Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2850308
Is er ook zoiets als een minimum % wat honden moeten eten om alle voedingsstoffen uit te halen?
Tom eet nu 1.6% en hij moet afvallen dus zou hij nog minder moeten krijgen...ik ga hem van kvv op barf zetten, zodat hij in elk geval meer voldoening heeft, maar is vraag me zomaar af of er een ondergrens is, vind wat ie nu krijgt (100 gram bij 7.7 kilo) al zo weinig...
Door spikkel
#2850341
Ik heb een gesteriliseerd chihuahua teefje, is gewoon wat te dik. Ik heb niet elke dag een minimum, maar geef de ene dag 1,5% van haar gewicht maar dan zonder bot, de andere dag normaal 2% met bot, wat extra groente omdat ze 10 jaar is. Heel weinig snacks en geef haar vaak wel de magere dieren. En dan 1x in de week lam, de volgende week eend. Dit zijn nu net haar lievelingsvleesjes.
Het is moeilijk om er wat af te krijgen, maar ze is nu wel 1 jaar stabiel, maar nog steeds een halve kilo te zwaar. Ik vind het niet helemaal verantwoord om nog minder te voeren, dan komt ze niet aan haar botgehalte en spiervlees.
Hopelijk komen er nog meer tips, ik heb er ook wat aan.
Door Lil
#2850363
Ik durfde nooit onder de 1.5% te gaan. Heb wel jaaaaaren 1.5% gevoerd zonder problemen. Extra veel groente tegen de honger (extra % groente ging dan niet van het vlees af). Maximale hoeveelheid pens. Vet van het vlees halen etc. Maar wat echt hielp: 100% barf. Kvv wordt volgens mij veel vet onder door gedraaid. Sinds ik dus zelf maal gaat het stukken beter met het gewicht. Of komt dat door de ouderdom? Nah, ging 2 jaar geleden al beter met gewicht, dus denk dat verschil barf/kvv toch wel meespeelt.
Door Lizzy
#2850385
Ik vind minder dan 1,5% echt wel link worden hoor.... Dan zou ik toch echt supplementen gaan geven....
Door suzanne 1
#2850422
Ik heb Rossi een poos 1% gegeven omdat ze echt niet af viel anders en gewoon te dik bleef  :-\
Ze heeft een tia gehad.....en een tia kan komen door vitamine B tekort........ik geloof echt dat ze te weinig voedingsstoffen heeft binnen gekregen toen. Ze zit nu op 1,5% en krijgt een vitamine B supplement.  Ik moet dus dagelijks minimaal 10 km met haar fietsen om haar slank te houden, want minder voeren durf ik niet meer.
Door Martine-Tom
#2850423
Lil schreef: Ik durfde nooit onder de 1.5% te gaan. Heb wel jaaaaaren 1.5% gevoerd zonder problemen. Extra veel groente tegen de honger (extra % groente ging dan niet van het vlees af). Maximale hoeveelheid pens. Vet van het vlees halen etc. Maar wat echt hielp: 100% barf. Kvv wordt volgens mij veel vet onder door gedraaid. Sinds ik dus zelf maal gaat het stukken beter met het gewicht. Of komt dat door de ouderdom? Nah, ging 2 jaar geleden al beter met gewicht, dus denk dat verschil barf/kvv toch wel meespeelt.
Ik heb tijden zelf gemalen en dat maakte qua gewicht niks uit bij hem. Hij zit al een jaar of anderhalf/twee op 7.7 of 7.8 kilo.

