Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nova
#2855022
Op het bernerforum las ik  dat een  10-jarige teef    bij het spel een rugblessure had oplopen. De teef was op dat moment schijndrachtig.
Uiteindelijk  is de hond  dit fataal geworden  :'( ;  ik las verder:

Als een teef (schijn)drachtig is rekken de banden op en zijn ze kwetsbaarder voor blessures in de rug. Bij tijdige signalering en behandeling kan het goed komen. Veel dierenartsen die regulier werken denken hier blijkbaar niet aan.

Wie weet meer hierover?
Door Alba
#2855248
Over het algemeen 'geldt' dat onder invloed van hormonen de banden wat slapper worden ja. Daarom wordt bv geadviseerd een teef niet te laten röntgenen voor officiële beoordeling tijdens of kort na de loopsheid.
Hoewel onderzoek door de PenHIP mensen laat zien dat het bij hen geen klap uitmaakt, maar dat zegt waarschijnlijk vooral iets over de wetenschappelijke waarde van hun methode.

Maar het is niet alsof die hond ineens uit elkaar valt van slapheid tijdens (schijn)dracht hoor. Of het zo 'erg' is dat een blessure ook veel erger is, opgelopen in die tijd... Lijkt me stug. Als die link zó duidelijk was, was dat vast wel erkend inmiddels.
Ik kan natuurlijk nergens over oordelen, maar ik vind het er gezocht klinken om te zeggen dat dit niet gebeurd was als ze niet schijndrachtig was.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door