Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#2851446
Nee, niet van die grote witte, maar een ijsberende oude hond. Sunday loopt elke avond, vanaf een uur of acht, te ijsberen en te hijgen. Als we thuis zijn probeer ik het zo min mogelijk toe te staan door hem op de bank te laten. Soms helpt het, soms niet. Het stopt als we naar boven naar bed gaan (hij slaapt op de slaapkamer bij ons)

We zijn bijna elke avond thuis, dat is maar goed ook want eigenlijk kan hij niet meer alleen thuis zijn 's avonds. Als hij namelijk alleen is dan houdt hij niet meer op met rondjes lopen, als we thuis komen ligt de vloer door het hele huis bezaaid met kwijldruppels. Wat helpt is om hem, voordat we weggaan, uit te laten, zijn jas aan te trekken en boven in de mand te leggen.

Ik vind het alleen zo allemachtig sneu voor hem  :-\ hij is echt zo gestressed dat het niet fijn meer voor hem kan zijn. Her en der lees ik wel dat het hoort bij oude honden (en dat Hills er uiteraard weer een brokje voor heeft!)

Heeft iemand een idee wat ik voor hem kan doen? Doe ik er überhaupt goed aan om het gedrag af te kappen? Ik pas ergens dat het zoiets is als 'restless legs', en dan word je ook niet echt gelukkiger als je verplicht stil moet zitten.
Laatst gewijzigd door Femke op do 03 apr 2014, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2851450
Kun je hem iets te knagen geven? Wordt hij daarna nog uitgelaten of krijgt hij eten?
Door K&D
#2851455
Kan het te maken hebben met de eettijden? Dat hij onrustig wordt een tijdje na het eten?
Door Femke
#2851471
Het is wel na het eten maar ik weet niet of het hierdoor komt. Ik zal hem morgen eens een paar uur eerder eten geven, kijken of dat iets verandert.

Ik ga vaak met hem naar buiten als hij zo is (ook omdat hij niet goed zindelijk meer is en ik bang ben dat hij wil aangeven dat hij moet poepen en ik dat mis) vanavond heb ik ook een vrij groot rondje met hem gelopen en buiten is hij ook druk, bij het opgefokte af bijna. Als je je dan bedenkt dat hij s ochtends amper vooruit te krijgen is, hij rustig een paar minuten doelloos voor zich uit staat te kijken buiten kan je je niet voorstellen dat dit dezelfde hond is.

Iets te knagen geven heeft geen zin, Sunday laat alles wat harder is dan gedroogde kipfilet sinds een paar maanden liggen. Zelfs gedroogde kippennek waar hij dol op was kan zijn interesse niet meer wekken. Hij krijgt gedroogde kip en gedroogde long, de rest hebben we allemaal aan de buurhond gegeven.

Een vriendin van mij heeft ook een hond gehad die zo oud was als Sunday nu is, en die deed het ook in de laatste maanden van zijn leven. Ik vind het echter zo vervelend voor hem, de hele avond heen en weer lopen en hijgen.
Door eelke
#2851477
Ik zou toch zijn maag eens na laten kijken... hij krijgt 1 keer per dag?
Even zeker weten of hij geen pijn heeft van het eten.
Door Femke
#2851515
eelke schreef: Ik zou toch zijn maag eens na laten kijken... hij krijgt 1 keer per dag?
Even zeker weten of hij geen pijn heeft van het eten.
Hij krijgt twee keer per dag eten omdat hij gauw een hongerklap heeft. 'S ochtends na het eten geen last, hij eet niet altijd zijn ontbijt op maar hij is altijd al een matige eter geweest. Ik merk verder niets wat op maagklachten lijkt, hij reageert zelfs buitengewoon goed op de metacam.

De harde snacks kosten hem gewoon teveel moeite. Sunday is bijna 16 en eten/snackjes interesseren hem toch al niet zo. Long enzo eet hij wel graag en met smaak.
Door miik
#2851523
Het zou ook kunnen passen bij het dementeren/ de weg kwijt zijn...
Je zou kunnen kijken of een product tegen dementie (Cholodin, Selgian of Vitofyllin) iets voor hem doet.
Door eelke
#2851610
Femke schreef: Hij krijgt twee keer per dag eten omdat hij gauw een hongerklap heeft. 'S ochtends na het eten geen last, hij eet niet altijd zijn ontbijt op maar hij is altijd al een matige eter geweest. Ik merk verder niets wat op maagklachten lijkt, hij reageert zelfs buitengewoon goed op de metacam.

De harde snacks kosten hem gewoon teveel moeite. Sunday is bijna 16 en eten/snackjes interesseren hem toch al niet zo. Long enzo eet hij wel graag en met smaak.
Ah als hij twee keer per dag krijg is het niet aannemelijk dat het daar aan ligt.

Je zou een gevulde kong kunnen proberen dan? Dat is niet hard om te knagen.