Als ik uitga van zijn ideaal gewicht en daar 1.5% van pak kom ik op 105 gram uit, en dat krijgt hij nu al, dus ik ga echt niet nog lager, voelt ook echt niet goed...Hopelijk dat Barf een verschil gaat maken, een absoluut niks van snacks meer en een uur extra lopen per dag...
Door Pluto
#2850507
Pluto barft volledig, weegt 10 kilo en krijgt 100 gram per dag. Krijgt hij meer zie je hem dicht groeien en dat gaat vrij vlot. Zijn bloed is diverse keren uitgebreid onderzocht en er zijn geen tekorten aangetroffen. Maar minder dan die 100 gram krijgt hij niet hoor  ;)
O ja hij is inmiddels 13 en wandelt niet meer zoveel.....
Door smulpaap
#2850508
Tessa mijn Russeltje is ruim 10 jaar , weegt 7 kg en werkt minstens 250 gram barf per dag weg
Maar de dame heeft helemaal geen aanleg om te dik te worden , ze is nog geen dag op dieet geweest
Ik moet met haar eerder opletten dat ze niet onder de 7 kg komt
Een hyper Russell is het helemaal niet , ze is voor haar leeftijd buiten nog actief ,maar eenmaal binnen ligt mevr graag uren te snurken onder haar kleed
Zij zou dus echt uithongeren op minder , en veel te mager worden
Ze heeft natuurlijk ook een kruisband operatie gehad afgelopen zomer , maar ook toen is ze geen streep aangekomen
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2850629
loeka is 8,1 kilo en krijgt 140 gram ( rond de 1,7% ) en heb t gewicht na de sterrilisatie eindelijk onder controle ...
geef ik haar bv een weekje wat extra , ongeveer 150 gram , dan begint ze fatsiger te worden en merk het aan dr activiteit die minder wordt .
ik kan het altijd merken door het spelletje van Noa , deze rent dan als een gek om dr heen en probeert bij Loeka speels in dr kont te bijten , maar .... loeka is sneller aan het worden , vorige week was ze Noa te snel af ...  :biggrin2:
lichamelijk en daardoor geestelijk doet ze het nu stukken beter ....
er mag nog iets af ..... maar daar nemen we de tijd voor ( een half jaartje of zo , want dat gaat beter dan ineens veel minder voeren )
ik voer meer mager vlees en haal overal vet en vel vanaf , verder weeg ik consequent alles af ....
Door Martine-Tom
#2850664
suzanne 1 schreef: Ik heb Rossi een poos 1% gegeven omdat ze echt niet af viel anders en gewoon te dik bleef  :-\
Ze heeft een tia gehad.....en een tia kan komen door vitamine B tekort........ik geloof echt dat ze te weinig voedingsstoffen heeft binnen gekregen toen. Ze zit nu op 1,5% en krijgt een vitamine B supplement.  Ik moet dus dagelijks minimaal 10 km met haar fietsen om haar slank te houden, want minder voeren durf ik niet meer.
Oh lees dit nu pas....ik zou daar idd ook bang voor zijn, op den duur krijgen ze toch gewoon te weinig binnen om alles uit te halen lijkt me...Lager dan 1.5 durf ik echt niet...
Door Lil
#2850968
Martine-Tom schreef: Ik heb tijden zelf gemalen en dat maakte qua gewicht niks uit bij hem. Hij zit al een jaar of anderhalf/twee op 7.7 of 7.8 kilo.

Als ik uitga van zijn ideaal gewicht en daar 1.5% van pak kom ik op 105 gram uit, en dat krijgt hij nu al, dus ik ga echt niet nog lager, voelt ook echt niet goed...Hopelijk dat Barf een verschil gaat maken, een absoluut niks van snacks meer en een uur extra lopen per dag...
ow ruk, ik denk yeah ei van columbus (omdat ik gewoon in analyses heb gezien hoe vet sommige kvv is of gewoon zichtbaar zag dat ze vel er doorheen deden, omdat dan een stukje erin zat ipv dat het helemaal mee was gemalen).

Ja, als gezegd ik ben nooit onder die 1.5% gegaan. Wel extra mager en extra pens gegeven.
Door Lizzy
#2850976
Pluto schreef: Pluto barft volledig, weegt 10 kilo en krijgt 100 gram per dag. Krijgt hij meer zie je hem dicht groeien en dat gaat vrij vlot. Zijn bloed is diverse keren uitgebreid onderzocht en er zijn geen tekorten aangetroffen. Maar minder dan die 100 gram krijgt hij niet hoor  ;)
O ja hij is inmiddels 13 en wandelt niet meer zoveel.....
Maar waar controleren ze dan op?
Door Pluto
#2850990
Lizzy schreef: Maar waar controleren ze dan op?
Ze hebben toen alle vitaminen en mineralen meegenomen naast de bezinking, lever en nieren. Vooral omdat de da vond dat barfen zeer slecht is en Pluto dus zeer zeker tekorten zou hebben. Dus niet.....
Door monster
#2851746
Ik merk inderdaad nu ik alleen kvv geef, dat Lodi 2 kg aan is gekomen in 2 maanden.
Lastig om daar een goed evenwicht in te vinden, want iets anders is voor mij nu niet te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door