Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door EvaFrerichs
#284393
Mijn lieve jongen is volwassen geworden! Van de ene op de andere dag zit in zijn kop dat hij onweerstaanbaar is voor alle teven (en gecastreerde reuen ;D). Spelen is er bijna niet meer bij. Hij hangt overal achter en onder en wil er dan op.
Ik heb inmiddels een trainer, een gedragstherapeut en een medewerker van het Tinley instituut gesproken en volgens hen is het er niet uit te trainen. Hun opties zijn of ermee leren leven (dus zeker geen groepswandelingen meer) of laten castreren. Castratie is voor mij eigenlijk geen optie (geen goede ervaring mee en ik wil ook nog op shows uit mogen komen).
Nu is mijn vraag: wie heeft er ervaring met chemische castratie (Tardak) en wie weet of regelmatig gebruik (on)schadelijk is?
Het liefst laat ik mijn lieverd intact en ik hoop dat dit een optie is!
Door Truus
#284425
Deze vraag zou je denk ik beter bij de gezondheidsrubriek neer kunnen zetten. Dan wordt het beter gelezen ;)
Door Ysa
#284483
Liever chemisch dan een intacte hond..
Zolang ik niet weet of zo'n hond zijn handeltje mist en dus geestelijk een minder leven gaat lijden laat ik het niet doen...ondanks de vele poetsbeurten die ik Jip geef.. :-\ Ook niet echt leuk natuurlijk

Moet het vanwege een lichamelijke kwaal , tsja dan heb je geen keus he....

Yvonne
Door Erna
#284527
Ysa schreef: Liever chemisch dan een intacte hond..

Yvonne
Ben ik het niet mee eens. Als het dan toch moet dan het hele zaakie er maar af. Chemische castratie is gewoon inspuiten van hormonen. Lijken me niet echt gezellige injecties omdat op reguliere basis te gaan doen.
Door Laura2004
#284575
Ik heb geen goede ervaring met chemische castratie, dat hitsige gedrag van Kai veranderde niet en zijn tepels zijn sinds ik het een keer heb gedaan helemaal opgezet :o en hij heeft er zelfs pijn aan gehad :-\ En dat schijnt dus weleens vaker te gebeuren alleen vond de dierenarts het niet nodig om dat te vertellen. Ik doe het in ieder geval niet meer. Het is echt allemaal troep wat er in zit en het gedrag verandert echt niet.
Door Yari
#284593
Persoonlijk ben ik ook tegen het castreren van een reu, maar goed, hoe jij het verteld is het ook wel behoorlijk het gedrag bij hem (en heb je er dus al aardig wat aan geprobeerd te doen m.b.v. trainen, want dat blijft in mijn ogen wel de hoofdzaak).

Maar zo'n chemische castratie zou ik afraden. Blijven toch hormonen en hebben dus ook wel degelijk schadelijke effecten. Daarbij is een chemische castratie niet te vergelijken met een echte castratie. Als ze na een chemische castratie niet veranderen qua gedrag wil het niet zeggen dat een echte castratie dat ook niet doet.

Hier nog even de bijsluiter van Tardak voor je:

Productnaam
Tardak

Leverancier
Pfizer (+ Pharmacia)
Postbus Postbus 37
Postcode 2900 AA Capelle a/d IJssel
Land NL
Telefoon 010 - 4064600
Fax 010 - 4064293

Farmaceutische vorm
Suspensie voor injectie.

Samenstelling
Per ml 10 mg delmadinonacetaat.

Eigenschappen
Tardak heeft een sterk anti-androgene werking; het bezit een inhiberende, reversibele werking op het seksueel gedrag en op de spermatogenese. De inhiberende werking op de spermatogenese duurt 3-4 weken en is indirect merkbaar door een vermindering van de libido en een verkleining van het volume van het ejaculaat. De werking is reversibel, 8 weken na de behandeling van het mannelijk dier kan een normale coïtus plaatsvinden.

Doeldier
Honden, katten.

Indicaties
Mannelijke honden: hyperseksualiteit, prostaathypertrofie, goedaardig peri-anaal adenoom.
Mannelijke katten: hyperseksualiteit.

Contra-indicaties
Infectie van de genitaaltractus; niet-geslachtsrijpe dieren; fokdieren; dieren met mammatumoren, diabetes mellitus of dieren die lijden aan extreme vetzucht.

Bijwerkingen
Bij s.c. toediening kan haarverkleuring of haaruitval op de plaats van injectie optreden. Stimulatie van de proliferatie van reeds aanwezige mammatumoren kan optreden. Tijdelijke gewichtstoename. Gedragsveranderingen. Kans op het ontstaan van mammatumoren, acromegalie (hond) of diabetes mellitus.

Dosering/Toediening
S.c. of i.m. De suspensie krachtig schudden voor gebruik. Dieren met een lichaamsgewicht tot 10 kg 2 mg/kg, van 10-20 kg 1,5 mg/kg, zwaarder dan 20 kg 1 mg/kg. De gunstige effecten van de behandeling treden in het algemeen na 2 tot 4 dagen op. Indien geen verbetering is waargenomen binnen de eerste 8 dagen, de behandeling herhalen met ten minste de gelijke dosering.

Houdbaarheidstermijn
Bij 15-25°C bewaren.

Verpakking
Flesje à 10 ml.

Registratienummer/Kanalisatiestatus
REG NL 1771 UDD
Door Ysa
#284600
Laten we wel wezen ; ik ben tegen elke vorm van castratie ...ook chemisch...

