Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door BusKay
#2856144
De hondeneigenaar word al jaren bekritiseerd om de poep en gepakt om de gemeentebegroting sluitend te maken. >:( Maar iemand ooit nagedacht over de belasting voor het milieu? :(
Het moet opgeruimd worden in plastic zakje.
Plastic lijkt me een behoorlijke belasting voor het milieu en daarbij komt dat de ontlasting van onze BARF/KVV-honden zeker 1/3 deel is ten opzichte van de brokhond.

Even wat feiten:

Hondenpoep productie in Nederland

Totaal aantal honden;
2.000.737
Aantal keren per dag dat de hond zijn/haar behoefte doet;
2,3 keer
Gemiddelde hoeveelheid hondenpoep per behoefte;
100 gram
Gemiddelde hoeveelheid hondenpoep per dag;
230 gram
Gemiddelde hoeveel hondenpoep per jaar;
83,950 kilo
Totale hondenpoep productie per dag;
460.169 kilo
Totale hondenpoep productie per jaar;
167.796.187 kilo

Zakjes indien iedereen het zou opruimen:

1.679.618.712 zakjes per jaar dus zo'n 1,7 miljard zakjes. :-\ :-\

Schat dat nu het aantal BARF/KVV-honden op 30% zit maar als dat aantal eens opgetrokken zou kunnen worden naar bijv. 80% omdat de baas beloond wordt in korting op bijv. de hondenbelasting? :D :D
Dit zou een hoeveelheid poep minder zijn te weten: 44.745.650 kilo  45 miljoen kilo minder poep.

Dan nog het zakjesprobleem. Vervangen voor grijpertje o.i.d. waardoor de poep nu in de GFT container kan omdat er geen plastic meer bijzit. Poep is immers na compostering prima mest.

Korting op de hondenbelasting lijkt me snel terugverdiend omdat er een behoorlijke hoeveelheid minder afval verwerkt moet worden.

Belasting voor het milieu van productie van vlees ten opzichte van de brokproductie lijken me geen verschillen op te leveren.

Als we dan ook dat vlees in ons eigen landje halen levert dat werkgelegenheid op en scheelt het in transportkosten cq. -brandstof.

Win Win!!! Of zie ik nu zo verkeerd....

Indien ik het zo goed zie dan hoop ik dat de Partij voor de Dieren dit eens aan de kaak stellen goed voor mens / hond / milieu en portemonnee.... :beerchug:
Door Alba
#2856168
Wij gebruiken biologisch afbreekbare zakjes die je geloof ik in theorie zelfs in de groene container zou mogen gooien.
Ik vind die grijpertjes smerig, sorry, en onhandig. Ik loop met twee honden, in de toekomst worden dat er misschien wel meer, waar laat ik dat ranzige ding??

Onze wijk lost het zakjesprobleem op door massaal niks op te ruimen... :(
Door BusKay
#2856172
Alba schreef: Wij gebruiken biologisch afbreekbare zakjes die je geloof ik in theorie zelfs in de groene container zou mogen gooien.
Ik vind die grijpertjes smerig, sorry, en onhandig. Ik loop met twee honden, in de toekomst worden dat er misschien wel meer, waar laat ik dat ranzige ding??

Onze wijk lost het zakjesprobleem op door massaal niks op te ruimen... :(
Grijpertjes is maar een voorbeeld er zullen nog andere mogelijkheden zijn die geen afval opleveren.
Leer persoonlijk mijn honden het tussen de struiken te doen, dus niet op open grasvelden.
En mocht het toch per ongeluk op gras zijn dan de poep even een zetje richting struik en schoen op het gras zuiver maken.
De discussie hierover lijkt me zinvol.
Laatst gewijzigd door BusKay op di 21 jan 2014, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2856175
Grijper is echt geen oplossing. Hoe wil ik de bacteriën doden? Met Dettol of chloor... lekker milieubewust. Daarbij loop ik met 2 honden, kan geen 2 lijnen én 2 grijpertjes vasthouden.

Maar hier is het heel simpel.... men loopt tot het laatste huis en zegt het ligt nu in het buitengebied en laat het liggen omdat het dan mag (ook jukkie, want alles ligt nu op dezelfde weg/veld).

