Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2846319
Normaal gesproken lees ik nauwelijks in dit board, omdat ik zelf geen hond heb. Vandaag heb ik een vraag voor een kennis. Bij zijn teef Gipsy, een Duitse herder - mix, is tijdens een standaard onderzoek een hartruis vastgesteld. Na onderzoek van de cardioloog is hgr. Pulmonaalstenose en hypertrofie rechter ventrikel vastgesteld. Er wordt geadviseerd dat Gipsy ca. 5 kg. afvalt (ze weegt momenteel 28 kg), geen topsport (deed ze niet aan) en Atenolol 25 mg met 1x1/4 's avonds beginnen en alle 5-7 dagen met 1/4 verhogen tot max 2x3/4, voor het geval de hond slapjes wordt, reduceren op de laatste goed verdragen dosis. En eventueel een balloncatheterisatie.

Ik weet niet precies hoe oud Gipsy is, ze wordt vers gevoerd (maar dan volgens de Duitse principes), ik weet niet precies hoe haar menu eruit ziet. Hebben jullie misschien nog tips wat nog gedaan / gegeven kan worden ter ondersteuning? Dus eventueel voedingssupplementen, kruiden e.d.
#2847204
[quote="Lizzy"]
Co enzym Q10 zou misschien wat kunnen doen maar met dit soort klachten ben ik toch geneigd om te zeggen: laat ze overleg plegen met een arts en laat ze niet zelf gaan 'rommelen'  :-\
[/quote]Dank je voor het je antwoord Lizzy.
Gipsy is ook onder behandeling van een arts, wij dachten dat er misschien andere BP-leden zijn die een dergelijke ervaring hebben met een hartafwijking en misschien tips ter ondersteuning hebben die natuurlijk ook aan de behandelend arts zullen worden voorgelegd alvorens zelf te gaan dokteren.

Het gaat hier volgens de cardioloog om een aangeboren hartafwijking :(

Ondertussen weet ik dat Gipsy ca. 4 jaar oud is.
Als 1- jarige is zij in een Oost- Duits asiel terechtgekomen waar zij 2 jaar onder barre omstandigheden (geen stromend water, geen elektriciteit en in de winter bevroor het drinkwater) buiten in een kennel gehouden werd tot haar huidige baasje eind 2012 per toeval bij dit asiel terecht is gekomen en een hulplijn op touw heeft gezet om alle honden in andere asiels onder te brengen zodat ze in betere omstandigheid zaten en van daaruit verder ondergebracht konden worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door