Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door dre
#2837330
Oké, mijn kitten (7 maanden) blijkt een niet te vullen vat.

Zodoende wil ik verder kijken naar kvv en knaagwerk om haar een wat voldaner gevoel te geven.
Ik heb mij er alleen bij katten nog nooit zo in verdiept (mijn oudere kat komt niet eens in de buurt van haar etensbak als er iets anders in ligt dan ze gewend is en helaas was dat al zo toen ze n net 3 weken bij mij was).

Ik kon eigenlijk niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag. Wat is nu eigenlijk geschikt als knaagwerk om mee te beginnen bij katten?
Door dre
#2837397
Oké, kippennekken en vleugels liggen in de vriezer. Daar kan ik dus gewoon mee beginnen, goed te weten.

Eigenlijk beetje dezelfde basis als bij de hond, maar dan in de kleinere afdeling blijven?

Ik zal eens kijken of ik ergens kwartel kan vinden. En die hamer zal ik denk ik ook moeten gebruiken. Ze schrokt alles naar binnen en jat ook alles van de hond als ze de kans krijgt  :-\
Wel een voordeel, ze eet alles. Zo heeft ze al haring en ansjovis op en verwacht ik geen problemen met eten  en de omzetting bij haar.


Edit: misschien allemaal rare vragen, maar voor katten is dit allemaal zo nieuw voor mij
Door Martine-Tom
#2837597
Klopt, in theorie eten ze gewoon alles wat een hond eet, alleen het echte harde en grote werk gaat om duidelijke redenen hem niet worden  ;)
Hoewel Doki wel eens een hertenrib geprobeerd heeft  :P

Alle beginnersbotten zijn prima  :D
Door Ruisje
#2837644
Hier eten Bubbles en Gucci (en tegenwoordig ook Mientje) ook eendennek. Ze krijgen een halve en die sla ik plat. Ze vinden ze heerlijk en er zit al aardig wat vlees aan.
Door dre
#2838090
Ik zal eerdaags eens in de vriezer duiken voor mevrouw, breng benieuwd wat ze ervan vind als ze haar eigen barf stukjes gaat krijgen  :biggrin2:

En als dat bevalt gaan we eens kijken waar haar grens ligt  ;)
Door hannabelgje
#2845214
Mijn kittens kregen sowieso onbeperkt voer. Daar ging nogal wat in. Hier kippennekken, kwartelkarkas, duif, zachte stukken van een konijnkarkas en eendennekken. Dat gaat allemaal prima.
Door Droppie
#2853658
Vandaag hebben ze voor het eerst kippennekken gehad. Ik vond het doodeng, de katten hadden er (tegen verwachting in) minder moeite mee. Eentje had 2 keer een te groot stuk, dit werd dus weer opgehoest en opnieuw gekauwd. Bij Peewee (onze moeilijke eter) moesten wij de kippennek plat slaan en met wat gedroogde tonijn erover, ging het wel op.

Nu heb ik naast kippennek, ook nog eendennek, kwart kipkarkas en kwartelkarkas. Zoals ik al aangaf vind ik het eng om te geven. Is het dan beter om het eerst voor alle katten plat te slaan. Of maakt dit niet uit bij het risico op verslikken of te grote stukken binnenkrijgen?
Ik heb het eigenlijk gekocht om zelf te gaan malen, zit nog te wachten op grotere schijven (10 en 16 mm), maar ja als ze het zo eten, is het nog beter.
Door spikkel
#2853882
Als je het gewoon eng vind om het zo te geven, kun je even meppen hoor. Je kunt het altijd nog heel geven als je meer vertrouwen hebt.
Het is beter (gemept of ongemept) om het zo te geven dan te malen, ze kunnen lekker kauwen en moeten er ook meer werk voor doen, waar ze weer fijn van kunnen uitbuiken. ;D
Door Droppie
#2853899
Dan ga ik straks even kijken voor een goed hamertje en een houten hakblok.

Nog een andere vraag kan ik een eenden nek doormidden knippen (met een snoeischaar). Vind ze namelijk wat groot om ze heel voor het eerst te geven. Ik vraag mij alleen af of er dan niet teveel splintertjes aan de nek komen?

Wat mij gisteren wel opviel is dat ze na het eten (rond 14:00) opvallend actief waren. Zelf onze niet zo actieve kat was speels. 's avonds hebben ze diep liggen slapen en veel later dan normaal kwamen ze om hun KVV vragen. Vandaag krijgen ze een kippenhartje, om te testen of ze dit lusten.
Door hannabelgje
#2853904
Ik vind eendennek voor een kat geen beginnersbot. Dat is toch behoorlijk hard. Ik zou het voorlopig even houden bij kip en kwartel.
Je kunt eendennekken doorknippen met een snoeischaar.  Geen probleem. 
Door Too
#2854779
Hamer kun je gewoon uit de gereedschapskist halen, na verloop van tijd weten alle huisgenoten dat t ding
in de keukenla hoort ligt., stevige snijplank eronder en nekken in een stevige zak
Hameren doe net zolang jij t fijn vindt, tot je er vertrouwen in hebt

Net als Hanna vind ik eendennek een hele kluif voor onervaren barfers... bij mij aten ze al een paar maanden barf maar hadden aan een stuk eendennek letterlijk een hele kluif
Door Droppie
#2854982
Snijplank is al gekocht. Eens kijken of wij een geschikte hamer hebben, ze zijn nogal roestig. Anders koop ik een hamertje
De eendennekken ga ik, na jullie reactie, voorlopig eerst malen, totdat ze de kip en kartel makkelijker wegkrijgen. Het viel mij op zich nog wel mee hoe goed de kippennek erin ging. Binnen een paar minuten hadden ze de kippennek op. 
Bedankt voor de tips. Eens kijken of wij er barfers van kunnen maken.  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door