Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2845112
Ik ben nu 2 weken bezig met samenstellen van een menu. Mijn vraag is of ik genoeg afwissel qua diersoorten en bot/ spier vlees.
Ik heb niet al te veel ruimte in de vriezer, waardoor ik niet heel veel op voorraad kan hebben.
Wel zie ik nu, dat ik er een visdag bij in moet lassen. Dat ga ik deze week toevoegen, de zalm ligt al te ontdooien.

Hoe lang van tevoren halen jullie je vlees uit de koelkast voordat je het geeft?
Hebben jullie nog tips & adviezen?

1e week (had ik al eerder geplaatst)

Maandag
Ochtend: brokken
Avond: 400 gr spiervlees, 200 gr smuldier rund,

Dinsdag
Ochtend: brokken
Avond: brokken

Woensdag 
Ochtend:  200 gr smuldier compleet, 75 gr spiervlees (??)
Avond: brokken + sperziebonen

Donderdag
Ochtend: 300 gr smuldier kompleet
Avond: 190 gr. kalkoenfilet, 200 gr pens, 100 gr parelhoender karkas, 220 gr smuldier compleet, 50 gr sperziebonen

Vrijdag
Ochtend: brokken
Avond: 200 gr. kalkoenfilet, 200 gr pens, 150 gr parelhoender karkas

Zaterdag
Ochtend: brokken
Avond: 60 gr cottage cheese, 110 gr eendennek, 190 gr runder riblap, 50 gr pens compleet van smuldier, 1 ei

Zondag
Ochtend: brokken
Avond: 100 gr kip karkas, 50 gr tonijn, 120 gr ???? karkas (kon niet zien wat het was), 90 gr runder riblap, 150 gr pens

2e week 
Maandag
Ochtend: brokken
Avond: 150 gr kalkoen karkas, 100 gr eendennek, lepel chines kool, 200 gr pens van smuldier 

Dinsdag
Ochtend: 200 gr eendennek, 150 gr pens van smuldier, 100 gr cottage cheese
Avond: brokken

Woensdag 
Ochtend en avond: brokken (overnachting hotel)

Donderdag
Ochtend en avond: brokken (overnachting hotel)

Vrijdag
Ochtend: 130 gr runder riblap, 150 gr rundergehakt
Avond: 250 gr. konijn, 70 gr rundergehakt, 190 gr runder riblap

Zaterdag
Ochtend: 100 gr kippenmaag, 100 gr runder hart van smuldier
Avond:  110 gr kippenmaag, 190 gr runder gehakt, 150 gr kippennek

Zondag
Ochtend: brokken
Avond:  175 gr runder gehakt, 100 gr kippen nek, 175 gr runder hart van smuldier, 360 gr konijn, 1 ei, lepel worteltjes
#2845124
Ik vind het ontzettend moeilijk om te oordelen of het compleet is.
Omdat je ook iedere dag brokken voer. :-\
En waarom als je smuldier compleet geef wil je er nog spiervlees en/of vleesbot bij doen. Ook dan haal je weer het verband van compleet weg ???
Daarbij krijg je zoveel pakjes die je steeds moet opzoeken in de vriezer.
Als je echt s morgens brok en  s avonds vers wil voeren zou ik s morgens de helft van het dag portie aan brokken voeren en s avonds dus half portie vers. Bedenk dat je van vers ongeveer het dubbele aan gewicht geef als van brokken.
Bv alls dag portie brokken 300 gr is. Geef je 150 gr brokken en 300 gr vers.
Wil je de ene dag smuldier compleet geven voeg daar dan niets bij.
Wil je Barf voeren dan geef je 1 soort vleesbot met 1 soort spiervlees en of orgaan ;)

Op dit moment haal ik het de avond van te voren uit de vriezer zet het dan in een bakje in de koelkast voor volgende avond.
In de zomer haal ik het meestal s morgens uit de vriezer en zet het in een afgesloten pan in de keuken. Dan is het goed ontdooit als ik het s avonds geef.
#2845422
Bedankt voor je kritische blik.

Het kwartje was bij mij nog niet gevallen, dat er bij smuldier compleet niets meer toegevoegd hoeft te worden. (misschien dom, de naam zegt het wel al)

T.z.t wil ik wel van de brokken af, ik ben nu puur aan het aftasten wat voor ons het beste werkt. Ik zou een goede splitsing kunnen maken door de brokken achterwege te laten, in de ochtend wat smuldier o.i.d. (voor het idee) en de avond volledig vers te geven.
#2845461
Als jij 2x pd wil voeren en brokken weg wil laten dan kan je s morgens gerust een beetje spiervlees of orgaan bv geven en de rest geef je s avonds.
Ik wil ook niet dat mijn hond 1x pd eten krijg.
Ik geef dus s morgens een restje KVV van de katten wat ze in de nacht niet hebben opgegeten. Dit is mss 25 Gr daar doe ik een dessertlepel havermout bij en een scheutje yoghurt. Soms nog wat groente dat meng ik en krijg hij dus s morgens en de echte maaltijd s avonds.
Ik weet dat yoghurt niet veel toevoeg.
Je zou ook een beetje hutten kase of een ei met iets kunnen geven.
Maar sinds hij eigenlijk zijn hele maaltijd in avond krijg zeurt jij niet voor eten.
#2845503
Wat je aangeeft, lijkt mij een prima plan.
Het gaat meer om het idee en een iets gevulde maag in de ochtend.

Ik moet eerlijk zeggen, dat het me allemaal steeds meer gaat bevallen, ook mijn hondje. Ik geniet volop hoe ze de bodem uit de bak probeert te lebberen, hihi.
Haar brokken eet ze altijd wel smakelijk op, maar op = op. Nu word de bak 100x gecontroleerd of er toch niet iets is achtergebleven. Ook het werk wat ze moet verrichten als ze botvlees krijgt. Nu snap ik pas en zie het resultaat met wat men bedoelde dat kauwen mentaal bevredigd.

Blij dat ik voor mijn doggie dit avontuur aanga, al heb ik nog een hoop te leren.
#2846158
[quote="vanaalst"]
we gaan binnenkort samen ff een menu maken......
[/quote]

Fijn Ellen. Denk wel eerst even aan jezelf, he?

Vandaag heb ik voor het eerst een zalm lijf gegeven. Ik heb hem wel in stukken gehakt, wilde eerst zien wat ze ermee zou doen. Een groot stuk wilde ze direct doorslikken, dat kon ik dus weer uit haar strot trekken  :(  Senna heeft ieder geval enorm gesmuld!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door