Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2852696
Is vandaag precies 10 weekjes.. :P
hij groeit goed en is een enorme dondersteen!!!
van de week gaan we voor de eerste enting.. ik vond dat hij eerst lekker moest bijtrekken.

nu is Koekie een vent.. en aan zijn voeten te zien wordt hij een mooie grote kat (denk ik)
hij is kruising main coon.. dus ik verwacht wel dat hij groter wordt dan een htk kat..

over een tijdje moet hij gecastreerd worden.. lijkt me wel verstandig omdat hij van de zomer vrij naar buiten mag.
ik weet dat dierenartsen al castreren wanneer er ook maar een beetje een balletje te zien is.. maar ik wil het graag zo lang mogelijk rekken.

wat zouden jullie adviseren?
is er ook zoiets als een implantaat voor katers?
ik vind dat hij gewoon lekker gegroeid moet kunnen zijn voordat die balletjes er af gaan..
Gebruikersavatar
Door Neally
#2852747
Ze doen het tegenwoordig steeds vroeger. Weghalen van de balletjes.
Ik heb mijn kater met tien maanden laten 'helpen'. Daarna mocht hij van mij lekker buiten poezedingen doen.
Of er een implantaat is weet ik niet
Door Mowgli
#2852749
Wij hebben Mowgli met ca. 7 maanden laten castreren. Hij begon steeds dominanter en wilder te worden, hij begon onze voeten, waterflessen die op de grond lagen en alle andere grote voorwerpen te berijden en schreeuwde daarbij. Op het moment dat hij op de bank had gepist, dat was met 7 maanden, was de maat vol en heb ik een afspraak voor castratie gemaakt. Eigenlijk wilden wij zo lang mogelijk wachten, maar het ging niet meer. Na de castratie werd hij langzaam aan weer rustiger en het pissen is niet meer voorgekomen.
Door Sylvi@
#2852755
Mijn jongste is bij de fokker gecastreerd, met 13 weken dacht ik (moet ik gaan rekenen), ik zie daar persoonlijk geen nadelen in. Ik ben dus ook niet perse tegen vroeg castratie.
Ze zijn hier (op mijn dekkater na LOL), allemaal voor de 6 maanden gecastreerd, de oudste dacht ik met 4 maanden en die daarna komt met 5 maanden.

Dus ja aan mijn advies heb je weinig als je hem later wilt castreren. Maar komende zomer buiten laten en wachten met castratie gaat dus niet samen, ik persoonlijk vind een implantaat weggegooid geld voor iets dat toch moet gebeuren. Voor dat geld heb je hem ook gecastreerd (en misschien is een implantaat zelfs duurder). En daarbij als zijn implantaat is uitgewerkt en jij merkt dat niet, kan hij alsnog de buurt bezwangeren.
Door Martine-Tom
#2852763
Ik ben destijds ook aan het zoeken geweest, voor een kat kon ik niet de nadelige gevolgen van een castratie vinden die je bij honden wel hebt, wel kon ik veel nadelen vinden van de kater open houden. Beide katten zijn hier geholpen tussen 5 en 6 maanden, geen seconde spijt van gehad  :)
En qua groei...Doki is nu slank en weegt 7.8 dus geloof er niks van dat het zijn groei nadelig beinvloed zou hebben  :P
Door hannabelgje
#2852794
Als hier nog ooit een jonge kater binnen komt dan wordt hij voor de 5 maanden gecastreerd. Ik heb hier ellende gehad met piesen en dat nooit meer. Bah
Door Anne in Zweden
#2852817
Spreeuw, ik denk dat je geen keus hebt. Zodra je kater gaat sproeien vlieg je hoe dan ook naar de dierenarts voor castratie, als je zelf niet al naar het keukenmes grijpt om te voorkomen dat hij nog een tweede keer in huis piest! ;D

Onze Sok is ook met geschatte 4,5 maand gecastreerd. Geen nadelige gevolgen. Ja, hij vreet als een bouwvakker en heeft de grootte en het gewicht van een kruising Maine Coon (wat hij voor zover ik weet niet is  :P), maar verder geen complicaties.
Door fem fatale
#2852887
Plien is met 4 maanden gecastreerd, dus toen hoefde Kai niet meteen, maar toen hij 6 maanden was heb ik het wel meteen laten doen. Hij heeft nooit ergens last van gehad (nouja, hij had bij thuiskomst een verhaal over dat er geen kattenbak en geen eten was). Hij is niet de meest stoere kater, maar dat heeft volgens mij niets met de castratie te maken.