Ik zelf slikte ook niet de pil vroeger ; ik moest die hormonen niet in mijn lijf ( sorry rob ;) )
Dus waarom zou ik dat mijn hond wel aan doen....

NO WAY

IK blijf trouw poetsen :P Tsja...Jip heeft nu eenmaal de bijnaam ; Jip-Wip
Dat komt door zijn haantjes gedrag en geloof me ;

TIS EEN ZEIKERD / maar wel een lieve .... 8)

Yvonne
Door EvaFrerichs
#284732
Yari schreef: Persoonlijk ben ik ook tegen het castreren van een reu, maar goed, hoe jij het verteld is het ook wel behoorlijk het gedrag bij hem (en heb je er dus al aardig wat aan geprobeerd te doen m.b.v. trainen, want dat blijft in mijn ogen wel de hoofdzaak).


Bijwerkingen
Bij s.c. toediening kan haarverkleuring of haaruitval op de plaats van injectie optreden. Stimulatie van de proliferatie van reeds aanwezige mammatumoren kan optreden. Tijdelijke gewichtstoename. Gedragsveranderingen. Kans op het ontstaan van mammatumoren, acromegalie (hond) of diabetes mellitus.

Het trainen dat ik heb kunnen doen volgens de 'deskundigen' was hem een grote bek geven of hem aanlijnen. En dat werkt dus allebei niet. Die opties had ik zelf ook verzonnen, ik zou verder niet weten hoe ik dit gedrag eruit zou kunnen trainen.

De bijsluiter zegt voor mij genoeg.... dit is dus ook geen optie. Ik zal ermee moeten leren leven denk ik. Al vind ik het wel heel jammer dat we nooit meer met andere honden kunnen wandelen.... :-\
Laatst gewijzigd door EvaFrerichs op za 19 mar 2005, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EvaFrerichs
#284735
Ysa schreef: IK blijf trouw poetsen :P Tsja...Jip heeft nu eenmaal de bijnaam ; Jip-Wip
Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar wat bedoel je met poetsen?
Door rees
#284818
Swinny schreef: Het zal ongetwijfeld een domme vraag zijn, maar wat bedoel je met poetsen?
Vroeg ik me eigen ook af :-\ :)
Door Lind@
#284960
Ik ging met Lothar naar een GT (die kende Lothar al van pup af aan)
Hij was echt van de ene op de andere dag leek het helemaal raar. Hij piste waar 'ie stond en liep constant kwijlend en schuimbekkend buiten en viel uit. Eibenlijk was het gewoon een beetje zielig.
De GT opperde chemische castratie en trainen met hem, wat ik al wel deed maar nu aangepast op de situatie ;)
Ik heb hem chemisch laten castreren en het gedrag was aanzienlijk minder. Ook heb ik hem op commando leren plassen ;D Dat is dus om te voorkomen dat 'ie overal tegenaan plast.
Door Eef+Stippels
#285073
Wij hebben wandor ook chemisch laten castreren. Wij wilden het 1 keer proberen, vaker moet je het ook niet doen, het is idd niet echt gezond. Bij wandor hielp het helemaal niets... Maar ik heb er geen spijt van dat ik het heb laten doen, liever eerst chemisch proberen, voor hetzelfde geld had het wel gewerkt...
Door Yari
#285075
Swinny schreef: Het trainen dat ik heb kunnen doen volgens de 'deskundigen' was hem een grote bek geven of hem aanlijnen. En dat werkt dus allebei niet. Die opties had ik zelf ook verzonnen, ik zou verder niet weten hoe ik dit gedrag eruit zou kunnen trainen.

De bijsluiter zegt voor mij genoeg.... dit is dus ook geen optie. Ik zal ermee moeten leren leven denk ik. Al vind ik het wel heel jammer dat we nooit meer met andere honden kunnen wandelen.... :-\
Hem voortaan dan maar aanlijnen vind ik eerlijk gezegd niet zo'n strak plan. Zo ga je het probleem alleen maar uit de weg, zonder de oorzaak aan te pakken, snap je?
Je zal ernaar moeten streven dat JIJ belangrijker en interessanter voor je hond bent dan wie of wat dan ook. En dat duidelijk is wie de hoogste in rang is; ook jij dus en dus bepaal jij wat er gebeurd en niet de hond.
Zolang dit nog niet helemaal in orde is zul je hem wel nog aan moeten lijnen en als hij dan afgeleid is kun je hem eerst met je stem/ speeltje weer met zijn aandacht bij jou proberen te krijgen en anders geef je een kort rukje aan de riem of je keert om als hij gaat trekken.
Als hij aandacht voor jou heeft beloon je hem of met je stem of speeltje of wat lekkers.

Ik weet niet in hoeverre je de dominantieregels toepast bij hem? Dus dat JIJ bepaald wat er gebeurd en dat jij dus altijd als eerste door een deur gaat, als eerste eet, jij alleen op de bank mag zitten en de hond dus niet, dat de hond niet voor je uitloopt maar net iets achter je etc, etc.

Ga anders op zoek naar een andere gedragstherapeut, die je hierbij wil helpen, want met veel geduld en enorme consequentheid is dit er wel degelijk uit te trainen.
Succes ermee enne...niet opgeven hoor, gewoon ervoor gaan en alles op alles zetten om het voor mekaar te krijgen hoor! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door