En wij mogen geen poep bij de gft doen. Moet in zakjes van de gemeente bij het restafval of zoals sommigen hier doen. Verzamelen en in de hondenbakken van de gemeente stoppen (stel je voor je moet geld ervoor betalen).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2856178
Waar we eerst woonden in veldhoven had je hondenpoepstroken, kwamen ze met grote regelmaat met de poepzuiger langs. Ging je hondenbelasting tenminste ergens naar toe! En in de andere gebieden voldoende afvalbakken.
Ik zie mezelf nou met de newfs ook niet met extra schepje lopen, lekker als er zich een situatie voordoet, vliegt gelijk dat ding door de lucht, flats.
Overigens zijn afvalbakken in Belgie een grote zeldzaamheid, hoe is dat bij jullie gemeenten?
Busco en Kay schreef: Grijpertjes is maar een voorbeeld er zullen nog andere mogelijkheden zijn die geen afval opleveren.
Eentje die zijn eigen poep opeet  :biggrin2:
Door Lil
#2856182
Hier dus 4 bakken in het gehucht, waarvan 2 met zakjes en 2 zonder en voor iedereen gratis zakjes bij de supermarkt. Ook 2 omheinde veldjes (ze zijn zeer klein) in de gemeente. Dus ze doen wat van/voor het geld.

In de vorige gemeente deden ze opzuigen, dat doen ze hier dan dus niet.
Door Martine-Tom
#2856187
Ik ga never met zo'n grijper lopen! Vind het ronduit smerig, en ik zou niet weten waar ik zo'n ding moet laten, heb al een riem, vaak een tas, een bal, beloningen...en dan ook nog een grijper. Nee.

Vroeger hadden ze hier nog een zuiger, aangewezen poepvelden en regelmatig zuigen lijkt me het beste, opruimen doen mensen toch niet dus een zuiger lijkt me het beste, gelijk ook weer een arbeidsplaats erbij  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2856193
Wij hebben hondenbakken direct aangesloten op het riool. Daar mag de poep direct in, dus met een grijper/schepje. Of met speciale zakjes die goed biologisch afbreekbaar zijn. Die zijn in de dierenwinkel te koop, maar ook gratis af te halen bij het wijkcentrum. Ik gebruik altijd die zakjes, ook als we het in een gewone prullenbak gooien, omdat de belasting voor het milieu minder is.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2856208
Ik heb geen probleem met opruimen, echt niet....

Alleen wat meer vuilnisbakken zou ik fijn vinden, ik heb een hekel aan ruim een halfuur met stront in mijn handen te lopen, dus ruim ik lekker niks op  :P  Als het ligt waar het niet hoort, pak ik het even met een blaadje op en werp het tussen de struiken... Niks geen zakje meer voor nodig..
Lil schreef: Hier dus 4 bakken in het gehucht, waarvan 2 met zakjes en 2 zonder en voor iedereen gratis zakjes bij de supermarkt. Ook 2 omheinde veldjes (ze zijn zeer klein) in de gemeente. Dus ze doen wat van/voor het geld.
In de vorige gemeente deden ze opzuigen, dat doen ze hier dan dus niet.
Dat is toch al redelijk wat, dat je ze gratis op mag halen  :)
Door fem fatale
#2856225
Hondenpoep mag toch niet bij compost?

Maar aansluiting op riool is mooi, dan kan het wel naar biogasinstallatie. In Amstelveen hebben ze trouwens papieren piepzakjes, ipv plastic.
Door BusKay
#2856227
fem fatale schreef: Hondenpoep mag toch niet bij compost?

Maar aansluiting op riool is mooi, dan kan het wel naar biogasinstallatie. In Amstelveen hebben ze trouwens papieren piepzakjes, ipv plastic.
Piepen die dan als je het netjes opruimd?? :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door fem fatale
#2856231
Busco en Kay schreef: Piepen die dan als je het netjes opruimd?? :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Haha, mijn iPhone vind piepzakjes blijkbaar een normaler woord dan poepzakjes.
Door Lil
#2856239
fem fatale schreef: Hondenpoep mag toch niet bij compost?
Maar aansluiting op riool is mooi, dan kan het wel naar biogasinstallatie. In Amstelveen hebben ze trouwens papieren piepzakjes, ipv plastic.
Hier absoluut niet en bij de vorige gemeente en de gemeente waar pa woont en de gemeente van ma woont ook niet. Dus denk dat dat (bijna) nergens mag.
Door keetje
#2856248
Hondenpoep gooi ik niet op mijn eigen compost, wel kippenpoep. Hier worden de poepstroken netjes schoongemaakt en verder heb ik afbreekbare zakjes die in de container of in de gemeente prullenbak verdwijnen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door