Alleen bij Jet heb ik wel wat langer gewacht, omdat Jet midden in de winter 6 maanden was, maar nog geen aanstalten maakte om krols te worden. Voor een langharige kat leek het scheren me in de winter vervelend, dus ik heb gewacht tot ze 10 maanden was en het voorjaar was. Toen had ik ook het idee dat de eerste krolsheid eraan zat te komen.

De enige reden die ik kan bedenken om het niet voor 6 maanden te doen, is dat de meeste dierenartsen meer ervaring hebben met het castreren van oudere katten en dat het wat minder gepiel is.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2853009
Anne in Duitsland schreef: Spreeuw, ik denk dat je geen keus hebt. Zodra je kater gaat sproeien vlieg je hoe dan ook naar de dierenarts voor castratie, als je zelf niet al naar het keukenmes grijpt om te voorkomen dat hij nog een tweede keer in huis piest! ;D

Onze Sok is ook met geschatte 4,5 maand gecastreerd. Geen nadelige gevolgen. Ja, hij vreet als een bouwvakker en heeft de grootte en het gewicht van een kruising Maine Coon (wat hij voor zover ik weet niet is  :P), maar verder geen complicaties.
Vroegah in mijn werk heb ik tig katers gecastreerd. Dus met dat keukenmesje kan ik me gelijk in vinden! :2funny:
Zal t ook met een dunschiller lukken?

:biggrin:

Als er geen nadelen aanzitten zou ik stom zijn om een straat vol Koekies te creëren. Want t ís me toch een draak!! :o

Waar ik werkte deden we ballen knijpen als er een redelijke bal te knijpen valt.
Soms met 4 maanden maar meestal rond 6.

Ik probeer m zo lang mogelijk binnen te houden want hij is echt nergens bang voor.
Ik vond ney wel iets over implantaten. Eerst maar even lezen.
Door Martine-Tom
#2853197
hannabelgje schreef: Volgens mij bestaan die niet.  :-\
nee in mijn optiek ook niet....
Door Anne in Zweden
#2853235
hannabelgje schreef: Volgens mij bestaan die niet.  :-\

Idealiter is een buitenkat is schuw, loopt niet op vreemde mensen af, gaat ervandoor (bij voorkeur de eigen tuin in) wanneer iemand naar hem toe komt, duikt de berm in wanneer er een auto aankomt. Maar helaas is ook de ideale buitenkat nog steeds een kat, en dus nieuwsgierig, en dus steekt ie z'n snufferd soms in garages of tuinhuisjes waar hij niets te zoeken heeft, met het gevaar dat hij per ongeluk opgesloten raakt.

Dus inderdaad, de "ideale buitenkat" is een contradictio in terminis. :(
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2853339
Ik geloof ook niet dat Koekie een ideale binnen/buitenren kat zal zijn.
Ik denk dat t gros van de katten dan beter niet geboren had kunnen worden of anders in het wild had moeten leven.
Maar dat is een discussie die vaker op bp heeft plaats gevonden.

vwb het implantaat.
het schijnt dat het tegenwoordig ook "off label"  voor katers gebruikt wordt, maar dan wel geheel op eigen risico.
Nog veel te schimmig dus.. 
Ik wacht gewoon af tot Koekie "een teken" geeft tot ik mot bommen... :P
Door Martine-Tom
#2853342
Anne in Duitsland schreef:
Idealiter is een buitenkat is schuw, loopt niet op vreemde mensen af, gaat ervandoor (bij voorkeur de eigen tuin in) wanneer iemand naar hem toe komt, duikt de berm in wanneer er een auto aankomt. Maar helaas is ook de ideale buitenkat nog steeds een kat, en dus nieuwsgierig, en dus steekt ie z'n snufferd soms in garages of tuinhuisjes waar hij niets te zoeken heeft, met het gevaar dat hij per ongeluk opgesloten raakt.

Dus inderdaad, de "ideale buitenkat" is een contradictio in terminis. :(
Yep...ik ken een aantal ex-zwervers die het best goed doen buiten maar dan houd het echt wel op. Ik zou er zelf nooit meer voor kiezen een kat vrij buiten te laten, zeker niet als het een halve coon is en daar het karakter van heeft, die zijn veel te nieuwsgierig en goed van vertrouwen, dat zie ik aan Doki ook, Freud zou zichzelf nog wel redden denk ik maar Doki zou in tijd van niks in de problemen komen (en laat Doki nou net degene zijn die elke keer weet te ontsnappen  ::)).

Denk er even goed over na of je hem wel vrij naar buiten laat gaan!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door