Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bsmit
#2850082
Hi,

Ik Barf sinds een maand of 6 maar wil mijn aanpak toch eens checken bij jullie.
Ik heb ivm werk e.d. niet de tijd om elke dag een menu samen te stellen dus kies de volgende aanpak.

Ik ga 1x per maand naar de slager (in Rdam zuid) en koop daar:
10 kilo kippenruggen/ kippen nekken (50% bot)
4 kilo orgaan van rund, geit, lam (lever, hart, nier, pens)
4 kilo spiervlees van geit, rund, kalkoen, en soms hert als ze dan hebben of konijn

Ik snijd al het vlees in eetbare delen, en maak 1 bak orgaan (alles door elkaar), 1 bak spiervlees (door elkaar) en 1 bak bot.
Vervolgens maak ik zakken van een 1 kilo en vries deze in en gebruik deze.

Mijn honden krijgen dan 2x per dag 150 gram eten (meestal 80 gram bot en rest spier/orgaan).
Om de week kook ik een bak groente en geef dan elke dag schep groente erbij.
In het weekend krijgen ze 1x extra ei en 1x extra yoghurt door t vlees heen.

Graag jullie feedback op mijn aanpak.

gr

B Smit
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2850094
De eerste vragen :
hoe zwaar zijn je honden
hoe oud zijn ze
hoe actief zijn ze
wat is de verhouding in je orgaan

dit omdat je nu een heel algemeen beeld neerzet.
Door Lizzy
#2850095
Ik neem aan dat ongeveer de helft van je menu bestaat uit vleesbot? Alleen kip vind ik dan wel eenzijdig. Ik zou daar minimaal nog 1 ander vleesbotsoort bij doen. En dan zou ik geen nek geven maar een ander deel van het dier.

Hoe verdeel je het orgaanvlees? De helft pens en de helft andere organen?

Geef je ook nog vette vis?
Door bsmit
#2850634
Hi,

De witten weegt 9 kilo en is niet zo actief en de zwarte is een pup van 5 kilo en wel actief.

Mijn orgaan is 1/3 pens, 1/3 lever en 1/3 hart

Ik heb tot nu toe altijd kippenrug omdat ze dit goed kunnen eten. Ander bot is vaak te hard.
Ik denk/ dacht zo: met bot beetje zelfde geven en met rest verschillend.

Vis heb ik ook periode gegeven maar zijn ze geen fan van.

Van voor ander 'zacht' bot zou ik kunnen geven?


Graag jullie feedback op mijn menu.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2850642
Ik vind ook alleen kippenbot te eenzijdig. Je kan denken aan eendkarkas, kwartelkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en ook bosduifkarkas is vrij zacht maar veel honden lusten dit niet. De helft van je orgaan mag uit pens bestaan en de overige helft uit lever, hart en nier. Wat ik mis in je menu is nier, iets wat ze toch wel nodig hebben.

Welke vissoorten heb je allemaal geprobeerd ?
Laatst gewijzigd door Lucie110 op di 14 jan 2014, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2850922
Als ik jouw was zou ik toch een menutje maken zo lastig is het niet.
Begin met de rekenhulp per hond en plaats hier de uitkomst.'
Zet daarbij wat jij nu per hond voert en wat jezelf al zou veranderen (pens, orgaan, botsoorten) dan heb je al het begin van een menu.

Je pup heeft andere dingen nodig dan volwassen hond en een oudere hond vaak ook weer net even anders.
Door Anne in Zweden
#2850957
[quote="Arkay"]
Als ik jouw was zou ik toch een menutje maken zo lastig is het niet.
Begin met de rekenhulp per hond en plaats hier de uitkomst.'
Zet daarbij wat jij nu per hond voert en wat jezelf al zou veranderen (pens, orgaan, botsoorten) dan heb je al het begin van een menu.