Gijs doet het trouwens ook, die heeft past rust als hij weet dat er verder niks op de planning staat. Mijn vriend is ze een tijdje klokslag om 9 uur gaan uitlaten, en dat moet je absoluut niet doen hier eigenlijk....zo vervelend werd hij er van, en toen we daarna het gedrag probeerden te doorbreken werd het alleen maar erger eerst. Nu laten we ze op verschillende tijden uit, verschillende tijden eten geven, soms eerst uitlaten dan eten, soms ook anders om. Het is wel echt heel vervelend gedrag, voor jezelf en voor de hond. Wat Miik schrijft lijkt me ook een goede tip!
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2851616
Dit gedrag is haast wel zeker dementie.... 16 jaar voor een grotere hond is een hoge leeftijd..
Wij probeerde het geloop en onrust ook te doorbreken om Inca te laten liggen, vaak gaf ze zich over en ging slapen, maar.de onrust zal toenemen en dan lukt het niet meer..
Sterkte want dit is niet gemakkelijk, een dementerende hond..
Door ziggyguapa
#2851653
Mijn oude hond doet dat ook lopen ijsberen en heel veel hijgen maar ze drinkt er ook nog eens veel bij,zij heeft vrijdag de diagnose gekregen dat ze het aan haar nieren heeft :-( nu wilt ze zelfs haar eten niet meer eten wel het beleg voor op brood,dat krijgt ze nu dan maar
Door Hanny
#2851707
Femke, ik heb daar toch een wat eenvoudiger idee over.
Hij moet zich bewegen, kan niet anders. Alles wat je doet druist tegen zijn "moeten" in.
Als er nog voldoende kwaliteit van leven voor hem is, prima, dan maar met dat geloop en gehijg er bij.
Zo niet, ja dan weet je het zelf ook wel.
Zielig, hè?

In ieder geval, sterkte,
Hanny
Door Femke
#2851708
Sunday z'n nierwaardes waren ca. anderhalf jaar geleden verhoogd, hij krijgt sindsdien niercompositum en zijn vlees heb ik met 25% teruggeschroefd. In plaats daarvan krijgt hij elke dag een mix van rauwe gepureerde groenten en rauwe fijn gemalen noten. Als ik merk dat hij wat begint in te vallen krijgt hij er ook nog wat kokosvet bij.

Tja, ik denk bij Sunday niet meer in jaren maar in maanden, het zou mooi zijn als hij nog 24 maanden meegaat maar onwaarschijnlijk is dat natuurlijk wel. Hij is erg oud, ook al zie je het nog niet echt aan hem af gek genoeg. Hij wordt wel doof, maar ziet volgens mij nog redelijk goed. Weinig staar te zien ook. Hij heeft (pas sinds een half jaar!!) een pijnlijke poot door artrose, verder heeft hij het altijd heel goed gedaan. Wil elke dag nog graag mee voor een rondje park en een ritje in de auto. Voor de artrose krijgt hij nu metacam, want ik wil hem het leven zo comfortabel mogelijk maken.

Ik las gisteravond een oude topic van Lizzy over dat ze Pinkel diazepam gaf, en hoewel het voor Pinkel niet werkte denk ik toch dat ik met de dierenarts ga overleggen voor Sunday. Zijn onrustige periode is altijd relatief kort (twee a drie uur in de avond) en begint vaak op hetzelfde tijdstip. Diazepam werkt snel en kort. Ik wil dat hij zijn laatste maandjes zo goed mogelijk doorkomt en deze stress elke avond is voor hem én voor mij niet goed.
Door Femke
#2851709
Of zal ik eerst cholodin proberen? De mevrouw waar ik voer voor hem haal heeft het geloof ik op voorraad.... Ik denk dat ik dat eerst nog probeer.
Door Hanny
#2851723
Ik vind 2 à 3 uur eigenlijk niet relatief kort. Het is maar net, hoe je er tegen aan kijkt.
Kort vind ik 15 min. of zo.
De arme kerel, hopelijk vind je nog iets, dat hem wat helpt.
Mijn moeder was dement en daar hielp echt niets, net zoals bij veel andere mensen.
Zou het bij honden anders zijn?

Hanny
Door Femke
#2851773
Hanny schreef: Ik vind 2 à 3 uur eigenlijk niet relatief kort. Het is maar net, hoe je er tegen aan kijkt.
Kort vind ik 15 min. of zo.
De arme kerel, hopelijk vind je nog iets, dat hem wat helpt.
Mijn moeder was dement en daar hielp echt niets, net zoals bij veel andere mensen.
Zou het bij honden anders zijn?

Hanny
Ik lees ook verhalen van honden die de hele nacht lopen te ijsberen  :'( vandaar dat ik het relatief kort noemde  ;)
Maar inderdaad, het is maar hoe je het bekijkt...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door