Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2853489
Volgens mij ben ik erg aanwezig in deze nieuwe fokkershoek, maar zo'n eerste drachtige teef brengt best wat vragen met zich mee :-[...

Lizzy is nu net 5 weken drachten en heeft een onstilbare honger. Eten eten eten eten, je struikelt gewoon over d'r in de kuiken als je bezig bent, komt continu aan tafel bedelen. Wat moet je daar nou mee? We voeren nu 3x per dag en ze krijgt al iets meer dan normaal. Tussendoor krijgt ze ook nog wel een zelf gedroogd spulletje. Kan me niet voorstellen dat het niet genoeg is...
Wel heeft ze met wandelen wat minder energie, slaapt ze veel en heeft ze al een enorm buikje er onder hangen. Maar verhoudingsgewijs tekent zo'n klein hondje ook sneller dan een grote hond denk ik?
Wat vinden jullie, met haar behoefte mee gaan of nog even wachten? Of misschien de honger stillen met wat extra groente of toch wat koolhydraten?
Ik voer KVV trouwens.
Door Jantina
#2853541
O joh! Heb nog niet alles gelezen maar ga dat even doen op mn gemak! Ik kon me wel van vorig jaar herinneren dat Bisquit smerige dingen ging vreten, dat doet Lizzy ook. Ik moet haar op het terrein aanlijnen nu, ze vreet anders paardenstront, iets wat ze nooit deed maar ik wil het niet hebben. En gisteren maakte meneer een bananenprakje voor de kleine, ook bedelen uiteraard, houdt ' ie voor de grap die schil voor d'r, zo van 'Zie je nou, dat lust je niet!', nou we konden nog net die schil uit dr bekkie trekken want ze had 'm zo opgeslokt  :-X.
Door Erna
#2853543
Onze 5 weken drachtige teef gedraagt zich ook als een ondervoed hondje uit donker Afrika. Ze krijg 3 keer per dag te eten en de restjes van ons avondeten en het is nooit genoeg. Inmiddels zijn we er hier wel aan gewend en krijgt ze gewoon niet meer. Ze ziet er prima uit en vanaf volgende week wordt het eten weer opgehoogd.
Door Jantina
#2853563
Nou dat is het ook nog, ze heeft echt genoeg spekjes op haar ribben hoor! Vandaar dat ik aan wat 'vulling' zit te denken als extra groente ofzo...
Door Alba
#2853865
Alba at wel goed, maar dit herken ik (gelukkig) niet :o! Ik zou nog niet veel meer gaan voeren, maar wel sneu dat ze zo'n honger heeft. Ik zou denk ik ook iets van vulling geven... Ga Lizzy's topic doorlezen, ik zie Lotus (ooit, als het zover komt) ook wel zo'n enorme groene container worden :biggrin2:.
Door miik
#2853870
Mijn mening is ondertussen veranderd tov het oude topic. Er werd altijd gezegd, niet teveel voeren - want dan worden de pups te groot.
Ik heb laatst een discussie gelezen/gevolgd waarin blijkt dat dat niet zo is... Ook als je naar mensen kijkt, die kunnen heel veel "te zwaar" worden en toch een normale baby hebben... Maar als de moeder te dik is wordt de bevalling natuurlijk wel zwaarder. Dus wel met "gezond verstand" voeren...  Mijn laatste nestje kittens had mijn kat ook bizarre honger... ik heb haar toen echt veel gevoerd. Ze had een super makkelijke bevalling en 5 goed gezonde normale kittens (groot nest). Dus geen spijt van dat ik haar zo veel heb laten eten.
Ik denk dat als mijn teefje zo duidelijk zo'n honger laat zien, dat ik wel meer zou voeren. Haar lichaam geeft dat niet voor niks aan ....
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat de natuur dat uiteindelijk toch het beste weet...
Het zou best kunnen dat ze nu veel nodig heeft... en dat als de pupjes straks wat groter zijn- dat ze weinig ruimte heeft voor haar maag en mogelijk weer een tijdje slecht eet.... Ik meende te herinneren dat ze 5 pups hadden gezien ? Ik vind dat best veel voor zo'n klein hondje... Dus gevoelsmatig zou ik haar meer geven.
Door Alba
#2853878
Ik heb het oude topic doorgelezen. Ik voerde Alba wel meer tegen het eind van de dracht (dwz, de 7e, 8e en 9e week waarbij de hoeveelheid werd opgebouwd) en vaker, maar ik denk dat ze maximaal zo'n 700 gram kreeg ten opzichte van 500 gram normaal.

