Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Juul
#2843344
Ik heb eergister hertenlong gedroogd, bevroren gesneden en gedroogd.

Er was nog wat over wat er toen niet op paste en ik wilde dat zojuist op de droger leggen. Als het nog beroren was geweest had ik het niet eens gezien denk ik, maar nu wel...... :-X

Er zaten best wel wat witte wormpjes in kluwes in de bloed of lucht? vaatjes die door de long heen lopen.

In hoeverre kan dit kwaad? Deze partij herten long is vrij oud, kan al wel een jaar in de vriezer zitten, en ze hebben er eigenlijk al heel wat van op door het jaar heen.  :-\  En dat vind ik dus een heel akelig idee.

Maar wat doe ik met het restje en de partij die ik nu al klaar heb? Wegmietteren?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2843402
weggooien .... geen risico lopen  ( en een foto van maken want ben benieuwd hoe het eruit ziet  ::) )
Door Parelridder
#2843427
Ik denk dat je het zelf al zegt: je vindt het een heel akelig idee dat ze hier van aten. Alleen daarom al zou ik het verder niet meer voeren en een vers stuk long halen waar je niet de kriebels van krijgt, zodat je weer gewoon volop kunt genieten van hun gesmikkel ;)
Door suzanne 1
#2845902
Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. En dat is zo te lezen het spul weggooien. Ikzelf zou het zonder problemen voeren. De wormen zijn dood (ingevroren geweest) dus zijn niet meer schadelijk en nu hebben ze alleen een beetje meer eiwit. Ik kan me niet indenken dat het schadelijk is.
Maar zoals ik al zei, je moet doen waar je jezelf goed bij voelt.
Door Lizzy
#2845913
De wormen zijn niet meer schadelijk, omdat de boel ingevroren en gedroogd is geweest. Maar gatverdamme, long met worm er in? Dat zou ik direct wegknikkeren. Ik vraag me af in hoeverre dit hert goedgekeurd is geweest... Naar mijn beleving zou hert + longworm niet door de keuring mogen komen. En om die reden zou ik het dus wegknikkeren (en mezelf afvragen of ik hier ooit nog spullen zou kopen, bij dit adres).
Door Juul
#2845949
Ik baal wel dat ik geen foto's heb gemaakt. Het was een heel vertrouwd adres, en ik neem aan dat het nog steeds zo is.  Via iemand van BP en ik heb echt geen reden om daaraan te twijfelen.

En het was ook niet veel, maar het zat er wel degelijk. Ik dacht eerst dat het haartjes of hele dunne zeentjes waren, totdat ik duidelijk kleine kluwes in de bloedvaatjes/luchtpijpjes zag zitten. Je kon ze er zo uittrekken.

Ik neem aan dat de dode wormen niet schadelijk zijn, maar ik ben benieuwd of de eitjes de vriezer overleven? Ze hebben er echt al heel veel van op door het jaar heen.......

Ik ga het voor de zekerheid nog even navragen bij het wormen onderzoek van de universiteit.
Laatst gewijzigd door Juul op di 07 jan 2014, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2845970
Juul schreef: Ik baal wel dat ik geen foto's heb gemaakt. Het was een heel vertrouwd adres, en ik neem aan dat het nog steeds zo is. Via iemand van BP en ik heb echt geen reden om daaraan te twijfelen.

En het was ook niet veel, maar het zat er wel degelijk. Ik dacht eerst dat het haartjes of hele dunne zeentjes waren, totdat ik duidelijk kleine kluwes in de bloedvaatjes/luchtpijpjes zag zitten. Je kon ze er zo uittrekken.

Ik neem aan dat de dode wormen niet schadelijk zijn, maar ik ben benieuwd of de eitjes de vriezer overleven? Ze hebben er echt al heel veel van op door het jaar heen.......

Ik ga het voor de zekerheid nog even navragen bij het wormen onderzoek van de universiteit.
Het is daarnaast natuurlijk ook nog de vraag of een longworm bij een hert uberhaubt schadelijk is voor de hond. Je hebt zoveel verschillende soorten wormen en niet alle wormen hebben dezelfde "host".

En kennelijk was de besmetting niet al te fors, want bij mijn weten gaat de conditie van een dier met een longwormbesmetting snel achteruit en een ziek hert haalt de keuring niet.
Door Juul
#2850394
antwoord van het spoelwormen team. Trouwens heel erg aardig dat ze hier serieus de tijd voor nemen.
Dat is op afstand moeilijk te beoordelen, maar als het echt kluwen zijn dan zal het wel de longworm van het hert betreffen (bijvoorbeeld Dictyocaulus viviparus). Die komt veelvuldig voor bij koeien en herten.
Wanneer het deze worm betreft is het voor de hond niet gevaarlijk, maar het blijft lastig zo via de mail.
En ingevroren is het ook niet meer helemaal duidelijk voor ons te determineren, maar dat willen we wel proberen hoor:
U kunt in een goed afsluitbaar buisje met alcohol met absorberend materiaal in een safetybag in een van onze enveloppen wel wat opsturen (liefst meer dan 1), dan kijken we of we er nog iets van kunnen maken.

Als het deze worm betreft zaten ze in de luchtwegen en niet in de bloedvaten, maar dat is niet altijd meer goed te zien in ingevroren materiaal. Overigens is het wel belangrijk om het herkomstgebied te kennen van dit soort dieren ivm risico’s op de vossenlintworm.
reactie van mij
Heel hartelijk bedankt voor de informatie. Ik denk niet dat ik nog iets op kan sturen. Ik zou kunnen kijken of in het restje wat ik schoongemaakt had nog wat zit, maar dat is dan 2x ingevroren geweest.

Een luchtweg is wat steviger met een witte wand? Daar zat nl het trosje in.En verder zaten er enkele in het dooivocht tussen de lapjes long. Ik neem aan dat die ook uit luchtwegen komen. Ik heb even gegoogled op deze longworm die jullie noemen, het ziet er helemaal hetzelfde uit, maar als ik lees dat de lengte zo'n 5-6 cm is twijfel ik wel. Deze wormpjes waren wat korter, een cm of 3 als ik moet schatten. Het was duidelijk een rondworm, en geen segment van lintworm.

Maar het is niet waarschijnlijk dat het een op de honden overdraagbare worm was dus?

Ik heb nagevraagd waar de long vandaan kwam; dat is Engeland en het was van wilde herten, gekeurd voor menselijke consumptie. Ik droog zelf juist om de honden pure produkten te geven, en deze zaken te voorkomen dan wel te signaleren. Eenmaal verwerkt is er helemaal niks meer te zien.
Spoelwormen team weer
Inderdaad hebben de grotere luchtwegen vaak een goed zichtbare kraakbeenrand.
Opsturen hoeft ook niet pers hoor, het was alleen iets dat we aan konden bieden. Wat uw beschrijft klinkt heel erg als de genoemde longworm of een andere die ook voor kan komen, Muellerius sp., die is doorgaans wat kleiner, maar na invriezen zijn maten helaas niet meer betrouwbaar vanwege het “lek gaan” van de wand van de worm.

De herkomst klinkt veilig, dus dat is ook een zorg minder J
Geen risico voor mens en dier zo te horen.
Dus ik maak me vooralsnog geen zorgen. Het was ook niet veel en ik den kdus iid ook een beginnende besmetting die door de keuring was heen geglipt. Maar dus geen risico voor de honden. Heb het spul wel weggekiept.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door