Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door FLJTS
#2846536
Dit is niet echt een gezondheidsprobleem, maar toch wel iets wat de laatste tijd steeds sterker wordt.
Ons teefje stinkt namelijk.

Ze is een kruising Portugese berghond (denken wij, hoewel ze niet zo groot is), is 'geholpen', zo hebben we haar ook via een stichting gekregen, en we vermoeden dat dat ook de oorzaak is dat ze, inmiddels een dame van een jaar of twaalf, af en toe wat nadruppelt bij het plassen of 'gewoon' in huis. Ze heeft medicijnen hiervoor gehad, die hielpen wel een beetje, maar niet echt heel goed.

Daarbij komt ook dat ze, waarschijnlijk door haar artrose en lichte vorm van HD, haar achterwerk vrijwel geheel tegen de grond drukt bij het plassen. Ze heeft een ontzettend dikke berghondenvacht, dus allicht dat er dan wat urine aan die haartjes daar blijft kleven.

Wie herkent dit probleem en heeft er een oplossing voor gevonden?

We wassen haar best vaak (hard nodig hier in een modderrijk poldergebied en in aanmerking genomen dat ze gek is op viezigheid om door te waden) en frissen ook haar achterwerk regelmatig op met een washandje, maar dat neemt niet weg dat je haar 'aan ruikt komen'.
Laatst gewijzigd door FLJTS op wo 08 jan 2014, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2846543
Met langharige honden....herkenbaar natuurlijk. Bij de meeste oudjes nam ik echt rigoreuze maatregelen en dat was  het helemaal wegscheren van de broek.(en de rest natuurlijk) In ieder zover dat die niet meer in de pies kon hangen als ze zaten te piesen. Ik weet niet of het bij jouw hond ook is, maar vaak zitten er in de plooi rond de vulva ook haartjes en blijft daar vrij makkelijk de pies ook aanhangen en dat plekje sop je vrij makkelijk overheen als je met washandjes aan de gang gaat. In ieder geval maak ik het gebied rond de vulva, dus ook de binnekant van de poten helemaal haarvrij. Want als ze niet helemaal goed uitpiesen en er wordt wat nagedruppeld, dan komt het daar terecht.

Wil je voor het optisch genot toch wat broek laten hangen, dan kun je die ook schoonmaken met baking soda. Dat poeder je erin en borstelt het even later weer eruit. Dat spul neutraliseert heel goed allerlei luchtjes en neemt meteen vocht op en met het uitborstelen van de poeder neem je dus direct achtergebleven urine plus de lucht ervan mee.

Denk bij het opfrissen ook aan de poten/hakken. Vaak wil de urine daar tijdens het piesen ook wel langslopen en ook dat gaat ruiken op den duur. Zorg dat voetzolen aan de onderkant altijd kort staan, hoe minder haar, hoe minder er wordt geabsorbeerd.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2846792
Herkenbaar met een bejaarde, langharige beer.

Wat ik vooral doe (naast verwoede pogingen de beer schoon en fris te maken/houden): de omgeving waarschuwen.  ::)
Door Suzanne
#2848171
Ik opteer ook voor "knippen" (wel BIJZONDER goed uit kijken hoe en waar je knipt).
En even naar de anaalklieren laten kijken.
Evt ander medcijn inzetten tegen de onzindelijkheid maar goed, gewoon de schaar erin.. als er geen haartjes meer zijn kan daar niets in blijven hangen ;-)

Suzanne
Door FLJTS
#2850059
Ik vreesde al dat knippen zo'n beetje de enige rigoureuze oplossing zou blijken ..... :-\
Dat wordt nog een hele operatie, want ze heeft een gruwelijke hekel aan gedoe aan haar lijf. Dan laat ze zich op de grond ploffen en verandert ze in een soort loodzware zoutzak  :-[
Bakpoeder gaan we eens proberen, maar azijn, het lijkt me toch dat dat erg 'brandt'?
Medicijnen tegen nadruppelen heeft ze wel gehad, maar hielpen niet bijzonder. En om haar nu zomaar dat soort dingen te laten slikken.
Omgeving waarschuwen we wel, gelukkig blijft visite altijd op een afstand, want ze is voor ons dan wel erg lief, maar bezoek is niet veilig bij haar. Dan zetten we haar meestal toch al even in de keuken (aan de lijn) ;). Ruiken ze haar niet zo erg.
Hartelijk dank in ieder geval voor de reacties!
Door miik
#2850666
[quote="FLJTS"]
Ik vreesde al dat knippen zo'n beetje de enige rigoureuze oplossing zou blijken ..... :-\
Dat wordt nog een hele operatie, want ze heeft een gruwelijke hekel aan gedoe aan haar lijf. Dan laat ze zich op de grond ploffen en verandert ze in een soort loodzware zoutzak  :-[[/quote]

Ik leg een kleedje op de bank, hond op de bank en ik ga zelf op de grond zitten... en dan mogen ze zoveel zoutzak zijn als ze willen ;)
Ík kan ze dan vrij makkelijk borstelen/knippen etc.. En dan tussendoor heel veel knuffelen !
Misschien is dat voor jouw hondje ook een idee ?
Door K&D
#2851427
Je kunt ook de dikke vacht ter plekke flink onderhanden nemen (niet in 1 keer) met de furminator. Dat dunt lekker uit en dan is het makkelijker bij te houden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door