Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door deja
#2854770
Wie kan mij vertellen hoe vaak nekken gevoerd mogen worden, mag ik Fajah bv. 2 x per week kakkoennekken geven ik draai het door een molen en vind er zoveel vlees aanzitten, dat vind ik best wel fijn.
Door Lizzy
#2855285
Dat hele schildklierverhaal he... Dat is gebaseerd op 2 honden in Duitsland. Die zouden een verhoogde schildklierwerking hebben gehad door het voeren van BARF; de nekken en strotten van dieren. Zelfs mevrouw Plantinga vond dat hele voorbeeld ver gezocht: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2784683. Maar dan nog, dan nog nemen we hier altijd graag het zekere voor het onzekere en zou ik zelf inderdaad niet vaker dan 1/4 a 1/3 aan nek voeren. Ook puur omdat de afwisseling heel belangrijk is, ook in vleesbot.
Door deja
#2855320
Ja hoor ik wissel botwerk best af, alhoewel het natuurlijk altijd kvv of zelfgemalen is voer darf eko en lotgering wild en maal zelf kip kalkoen (sinds kort) en konijn en dan nog als ik heb eendennek. Daarom vroeg ik het ook en nekken van de eend en van kalkoen, maar aan die kalkoennekken zit zoveel vlees vandaar dat ik het vroeg zien er zo mooi uit. Barfen gaat echt niet met Fajah ik vrees nooit, ze stikt nog regelmatig in de kvv. ik maak er momenteel soep van en dus heel veel water erbij, dat bouw ik langzaam af mss dat dat helpt ik heb ook periodes dat ik haar voer dus kleine stukje met de hand, maar ze is zo gulzig dat als ik haar bak neer zet dat er gewoon te grote stukken haar keel in verdwijnen en die blijven daar dan hangen en dan ligt ze plat van de benauwheid dus wat dat betreft is het nog niet goed dus barf is momenteel uitgesloten.
Lizzy schreef: Dat hele schildklierverhaal he... Dat is gebaseerd op 2 honden in Duitsland. Die zouden een verhoogde schildklierwerking hebben gehad door het voeren van BARF; de nekken en strotten van dieren. Zelfs mevrouw Plantinga vond dat hele voorbeeld ver gezocht: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2784683. Maar dan nog, dan nog nemen we hier altijd graag het zekere voor het onzekere en zou ik zelf inderdaad niet vaker dan 1/4 a 1/3 aan nek voeren. Ook puur omdat de afwisseling heel belangrijk is, ook in vleesbot.
Door Martine-Tom
#2855365
Lizzy schreef: Dat hele schildklierverhaal he... Dat is gebaseerd op 2 honden in Duitsland. Die zouden een verhoogde schildklierwerking hebben gehad door het voeren van BARF; de nekken en strotten van dieren. Zelfs mevrouw Plantinga vond dat hele voorbeeld ver gezocht: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2784683. Maar dan nog, dan nog nemen we hier altijd graag het zekere voor het onzekere en zou ik zelf inderdaad niet vaker dan 1/4 a 1/3 aan nek voeren. Ook puur omdat de afwisseling heel belangrijk is, ook in vleesbot.
Zou je dan naast kvv beter geen nekken meer voeren, als je safe wilt blijven? Je weet immers toch niet wat er precies aan bot in kvv zit...
Door deja
#2855615
In de darf zit wel eens wat kalkoen maar dat zijn karkassen en in de lotgering die ik heb zit rund lam hert en haas en ree, dus kalkoen komt daar niet in voor.
Gebruikersavatar
Door pike
#2860568
haba schreef: de schildklier zit niet in de nek hoor ;D
Bij vogels zit hij onderaan de nek, niet ver boven het hart. Als je een kale nek koopt zit hij er niet meer aan. Als je een heel karkas hebt met organen en al zit hij er ongetwijfeld nog in. Maar als je een heel karkas voert lijkt het mij geen probleem als daar ook een schildkliertje bijzit (die van een kip zijn echt heel klein). Als een wild dier een hele prooi eet eet het de schildklier ook mee op.
Dus als je schone nekken voert hief je er niet bang voor te zijn. Uit het oogpunt van afwisseling is het echter niet goed een overmaat aan nekken te voeren, dat is veel te eenzijdig. Een vogel bestaat uit veel meer dan enkel een nek.
Door Lizzy
#2861444
haba schreef: de schildklier zit niet in de nek hoor ;D
In plaats van alleen maar hard te lachen, is het misschien leuk als je dan verteld waar de schildklier wel zit. Misschien met geleide van een plaatje.
Quote pike:
Bij vogels zit hij onderaan de nek, niet ver boven het hart. Als je een kale nek koopt zit hij er niet meer aan. Als je een heel karkas hebt met organen en al zit hij er ongetwijfeld nog in. Maar als je een heel karkas voert lijkt het mij geen probleem als daar ook een schildkliertje bijzit (die van een kip zijn echt heel klein). Als een wild dier een hele prooi eet eet het de schildklier ook mee op.
Dus als je schone nekken voert hief je er niet bang voor te zijn. Uit het oogpunt van afwisseling is het echter niet goed een overmaat aan nekken te voeren, dat is veel te eenzijdig. Een vogel bestaat uit veel meer dan enkel een nek.
Nee, maar volgens die Duitse professoren voer je dus de schildklier wel mee, als je nek voert. En of je nu 1 of 2 karkassen voert met schildklier of 8 of 10 nekken met schildklier (zelfde hoeveelheid vleesbot): krijgt je hun (volgens hun verhaal) toch wel veel meer schildklierhormoon binnen.

Maar goed, ik geloof er ook allemaal niet zo in. Neemt niet weg dat ik vind dat je beter niet alleen nekken kunt voeren. Om andere redenen.
Door haba
#2861683
ik lees hier het antwoord al 5 keer  nek is onderdeel van het karkas, en aan het karkas zit geen schildklier
als je een compleet dier neemt dus karkas en ingewanden en strot dan zit de schildklier er nog in.
als je een vogeltje voert zou hij er nog aan kunnen zitten , maar het ging hier over kalkoen of eendennekken ;D
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2862251
haba schreef: ik lees hier het antwoord al 5 keer  nek is onderdeel van het karkas, en aan het karkas zit geen schildklier
als je een compleet dier neemt dus karkas en ingewanden en strot dan zit de schildklier er nog in.
als je een vogeltje voert zou hij er nog aan kunnen zitten , maar het ging hier over kalkoen of eendennekken ;D
Welk antwoord lees je hier al 5 keer ? Dat een nek een onderdeel is van het karkas of dat er wel of geen schildklier aan een nek kan zitten ?
In een ander topic schreef je "in de nekjes zelf zal misschien een restje schildklier zitten"

Omdat ik er gewoon benieuwd naar ben heb ik me rot gegoogled om er achter te komen waar de schildklier nou precies zit maar helaas niks gevonden dus als jij het weet en je de moeite zou willen nemen om het duidelijk te maken door middel van een plaatje heel graag  :)
Door Martine-Tom
#2862278
Schildklier of niet, ik zou uit het oogpunt van afwisseling gewoon niet teveel nek voeren. Of het terecht is of niet, ik zou eerder meer karkas voeren dan nek of vleugel, kweenie die voelen minder "compleet en in verhouding" dan karkas, en als ik het als suppletie op kvv zou voeren zou ik 1 keer nek of vleugel en 1 keer karkas geven, of 2 keer karkas :)

Lijkt me overgens een gat in de markt, als er nou idd schildklier in nekken zit hebben we gelijk een "light"-BARF gevonden, voor de te dikke hond wat extra schildklier om af te vallen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door