Je pup heeft andere dingen nodig dan volwassen hond en een oudere hond vaak ook weer net even anders.
[/quote]

Is dat zo? Pups heeft hier altijd hetzelfde kregen als de volwassen, alleen in veel grotere hoeveelheden. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2850962
[quote="Anne in Duitsland"]
Is dat zo? Pups heeft hier altijd hetzelfde kregen als de volwassen, alleen in veel grotere hoeveelheden. :biggrin2:
[/quote]

Ja dat is ook wat ik bedoelde :-[ dat je niet elke hond maar precies hetzelfde voor kan schotelen
Door Anne in Zweden
#2850967
[quote="Arkay"]
Ja dat is ook wat ik bedoelde :-[ dat je niet elke hond maar precies hetzelfde voor kan schotelen
[/quote]

Dat laatste klopt natuurlijk, maar we hoeven denk ik ook niet te doen alsof het heul ingewikkeld is. Even bijhouden wat erin gaat, kijken hoe het eruit komt, en eventueel wat aanpassen (beetje meer spiervlees, beetje minder bot, of juist het tegenovergestelde, dat soort dingen). Ik denk dat TS qua verhoudingen wel aardig zit (150 gram per voerbeurt, waarvan 80 gram bot = iets meer dan 50%. De overige 50% is de helft spiervlees, oftewel 25% van het totaal. Blijft 25% orgaan over - dat is wel wat veel, zeker in de huidige verhoudingen (1/3 deel pens, hart en lever). Dus ik zou alleen het orgaandeel wijzigen: 20% orgaan, waarvan de helft pens, en de helft verdeeld over hart, lever en nier. De laatste 5% is dan voor de groente. Dan zit je wel goed hoor!

Edit: en ik zou inderdaad een botsoort toevoegen, ook nog.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 16 jan 2014, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bsmit
#2853115
[quote="Lucie110"]
Ik vind ook alleen kippenbot te eenzijdig. Je kan denken aan eendkarkas, kwartelkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas en ook bosduifkarkas is vrij zacht maar veel honden lusten dit niet.
[/quote]

Misschien blonde vraag maar hoe kom ik aan konijnkarkas of eendkarkas?
Door bsmit
#2853116
Dus als ik het een beetje samenvat:

- Voeg nier toe aan orgaan en zorg dat je op 20% orgaan zit
- Kijk of je nog andere bot kan toevoegen

Maar mijn aanpak van verdeling....daar nog feedback op?
Ik maak dus zakken van een kilo en daar zorg ik dat verdeling qua % goed is....ik ga nu niet precies per maaltijd 20%,20%, 50% geven als zit het wel in buurt.
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2853132
[quote="bsmit"]
Misschien blonde vraag maar hoe kom ik aan konijnkarkas of eendkarkas?
[/quote]

Ik heb konijn en eend meestal via de lijntjes hier op barfplaats. Goed de Vraag en Aanbod BARF ingredienten en Verzamelplaats in de gaten houden.

[quote="bsmit"]
Dus als ik het een beetje samenvat:

- Voeg nier toe aan orgaan en zorg dat je op 20% orgaan zit
- Kijk of je nog andere bot kan toevoegen

Klopt dan zit je aardig goed.

Maar mijn aanpak van verdeling....daar nog feedback op?
Ik maak dus zakken van een kilo en daar zorg ik dat verdeling qua % goed is....ik ga nu niet precies per maaltijd 20%,20%, 50% geven als zit het wel in buurt.

Dit moet zeker kunnen. Je hoeft niet elke dag compleet te voeren als het aan het eind van een week maar klopt.

[/quote]
Door Anne in Zweden
#2853138
Poeliers hebben vaak eend en konijn in het assortiment, en ik denk dat je slager (islamslager of gewone?) ook wel iets heeft op dat gebied.

Je methode is op zich prima. Als je binnen een periode van twee weken al die dingen voert, komen ze niets tekort.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2853208
Ik heb in de vriezer tassen staan waar voor een week alles inzit dus als de tas leeg is weet ik dat hij die week in de verhoudingen alles binnen heeft.
Door bsmit
#2853987
Bedankt voor jullie goede en leerzame feedback....
Vanmorgen weer genoten van ze terwijl ze volop aan het eten waren.
Had een schep Griekse Yoghurt door t eten gedaan....die pup zat helemaal onder wat die moet nog hard werken om zijn bot door te krijgen ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door