Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Helen44
#2847291
Goedendag,

ik zou het heel erg waarderen als jullie met me meedenken, zit behoorlijk in de stress ...
Drie maanden geleden heb ik een hond uit het asiel gehaald, ze woog toen 32,5 kilo en had een schilferige wat doffe vacht , wat schilfers op oorschelp en stond op brok.
Heb haar langzaam overgebouwd naar barf ( Morgens Eliasen-idee)... en inmiddels krijgt ze alweer ruim 1,5 maand volledig barf incl vis en groente
Echter, haar vacht wordt alsmaar doffer, nog steeds veel schilfers, ze begint nu ook te krabbelen, verliest ontzettend veel haar en valt af.
Ze weegt nu 29 kilo, heb de hoeveelheid barf al opgeschroefd naar kilo per dag, geef haar solgar viscapsules, echinafors , ei, heb net vh Woud uitslag van ontlasting onderzoek, geen wormen, heb haar gewassen met vetgold shampoo..... oorschelp gezalfd met honingzalf...
Zal dit allemaal bij ontgiften kunnen horen, en hoe lang zal ik dit nog aan moeten zien, ze ziet eruit als een verwaarloosde magere straathond... :-[
Zal ik haar extra borstelen of juist maar even met rust laten...?

Overigens wandel ik wel 2,5 uur per dag met haar en speelt ze veel met onze andere hond  (maakt dus ook geen zieke indruk), qua afvallen verbruikt ze misschien gewoon veel...??

Heb nu groene leem in huis gehaald, kuurtje ontgiften... hopelijk helpt dat.

Volgende stap... naar dierenarts voor parasieten, mijten controle ?? Schildklier??

Of geduld hebben en nog afwachten... Manlief wil haar al weer terug op brokken :-\ en vrees dat de dierenarts dit ook gaat zeggen.

Wat vinden jullie??

Alvast bedankt, groetjes Helen.
Door Lil
#2847299
die kilo per dag vind ik helemaal niet zo heel veel. Daar heeft mijn toen 23 kg wegende Tervuerense herder ook een hele tijd op gestaan. Dus ik zou beginnen met echt een stuk meer te voeren.

Maar krabben, haar verlies en afvallen vind ik niet zo'n prettig idee. Daar zou ik persoonlijk ook even een da naar laten kijken.

Die ontlastingtest kijkt die ook naar giardia? (gewoon even om te weten, ik heb die nog nooit gedaan namelijk).
Door Lizzy
#2847302
[quote="Helen44"]
Goedendag,

ik zou het heel erg waarderen als jullie met me meedenken, zit behoorlijk in de stress ...
Drie maanden geleden heb ik een hond uit het asiel gehaald, ze woog toen 32,5 kilo en had een schilferige wat doffe vacht , wat schilfers op oorschelp en stond op brok.
Heb haar langzaam overgebouwd naar barf ( Morgens Eliasen-idee)... en inmiddels krijgt ze alweer ruim 1,5 maand volledig barf incl vis en groente
Echter, haar vacht wordt alsmaar doffer, nog steeds veel schilfers, ze begint nu ook te krabbelen, verliest ontzettend veel haar en valt af.
Ze weegt nu 29 kilo, heb de hoeveelheid barf al opgeschroefd naar kilo per dag, geef haar solgar viscapsules, echinafors , ei, heb net vh Woud uitslag van ontlasting onderzoek, geen wormen, heb haar gewassen met vetgold shampoo..... oorschelp gezalfd met honingzalf...
Zal dit allemaal bij ontgiften kunnen horen, en hoe lang zal ik dit nog aan moeten zien, ze ziet eruit als een verwaarloosde magere straathond... :-[
Zal ik haar extra borstelen of juist maar even met rust laten...?

Overigens wandel ik wel 2,5 uur per dag met haar en speelt ze veel met onze andere hond  (maakt dus ook geen zieke indruk), qua afvallen verbruikt ze misschien gewoon veel...??

Heb nu groene leem in huis gehaald, kuurtje ontgiften... hopelijk helpt dat.

Volgende stap... naar dierenarts voor parasieten, mijten controle ?? Schildklier??

Of geduld hebben en nog afwachten... Manlief wil haar al weer terug op brokken :-\ en vrees dat de dierenarts dit ook gaat zeggen.

Wat vinden jullie??

Alvast bedankt, groetjes Helen.
[/quote]

Hoe oud is zij, heb je enig idee?

