Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Allison
#2852697
Ivy, een van mijn 5 honden heeft leishmania. Dit wist ik al voordat ze bij mij kwam, maar het was toen slapende. Helaas is het ineens (eind oktober getest en alles was goed) op komen zetten en snel. Zo snel dat haar lever enorm hoge waarden heeft.
Nu had mijn dierenarts gisteren gezegd je moet de kvv koken. Tip van mij, doe maar niet wat een lucht  :biggrin2: Ivy vond het heerlijk overigens.
Maar nu moet ik op zoek naar eten (liefst vlees) wat niet vet is en hoogwaardige eiwitten heeft, maar ook weer niet te veel.
Ze eten hier normaal allerlei soorten kvv, vooral Lotgering, maar dat is echt ontzettend vet.
Dus mijn vraag is wie weet wat ik haar kan voeren? Het mag ook gewoon vlees zijn, al weet ik niet of ze dat lust, maar ik kan het altijd proberen. Zelf samenstellen wil ik ook wel, alleen moet het niet te ingewikkeld worden, mijn moeder past ook op een aantal keren per week en die gaat dat echt niet snappen als het echt ingewikkeld is.
Door Lizzy
#2852698
Waarom zou je het in hemelsnaam moeten koken?

Het is een beetje de vraag, bij mijn weten eet Sofi van Borke een nierdieet, geen leverdieet. Maar als de leverwaarden van jouw hond slecht zijn (welke waardes en hoe hoog zijn die?), dan is een nierdieet misschien niet zinvol....

Bij leverproblemen moet je in ieder geval niet teveel vet voeren, dat klopt.
Door Allison
#2852707
Lizzy schreef: Waarom zou je het in hemelsnaam moeten koken?

Het is een beetje de vraag, bij mijn weten eet Sofi van Borke een nierdieet, geen leverdieet. Maar als de leverwaarden van jouw hond slecht zijn (welke waardes en hoe hoog zijn die?), dan is een nierdieet misschien niet zinvol....

Bij leverproblemen moet je in ieder geval niet teveel vet voeren, dat klopt.
Nou toen ik het stond te koken vroeg ik mij ook af waarom ik het stond te koken :biggrin2:, maar het stond toch al te stinken en ik heb het haar maar gegeven waar ze heel blij mee was.
De dierenarts kwam aan met brokken of i/d hills, maar zei ze, dat duurt heel lang voordat dat werkt en ik voer liever geen brok, tenzij het niet anders kan natuurlijk. ik heb nog niet alle uitslagen, deze hoop ik vandaag te horen, maar dit is wat ik tot nu toe heb:

BUN. 3.6 mmol/L
GLU 4.3 mmol/L
ALP 251 IU/L
T-PRO 100 G/L
GPT 287 IU/L
CRE 65 umol/L

:-(
Door Allison
#2852709
Lizzy schreef: Ik kan ook niks vinden over leverproblemen bij Leishmania....?
De parasiet trekt zich terug in de milt, lever, ruggenmerg en nog wat organen. Als het ineens op komt zetten dan zitten ze vaak al in de lever en lever en nieren merk je meestal als eerste aan dat het niet goed is met de hond.
Door Lizzy
#2852710
Allison schreef: Nou toen ik het stond te koken vroeg ik mij ook af waarom ik het stond te koken :biggrin2:, maar het stond toch al te stinken en ik heb het haar maar gegeven waar ze heel blij mee was.
De dierenarts kwam aan met brokken of i/d hills, maar zei ze, dat duurt heel lang voordat dat werkt en ik voer liever geen brok, tenzij het niet anders kan natuurlijk. ik heb nog niet alle uitslagen, deze hoop ik vandaag te horen, maar dit is wat ik tot nu toe heb:

BUN. 3.6 mmol/L
GLU 4.3 mmol/L
ALP 251 IU/L
T-PRO 100 G/L
GPT 287 IU/L
CRE 65 umol/L

:-(
BUN is goed.
GLU is ook goed
ALP is verhoogd. Als deze verhoogd is moeten ze een galzuurmeting doen.
GPT is ook verhoogd.
CREA is goed.

Nu moet je dierenarts dus onderzoeken wat er met de lever aan de hand is. Het heeft nul zin om nu een leverdieet te gaan geven zonder dat je weet wat er aan de hand is met de lever.

