komende weken de lever ook even oversla en dan opnieuw ga bloedprikken. Benieuwd naar wat de leverwaarde dan zijn.
Toch raar dat notabene een voedingsdeskundige van Utrecht dat ontkent...

Kan een hond sowieso zonder lever in het barfdieet???
Door charmed
#2857751
Ik zou als ik jou was een afspraak maken met bijv. Tannetje. Wie weet moet ze een leverdieet hebben tijdelijk? Of in ieder geval een gepast dieet. Prudence heeft de vorige keer 4 maanden op een leverdieet gestaan en (heeft toen ook geen lever gehad). Veelal als er leverproblemen zijn moet je ook alleen witvlees en witvis voeren. Niet vet dus.

Misschien komt het niet vaak voor dat een leverwaarde kan verhogen door te veel lever eten. Net zoiets als een schildklier met een te hoge waarde door het eten van vers vlees met schildklierresten. Heb hier een hond erbij, die dat dus heeft, zij mag dus absoluut geen KVV meer met schildklierresten, want dan schiet haar schildklier op hol. Dat komt maar bij 3 honden voor in NL, daar is mijn Phoebe er 1 van.

Ik zou een afspraak maken en je vragen eens voorleggen aan een holistisch da. Lijkt me helemaal geen slecht plan in jou geval. Dan wordt je ook begeleid in deze.
Door Lizzy
#2857769
yazzie schreef: Ik heb een vraagje. Is het mogelijk dat door te veel eten van lever de leverwaarden (ALAT) bij een hond kunnen stijgen???

Hond heeft leverwaarde van 424; dit zou maximaal 113 moeten zijn. Hij heeft de afgelopen weken teveel lever gekregen, normaal krijgt hij tussen de 3 en 4%. Ik denk nu ook dat hij misselijk wordt van het eten van (te veel) lever en daarom ook gal overgeeft. Gisteren naar de dierenarts geweest en kwam o.a. deze leverwaarde eruit. Echo van de buikholte was in orde.

Volgens de voedingsdeskundige uit Utrecht is het niet mogelijk, dat door het eten van teveel lever je leverwaarde (alleen ALAT) kan stijgen maar ik dacht, vraag het voor de zekerheid toch ook even hier...
Nee, ik geloof hier helemaal niks van. Ik heb het verhaal van Charmed gelezen maar ik geloof niet dat een gezonde hond een verhoogde leverwaarde krijgt van het eten van veel lever. Dat teveel lever voor een hond met leverziekte niet goed is, dat heeft een hele andere reden. En dat (teveel) lever voor een hond met leverziekte niet goed is: kan ik ook nog inkomen, maar dat lever de oorzaak is van een verhoogde ALAT? Nee, daar geloof ik niks van.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 23 jan 2014, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door