Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2854074
Een reu met 15,23% over 5 generaties, zou je die, op voorwaarde dat je tevreden bent over gezondheid/karakter van de honden in zijn stamboom, inzetten bij een coi <5% op 10 generaties met jouw teefje?
Door Alba
#2854207
Inteelt is niet erfelijk. Het gaat om de COI met de teef die hij zou dekken en dat lijkt me hierbij juist prima.
Door Lizzy
#2854236
Esther Q schreef: Een reu met 15,23% over 5 generaties, zou je die, op voorwaarde dat je tevreden bent over gezondheid/karakter van de honden in zijn stamboom, inzetten bij een coi <5% op 10 generaties met jouw teefje?
Het COI van de reu boeit me wel heel erg maar boeit me verder niks als hij in combi met mijn hondje maar een mooie COI geeft aan de pups. Ik kijk altijd wel weer naar wat ik een generatie erop kan doen. Als zo'n reu met zo'n hysterisch hoog COI mij de generatie erna geen mogelijkheden meer geeft om weer op een laag COI uit te komen (omdat hij alle bekende en beroemde voorvaderen in zijn stamboom heeft waar je niet meer omheen kunt), dan sla ik hem toch over. Een COI van 15,23% is in mijn ras niet hysterisch hoog en geeft me vast voldoende kansen om zijn voorouders erna weer te ontwijken.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2854237
Wou dat we dat COI hadden bij de Saarloosjes... Er ligt nu een nestje van 56% x 59% ... Zit 4x mijn Trigger in (en NEE, ben echt niet blij dat een rasvereniging zo'n combinatie maakt)
Door Bosliefje
#2854299
Mij boeit het wel. Een reu met een hoog inteelt% zal voor meer ziekten en gebreken homozygoot zijn dan een reu meer een lagere IC. Dus zal hij meer ziektes doorgeven, zodat zijn kinderen voor meer ziektes drager zullen zijn, er vanuitgaande dat het recessief verervende ziekten zijn. 
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2854330
Bosliefje schreef: Mij boeit het wel. Een reu met een hoog inteelt% zal voor meer ziekten en gebreken homozygoot zijn dan een reu meer een lagere IC. Dus zal hij meer ziektes doorgeven, zodat zijn kinderen voor meer ziektes drager zullen zijn, er vanuitgaande dat het recessief verervende ziekten zijn.
Dat geldt toch alleen voor de combinatie die je maakt?
Die reu is niet homozygoot voor ziektes, want dan zou hij ziek zijn.
Als ik ga trouwen met een volendammer dan heb ik niet meer kans op een ziek kind. Twee Volendammers hebben samen wel meer kans op een ziek kind, omdat ze samen een hogere COI hebben.
Sterker nog 2 dieren met een hoog COI maar weinig verwant aan elkaar, kunnen juist hele vitale nakomelingen krijgen vanweg het heterosis effect.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Heterosis
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op za 18 jan 2014, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door