Overigens werd daar ergens gezegd 'de pups vragen wel van het lichaam van de moeder' met bv een teef die slecht eet. 
Ik heb dit keer expres een winternest met Alba gedaan want het eerste nest is ze in de 8e week van de dracht nauwelijks aangekomen doordat we -typisch Nederlands- toen een soort van mini-hittegolf hadden. Van 15 graden de ene dag naar 30 de dag erop, of in elk geval een flinke stap omhoog. Ik heb ook nog foto's van Alba van die week dat ze met een koeljas aanligt omdat ze het gewoon niet trok. Die week heeft ze slecht(er) gegeten en was ze niet tot nauwelijks aangekomen. Ze at überhaupt niet heel goed die dracht. Je denkt dan, zij valt af en die pups komen wel aan, maar de buik was niet zichtbaar groter geworden of zij magerder terwijl je in die periode die buik bijna zíét groeien normaal.
De pups waren wel aan de kleine kant, sterk en vol maar wel klein. Alba had prima melk, was zelf niet mager en heeft de nestperiode op zich prima doorstaan. Wel viel haar bespiering erg weg.

Dit keer is ze moet ik zeggen tijdens het laatste deel van de dracht ook niet enorm hard meer aangekomen maar wel zichtbaar gegroeid. De pups waren wederom geen olifantjes, maar wel passend voor haar grootte en blijkbaar geeft zij gewoon geen grote pups (vind ik helemaal niet erg!). Ook weer sterk en vol allemaal. Meer dan voldoende melk, Alba eet als een paard en ze is mooi in conditie inclusief redelijke bespiering, in aanmerking genomen dat we nu minder wandelen dan normaal. Al met al dus prettiger.

Met zekerheid kan ik niets zeggen natuurlijk maar ik denk dat die eerste keer de pups 'te lijden' hebben gehad onder het feit dat Alba het lichamelijk zwaar had met de warmte.
Door kaszi
#2857867
Ik zou haar nog een beetje extra geven en om haar maag nog verder te vullen extra fruit en groente.  Hoeft zelfs niet gepureerd heeft ze er ook nog wat kauwplezier aan.
Door orinake
#2860017
Illa moet nog en 3 weken en ze vreet me werkelijk de oren van men kop. Alles wat niet te heet of te zwaar is eet ze op.
Ze krijgt al een beetje voeding bij en tussendoor een knabbel.
Ik denk dat je gewoon mag bijvoeren, maar net zoals bij mensen niet overdrijven.
Door finita
#2866699
Mijn Riqua is bijna 8 weken drachtig en wil ook heel veel eten, ze krijgt nu iets meer, normaal 750 gram per dag nu 1 kilo per dag. Maar ze is ook echt een vreetzak nu, terwijl ze normaliter wel goed eet, maar niet aanvalt...
Gebruikersavatar
Door nova
#2887765
Hier nu idem, een  Diva  die werkelijkalles  controleert of  het eetbaar is.
Ze  raapt takken,  rotte bananen schillen, plastic verpakking , str*nt en allesanders  op wat  ze maar  tegen kan komen. Gisteren  raapte ze zelfs een blikje op in de hoop dat het eetbaar was.  :-\

Ik heb hier best moeite mee, zeker als ik me bedenk dat  vriezers vol voer heb  :-\
Door **Jillaroo**
#2890355
Yeng heeft nu een gewone gezonde eetlust, ze eet nu juist datgene wat ze voorheen niet te nassen vond ( zoals parelhoen) maar echt die vreetbuien zoals Galyi die had dat heeft ze dus niet. Moet er wel bijzeggen dat Yeng een miepert is met eten.. Aartje naar haar vader vrees ik die was in zijn brokkentijdperk ook een belabberde eter. Nu niet maar toen wel.
Gebruikersavatar
Door nova
#2890544
**Jillaroo** schreef: Yeng heeft nu een gewone gezonde eetlust, ze eet nu juist datgene wat ze voorheen niet te nassen vond ( zoals parelhoen) maar echt die vreetbuien zoals Galyi die had dat heeft ze dus niet. Moet er wel bijzeggen dat Yeng een miepert is met eten.. Aartje naar haar vader vrees ik die was in zijn brokkentijdperk ook een belabberde eter. Nu niet maar toen wel.
oohh, zwangerschapsverschijnselen? :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door