Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door miik
#2849701
Toch nog maar een vraagje over/voor Mickey...
Ze is nu 13 en ze wordt echt ouder... Ze had eerder wat dementerende klachten, maar met de cholodin knapte ze daar weer wat van op.
Ze is weer wat vrolijker dan eerder van de zomer, wandelt gewoon nog mee op de grote rondes en speelt met andere honden en trekt af en toe een sprintje...
Maar wat me nu heel erg opvalt is dat ze - vrij snel- spieren verliest.
Haar ruggegraat begint uit te steken, haar pootjes worden smaller en ze krijgt een smal achterkantje...
Op haar ribben heeft ze best nog een speklaagje... en als ik haar meer voer, dan wordt ze ook fatsig... maar die magere uitstraling blijft.
Ze kreeg vroeger 130 gram tot max 150 gram, nu krijgt ze al een poos 200 gram per dag.
Ze is afgevallen van 8 kilo naar 7 kilo, in een jaar tijd....
Een jaar terug is ze helemaal onderzocht en bloedonderzoek en urine onderzoek en lichamelijk onderzoek waren goed.
Ze heeft geen pijnklachten, niet stijf, ontlasting is goed, eet en drinkt normaal... en eigenlijk verder dus geen "afwijkingen"....
Het is dus echt puur spierverlies...
Wat zouden jullie doen ?
Nog tips ?
Nog meer gaan voeren ?
Laatst gewijzigd door miik op zo 12 jan 2014, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#2849776
Ik zie het ook bij Pippi (shih tzu), zij is nu 12,5 en haar lichaam veranderd ook.
Inderdaad een smaller achterkantje en meer ruggengraat.
Zij is verder ook nog helemaal okee.
Ik voer niet meer (in hoeveelheid dan :P), ik denk dat het gewoon bij het ouder worden hoort, veel oude honden ( en mensen ) zijn een beetje schonkig
Door Lil
#2849792
Dat is bij Boris en de hond van mijn zus ook zo. Smal van achter. Uitstekende ruggengraat, "gaten" boven de ogen, uitstekende jukbeenderen, smalle bottige pootjes, hangbuik en spek op de ribben terwijl de taille erg dun is.
Door tt-tjes
#2849976
Lil schreef: Dat is bij Boris en de hond van mijn zus ook zo. Smal van achter. Uitstekende ruggengraat, "gaten" boven de ogen, uitstekende jukbeenderen, smalle bottige pootjes, hangbuik en spek op de ribben terwijl de taille erg dun is.
lijkt wel of je Fjurdy beschrijft.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2849987
Lil schreef: Dat is bij Boris en de hond van mijn zus ook zo. Smal van achter. Uitstekende ruggengraat, "gaten" boven de ogen, uitstekende jukbeenderen, smalle bottige pootjes, hangbuik en spek op de ribben terwijl de taille erg dun is.
Hier ook zo bij Sanne...
Door miik
#2850004
Tja... ze is nu weer wat korter geknipt en ik schrok er gewoon van...
Het ziet ernaar uit alsof ze slecht behandeld wordt en veel te weinig eten krijgt  :-X
Maar dat is echt niet zo !
Door FLJTS
#2850061
Ik herken het helemaal.
Onze oudste hond (inmiddels tot mijn verdriet in de hondenhemel  :-[) gaven we spiersupport en ook kreeg hij regelmatig acupunctuur. Dat hielp niet 100 %, maar hield hem zeker op het laatst wel op de been.
Door Lil
#2850075
Goede ervaringen met muscle support van phytonics. Ik geef het alleen niet meer, omdat zijn hart opdoffers heeft gehad en middelen tegen de spieren ook op het hart kunnen werken.
Door smulpaap
#2850229
Ik heb een tijd terug bij Noa als eerste het percentage spiervlees omhoog gedaan
En ik ging ook twijfelen over de totale hoeveelheid . Ze kreeg 2 % .
De 2 % is inmiddels ook opgehoogt naar 2,4 % . Ze begon ook langzaam gewicht te verliezen , bij haar was het zo,n 700 gram in een jaar .
Noa is nu weer zoals ik haar graag zie . Natuurlijk zien wij ook een oude hond hoor , met vooral een smaller hoofd
Maar we zien verder geen zichtbare ruggengraat etc . Met Noa moet ik wel erg voorzichtig zijn met wat vettere diersoorten
Stel ik geef haar een flinke portie lamsvlees , dat is teveel . Die portie deel ik nu met een portie magerder spiervlees en zo gaat het goed
En met groenten ben ik ook niet zuinig .
Door miik
#2961574
Even een update:
Mickey ging de laatste tijd best heel goed. Ik had altijd gelatinaat in huis voor Joy en dat ben ik Mickey ook gaan geven en dat lijkt wel te helpen. Ik heb het idee dat haar bespiering in ieder geval niet slechter is geworden !
Vorige maand zijn we een weekje weg geweest, en daarna was het wel weer flink mis met de dementerende klachten, en dan met name het spoken en de onrust s'nachts...... blaffen/ de weg kwijt zijn/ naar buiten willen en dan niet meer weten wat je daar moet...
Maar ik denk dat dat getriggerd is omdat we een week weg zijn geweest, want ook langzaam gaat dat nu ook weer wat beter.
Ook is Mik van de week weer gewogen en ze is iets aangekomen, ziet er ook weer iets beter uit.
Maar ja, nu dat warme weer he... ze kan er gewoon echt heel slecht tegen. Ze wil dan ook gewoon echt niet mee naar buiten, dus ze mag dan ook thuis blijven. Ik ben blij dat het nu buiten onweert ;)
Door charmed
#2961645
Whisper is ook afgevallen (en ziet er oud uit) ze is niet veel afgevallen (en ik vind haar te zwaar) maar kreeg van de neuroloog te horen dat ik haar moest bijvoeren. Die oudjes hebben dan wat meer reserve als er wat gebeurd. Dus we gaan haar maar bijvoeren, ondanks dat ik haar zwaar vind. Zij heeft juist hele harde spieren (ouderdoms spieren) die zijn nu bikkelhard, ze had ze al met 6 jaar zo hard door de stofwisselingsziekte.
Door charmed
#2961646
Fijn dat het inmiddels wat beter gaat en dat ze iets is aangekomen :) Met dit warme weer gaat het met alle honden wat minder helaas. Het warme weer maar wegblazen is vast de oplossing  :biggrin2:
Door Lil
#2961650
Fijn dat het beter gaat!
charmed schreef: Whisper is ook afgevallen (en ziet er oud uit) ze is niet veel afgevallen (en ik vind haar te zwaar) maar kreeg van de neuroloog te horen dat ik haar moest bijvoeren. Die oudjes hebben dan wat meer reserve als er wat gebeurd. Dus we gaan haar maar bijvoeren, ondanks dat ik haar zwaar vind. Zij heeft juist hele harde spieren (ouderdoms spieren) die zijn nu bikkelhard, ze had ze al met 6 jaar zo hard door de stofwisselingsziekte.
Ja, dat kreeg ik afgelopen jaar met Boris ook te horen. Hij is nog nooit zo zwaar geweest als nu en twee da's zeiden dat ik hem moest bijvoeren, want als hij ziek zou worden had hij nul reserve. Heel eerlijk: ik heb hem niet op dieet gezet, maar ook niet bijgevoerd. Vind dat met artrose niets als ze ook nog eens 'zwaar' zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door