Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#285745
Even een vraagje over onze Borke (nu 13 maanden jong).
Vanaf de leeftijd van ca. 7 maanden krijgt hij regelmatig kalfsbotten (van BIBI).

Bijna altijd vind ik de volgende ochtend wat opgebraakte botschilfers. Ik dacht eigenlijk dat dat minder zou worden als hij het vaker at?
Bij kipkuiven of lamsrib vind ik de volgende ochtend nooit iets.
Door Lizzy
#285768
Ik denk dat je er dan vanuit kunt gaan dat dit bot voor jouw hond wat te hard is. Nu kan dit nog wel verbeteren hoor. Ik heb deze botten ook wel eens en bij mijn honden vond ik ook nog wel eens kots+botsplinters na het eten ervan (de volgende ochtend). Dat gebeurd nu nog zelden. Het zijn wel de hardste botten die ik tot nu toe gegeven heb en het is inderdaad het enige bot waarna ze gespuugd hebben.
Door Borke
#285772
Lizzy schreef: Ik heb deze botten ook wel eens en bij mijn honden vond ik ook nog wel eens kots+botsplinters na het eten ervan (de volgende ochtend). Dat gebeurd nu nog zelden.
Weet je nog hoe lang het bij jou honden duurde voordat je geen splinters meer vond de volgende ochtend?

Misschien voorlopig maar even wat meer lamsrib voeren en wat minder kalfsbot?
Door Ordell
#285773
Ik had ook last met die botten van Bibi. Volgens mij is het een hiel, en die vind ik gewoon iets te hard. Niet meer geven zou de oplossing kunnen zijn... ;)
Door essie
#285895
Ik vind de botten van Bibi af en toe wel eens te hard. De ene keer zijn ze harder dan de andere keer. Misschien toch niet geven, al maak ik me nooit zo druk als ze het uitbraken. Hij kotst gewoon uit wat te hard voor je hond is.
Door Lizzy
#285910
Volgens mij zijn er verschillende botten. Kalfswervels, kalfsribben en kalfshiel. Ik vind ze vaak allemaal wat hard. Maar ja, tis wel een bot waar ze lekker hun tanden op kunnen zetten. Het heeft bij Pinkel wel 2 jaar geduurd hoor, voordat ze botten goed kon verteren. Ze heeft lang harde stukjes uitgespuugd en ze heeft ook lang heel harde ontlasting gehad van net een tikkie groot bot.
Door Borke
#286366
Nou als ik jullie zo hoor dan geef ik het gewoon zo nu en dan en dan zal hij er over een jaar wel aan gewend zijn. Ik zal wel wat extra lamsrib inkopen, waar hij het niet bij heeft.

Als ik die kalfsbotten niet meer geef, dan went hij er ook niet aan denk ik en ik heb er nog aardig wat liggen in de vriezer. Dat maak ik dan rustig op.
Door Nelly
#291248
Angel hier wil de volgende morgen ook nog weleens een botsplinterje uitbraken,maar ze lijkt er verder niet ziek van te zijn, dus ik maak me er niet zo druk om. Overigens hebben Ashley en Andor nergens last van 8)
Door bas rouge
#294289
Na kalfsbotten kotsen ze hier meestal ook na een aantal uren onverteerde botstukken uit. Vind het niet zo'n punt eigenlijk (als dat zoals gisteren in mijn auto op de snelweg gebeurd ben ik wel minder amused). Ik ga binnenkort de kalfsbotten van BIBI proberen, kijken hoe ze het daar op doen.

Groet, Sieneke
Door Borke
#306162
Nu heb ik weer een nieuwe ontwikkeling...
Zaterdag at Borke weer een kalfsbot van BIBI en zo waar zondag ochtend vonden we geen uitgekotste botschilfers in zijn bench. Dat was voor het eerst na het eten van zo'n bot.

Ik denk nu echter dat hij ze uitpoept en ik vraag me af of dat geen kwaad kan?
Hij piept als een idioot na het poepen en rent snel weg alsof hij door iets van achteren gegrepen is.
Ik weet dat hij van botten wat vastere ontlasting krijgt en dat het poepen dan wat lastiger kan gaan, maar dit is echt totaal anders dan anders!

Ik had al besloten om te stoppen met die botten, maar die enkeling die ik nog heb liggen, wilde ik hem wel geven. Ik begin me af te vragen hoe handig dat is....?

Lastig die botten. Met kip heeft hij natuurlijk nergens last van en met lamsrib ook niet, maar daar is niet altijd goed en betaalbaar aan te komen.
Als ik het zo bezie dan denk ik dat ik nooit een echte BARF-er zal worden en het mooi hou bij 2 dagen zelf wat samenstellen en de rest van de tijd BIBI.
Door Lizzy
#306213
Ik denk dat je de ontlasting moet zoeken en moet bestuderen. Waarschijnlijk (dat denk ik) is de ontlasting gewoon te hard geweest, waardoor hij opveert alsof hij inderdaad pijn aan zijn kont heeft. En dat is waarschijnlijk ook zo. Maar niet door splinters, wel door te harde ontlasting.

Voor mij duidt dat op teveel bot.

Wat je met de resterende botten kunt doen is na een vleesmaaltijd (of Bibi) geven en halverwege weghalen. Eventueel een dag later of 2 dagen later de andere helft geven. En geef hem dan wat extra olijfolie door zijn eten. Dat houdt de ontlasting lekker soepel.

Maar persoonlijk zie ik niet in waarom je nooit 'een barfer' zal worden. Deze botten zijn volstrekt niet nodig om te geven hoor. Je kunt heel gemakkelijk zonder en het alleen houden bij zachtere botten en karkassen.
Door bas rouge
#306229
Op dit forum las ik dat wanneer je hond na een bot harde ontlasting heeft je voortaan een bot in combinatie met orgaanvlees kan geven.
Ik geef nu twee keer per week een maaltje BARF. Eenmaal per week 's avonds o.a. kippenlevertjes en erna een bot. Ook van BIBI trouwens.

Dat gaat goed, ook de poeperij de volgende dag. Botschilfers opbraken doen ze wel van de botten van de slager maar niet van de BIBI botten die ik laatst heb gekocht.
Het knagen op de botten is echt een prettige bezigheid voor mijn honden, als het dat ook voor Borke is dan zou ik wel blijven geven maar dan in combinatie met orgaanvlees.

Wat wellicht ook een mogelijkheid is is om Borke niet een heel bot te geven. Mijn kleine hondje Bolke ;D krijgt de kleine botten uit de zak. De andere twee de grote.

Succes!

Groeten, Sieneke
Door Borke
#306443
Borke heeft veel plezier in het knagen aan de botten, met kip is dat minder, dat is wel heel snel weggewerkt.

Ik moet bekennen dat ik de ontlasting niet mee naar huis heb genomen om uit te prakken en dat is natuurlijk de enige manier om het zeker te weten. Echter het zag er op het laatst niet zo vast meer uit en nog steeds reageerde hij zo vreemd. Het kan nauurlijk zijn dat dat nog een soort reflex is omdat het poepen de keren daarvoor pijn deed?

Wat olijfolie erbij geven vind ik wel een idee hoeveel zou je dan geven Lizzy (hij weegt 22 kg en eet totaal 500-600 gram op een dag)?

Ik blijf me toch afvragen waar die schilfers (die hij altijd uitbraakte) nu blijven? Kan hij ze nu verteren (hij eet dit soort botten nu 7 maanden) of poept hij de schilfers deels uit?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door