Koken van voeding heeft in mijn ogen geen zin, bij leverproblemen.
Door Lizzy
#2852712
Allison schreef: De parasiet trekt zich terug in de milt, lever, ruggenmerg en nog wat organen. Als het ineens op komt zetten dan zitten ze vaak al in de lever en lever en nieren merk je meestal als eerste aan dat het niet goed is met de hond.
Mjah, maar ik lees ook dat het dan in een vergevorderd stadium is. Deze leverproblemen kunnen natuurlijk ook op iets anders wijzen... Dat is voor je DA om uit te zoeken. Volgens mij moeten ze een galzuurmeting doen. En ik denk zomaar dat een echo ook geen kwaad kan?
Door Lil
#2852714
Hond van ma is het zo ook gegaan.

Hond vrij geteste van leishmania. Werd ziek, werd doodziek en toen bleek dus de leishmania vergevorderd te zijn. Lever slecht, nieren slecht, hart slecht.

Trouwens nooit vlees gekookt. Hij kreeg barf, dus vet was dat inderdaad niet en de eiwitten van vlees/barf waren prima te verteren voor hem.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2852716
Ik zou idd ook eerst uitzoeken waar die verhoogde leverwaarden vandaag komen.
Ze zijn te hoog, maar bij Djilly waren ze met acute leverontsteking niet eens meer meetbaar. GPT was 1000+

Heb even een topic voor je opgezocht, hierin staan oa mijn linkjes naar het verhaal van Djilly en haar leverontlastend dieet.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2560402

Als je meer weet over de lever, eventueel dmv echo en biopt, kun je wat gerichter te werk gaan.

Sterkte er in ieder geval mee!!
Door Allison
#2852727
Lizzy schreef: BUN is goed.
GLU is ook goed
ALP is verhoogd. Als deze verhoogd is moeten ze een galzuurmeting doen.
GPT is ook verhoogd.
CREA is goed.

Nu moet je dierenarts dus onderzoeken wat er met de lever aan de hand is. Het heeft nul zin om nu een leverdieet te gaan geven zonder dat je weet wat er aan de hand is met de lever.

Koken van voeding heeft in mijn ogen geen zin, bij leverproblemen.
Ze heeft de rest van het bloed opgestuurd om inderdaad te laten kijken wat het probleem is met de lever. Dat het leishmania is, is zeker, ze heeft ook heel veel uiterlijke kenmerken van leishmania

En pens koken, nee niet meer
Door Allison
#2852729
Lizzy schreef: Mjah, maar ik lees ook dat het dan in een vergevorderd stadium is. Deze leverproblemen kunnen natuurlijk ook op iets anders wijzen... Dat is voor je DA om uit te zoeken. Volgens mij moeten ze een galzuurmeting doen. En ik denk zomaar dat een echo ook geen kwaad kan?
Dat ze leish heeft is vastgesteld. Ze heeft korsten in haar oren, symmetrische kale plekjes op haar koppie en oren, de wel bekende "bril" kale neus moe en echt bijna wit tandvlees.
Wat ook heel erg opviel bij het bloedprikken is dat het bloed in het buisje zwart was, dat zei de dierenarts ook, er was niets rood te zien. Bij het verwijderen van de naald kwam er nog een druppeltje na en dat was wel rood. Maar dat zwarte was erg opvallend.
Ze kijken nu naar de rode bloedcellen, gal, eiwitten uitgesplitst etc
Door Lizzy
#2852775
OK, ik denk dat je eigenlijk niets anders kunt dan het oordeel van je dierenarts afwachten. Aan de hand daarvan kunnen we je veel beter adviseren over de veranderingen die je zou moeten maken in de voeding.
Door Pammetje
#2852799
Bij mijn poedeltje waren leverwaarde en nierwaarde erg verhoogd,  ik voerde toen ook veel lotgering lam en Tinlo konijn enkelvoudig. Dit in verband met eliminatie dieet van een ander hondje van mij. Uit gemakzucht heb ik alle hondjes het zelfde gevoerd. Na dit bloedonderzoek ben ik weer zelf gaan samenstellen en hoofdzakelijk mager vlees gaan gebruiken en groente erbij gaan geven. Gewoon zoals het hier op het forum wordt uitgelegd. Na 2 maanden weer bloedonderzoek en toen waren alle bloedwaarde in orde. Als de verhoogde leverwaarde van jou hond niet van de leish kan zijn, dan denk ik aan te vet voer.
Door Allison
#2853407
Hierbij nog een gedeelte van de uitslagen, het is duidelijk leishmania

Gamma's 83,3
Alfa en Beta vallen mee
Albumine verlaagd
Hematocriet 31
Trombocieten 152

:'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door