Het kan natuurlijk goed zijn dat zij hiervoor altijd op een een of andere goedkope brok heeft gestaan. En ik weet ook niet hoe haar omstandigheden zijn geweest voor ze bij jou kwam. Maar het is op zich niet zo raar dat een hond er eerst beroerder uit gaat zien voor ze er beter uit gaat zien.

Wat ik zou doen, ik zou toch eerst naar de dierenarts gaan. En een huidafkrabsel laten maken en laten testen op: mijten, schimmels/gisten en bacterieen. Dat moet je simpelweg eerst uitsluiten. Ze hebben daarvoor 2 type afkrabsels nodig bij mijn weten. Een diep afkrabsel en een oppervlakkig of de "plakband-methode" (dat laatste is volgens mij voor schimmels en gisten, dat eerste, diep afkrabsel, voor mijten).

Je voert nu ongeveer 3% van haar ideale lichaamsgewicht (ik heb daarvoor 32,5 kg genomen). Dat is op zich niet veel voor een hond die veel beweging krijgt. En daar komt nog iets bij. Je hond krijgt nu waarschijnlijk voor het eerst in haar leven geen koolhydraat. En die omschakeling kost echt veel. Ik ging haar zonder enige twijfel en zonder moeite 1400 gram per dag voeren. Dat is 4%. En gerust wat vettere diersoorten.

Verder zou ik naar een trimsalon gaan en de vacht laten bekijken. En haar daar goed laten wassen en het oude haar eruit laten halen. Het jeukt namelijk als de kelere, oud haar dat in de vacht 'vast zit'. Met speciale shampoo's, conditioners, borstels/kammen en de waterblazer kan een trimsalon je hond weer een goede zet in de goede richting geven. En ik liet me instructies geven door een trimsalon hoe om te gaan met de vacht qua borstelen. Teveel borstelen is ook niet goed. Te weinig misschien nu ook niet.

Ik zou niet direct aan schildklierproblemen denken. Daar worden honden in de regel namelijk alleen maar dikker van en een te snel werkende schildklier komt echt niet vaak voor. Dus de klachten zouden voor mij persoonlijk niet direct aanleiding zijn om die na te laten kijken.

Kortom, ik ging dus naar de dierenarts, ik ging naar de trimsalon en ik liet voorlopig iedereen lekker leuteren met hun brokken. Voor mij is dit helemaal nog geen reden om terug te gaan. En een dierenarts kan dat wel vinden, dat jij over moet stappen op brokken, maar het is jouw hond en jij bent de baas. Ga anders naar een pro-vers dierenarts, als je daar bang voor bent!

Ik zou ook uitkijken met teveel supplementen. En ik las laatst in een topic een hond die jeuk krijgt van visolie en een paar mensen die daarin schreven "hee! Dat heeft mijn hond ook!". Ik zou dus even geen visolie geven. En geen echinacea. En geen groene leem. Ik vind groene leem overigens veel te heftig, qua ontgiften.

Ik weet verder niet hoe je menu eruit ziet. Voer je afwisselend genoeg?
Gebruikersavatar
Door Helen44
#2847334
Ontzettend bedankt voor jullie reacties, tips en adviezen , ik ga haar sowieso meteen meer te eten geven :) en langs dierenarts voor afkrabsels.

Het is een kruising herder/ border collie ( denk ik...?)  zwart, beetje wit halflangharig, gesteriliseerd teefje van bijna 3 jaar.

Ze is niet getest op gardia, omdat ik daar geen aanleiding toe zag :-\, dacht dat ze dan steeds diarree moest hebben.
Qua variatie denk ik dat het wel goed zit ;
spiervlees ; lam, geit, eend, rund, hert,paard, haas , konijn
orgaan `; biologisch rund nier en lever, geitenhart en niet biologisch konijnorganen, paardhart, eendhart, eendlever, lamspens, rundpens
bot; kip en eendvleugel, kip en eendennek, kip en (wild)konijnkarkas, kwartel, tzt nog ribben aan toevoegen...
vis; zalm, haring, nu makreel en sardien besteld....

poeh, ....dat had ik even nodig, een aanmoediging om niet in zak en as te zitten en verder te gaan met barfen... thanks, hou jullie op de
hoogte en zal proberen foto toe te voegen ::)
Door Anne in Zweden
#2847390
Zou ze niet ook gewoon een ordinaire kipallergie (of allergie voor een andere diersoort) kunnen hebben? Ze had blijkbaar al niet zo'n beste vacht, wat door de kip in de brokken zou kunnen komen (veel brokken bevatten als basisingrediënt kip). Of zou een hond in geval van allergie niet zo afvallen?
Door Lizzy
#2847393
[quote="Anne in Duitsland"]
Zou ze niet ook gewoon een ordinaire kipallergie (of allergie voor een andere diersoort) kunnen hebben? Ze had blijkbaar al niet zo'n beste vacht, wat door de kip in de brokken zou kunnen komen (veel brokken bevatten als basisingrediënt kip). Of zou een hond in geval van allergie niet zo afvallen?
[/quote]

Ja, dat kan, alles kan. Maar ik vind dat hier helemaal niet direct voor de hand liggend. De hond eet nog maar 1,5 maand rauw.
Door K&D
#2847406
Zowel een herder als een collie hebben een dubbele vacht, en dan is het verharen niet zo gek na de overstap naar barf. Je wilt niet weten wat er aan onderwol vanaf kan komen als ze lekker in de rui zijn (ook midden in de winter kan dat gewoon... ::) )
Ze worden dan inderdaad dof, en schilferen. Dubhe is net klaar met ruien (is weer zo kaal als een knikker en het is bijna gênant over straat te lopen...) en had zoveel wol dat er ook flink wat schilfers loskwamen.
Voor dit soort momenten vind ik de furminator een uitkomst. De onderwol vliegt eraf. :)
Misschien dat deze foto je zorgen over het verharen wat verminderd...dit was na één borstelbeurt toen het haar 'rijp' was...
http://img.photobucket.com/albums/v636/fayola/haar.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v636/ ... 03468a.jpg
;)
Laatst gewijzigd door K&D op do 09 jan 2014, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Helen44
#2847490
wouw, dat zijn nogal wat haren.... :biggrin2:..... bedankt voor deze geruststelling...
Voorlopig ga ik haar , ze heet Sofie trouwens...meer eten geven, dinsdag afkrabsels bij da ( en voet bij stuk houden mbt barf... :)) en gardia hou ik even in mijn achterhoofd.
Vooralsnog geduld denk ik dan maar...

Bye the way, ik dacht juist veel enthousiaste reacties te lezen mbt solgar visolie... maar dat is dus lang niet altijd het geval... :-\
evenzo voor echinaforce en groene leem kuur....

groene leem kuur stel ik maar uit, maak er wel maskertje van voor mezelf :D
Gebruikersavatar
Door Helen44
#2847630
heeft iemand nog suggesties om het eventuele ontgiftings proces te bevorderen?
Heb wel eens gelezen dat biologische appelazijn door drinkwater kan helpen....
iemand ervaring mee...?
Door spikkel
#2847675
Ontgiftigen moet ook z'n tijd hebben, 1 hondje van mij heeft er mnd over gedaan, vreselijke vacht, vieze oogjes, vieze poep.
Ik heb vaak gedacht, waar ben ik mee bezig. Met een zachte borstel geborsteld, maar die van mij heeft geen ondervacht. In het begin heb ik niets toegevoegd aan suppl. of visolie. En na mnd. werd het beter,ze ging weer glanzen. Nu 2 jaar later voeren we nog steeds barf, en nee nooit geen brok meer.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2847772
[quote="K&D"]
Zowel een herder als een collie hebben een dubbele vacht, en dan is het verharen niet zo gek na de overstap naar barf. Je wilt niet weten wat er aan onderwol vanaf kan komen als ze lekker in de rui zijn (ook midden in de winter kan dat gewoon... ::) )
Ze worden dan inderdaad dof, en schilferen. Dubhe is net klaar met ruien (is weer zo kaal als een knikker en het is bijna gênant over straat te lopen...) en had zoveel wol dat er ook flink wat schilfers loskwamen.
Voor dit soort momenten vind ik de furminator een uitkomst. De onderwol vliegt eraf. :)
Misschien dat deze foto je zorgen over het verharen wat verminderd...dit was na één borstelbeurt toen het haar 'rijp' was...
http://img.photobucket.com/albums/v636/fayola/haar.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v636/ ... 03468a.jpg
;)
[/quote]

welke furminator bgebruik jij dan ik had er 1 voor mijn border maar die maakte allen maar happen in het haar,heb nu wolhark
Door sella
#2847773
Ik heb een furminator voor lange vachten en dat werkt als een trein voor ontwollen.
Ik zou even verder niets toevoegen voor ontgiften, dan kan als het tegenzit alleen nog maar meer jeuk optreden omdat het te snel gaat.
En even de onderzoeken van de da afwachten of er een parasiet dwars zit.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2847799
hier ook langharige.... verharen mega en dan hebben ze ook een doffe vacht...
overigens met een furminator brak hun bovenvacht af... probeer er eerst eentje te lenen.. zijn best prijzig
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door