Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2845729
Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik dit topic moet openen, hier, medisch, of bij menu's...
Maar ik ben dringend op zoek naar mensen die ervaring hebben met een zelf samengesteld menu voeren aan je hond, maar dan niet rauw.

Ivan heeft al langere tijd problemen qua ontlasting. Hij blijft diarree houden, niet altijd, maar toch wel zo'n 1-2x in de week. Ook is hij dan echt niet lekker. Misselijk, hoesten, rare dingen eten alsie de kans krijgt... Allerlei dingen geprobeerd en bij de dierenarts onderzoeken laten doen oa op zijn pancreas en giardia, maar dit is het allemaal niet. Ondanks dat ik echt pro-vers ben heb ik de brokken de voordeel vd twijfel gegeven en inmiddels zit hij ruim 5 weken op een Hypoallergeen brok met verlaagd vetgehalte. Hij heeft sinds die tijd niet meer echt dia gehad, maar wel brei en er komen nu weer andere kwaaltjes bij (waaronder puspiemel, meer stinken en de enorme hopen die die neerlegt, al poepte hij op vers ook ''goed'' veel!) en de brokken voelen gewoon niet goed dat ik wil proberen of een gekookt samengesteld menu het voor Ivan is.

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe gaat het in zijn werk? Vleesbotten mag je niet koken i.v.m. de risico's toch?
Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik zit overigens niet te wachten op veroordelende reacties dat ik brokken voer, ik ben druk zoekende naar wat het beste is voor Ivan en dat is vers niet (zowel BARF als KVV niet, ook niet een zelf samengesteld KVV met relatief hoog botpercentage) en brokken ook niet.
#2845755
Met veroordelen is Ivan niet geholpen  ;)
Maar wat akelig joh  :-\
Is het geen idee om naar Tannetje of Erwin van Any -Animal te gaan ?
Dan kan je ook heel gericht gaan behandelen t.av de darm met voeding - supplementen - medicatie etc
Ik weet dat Erwin ook eens heel goede resultaten heeft behaald bij een hond met de zg lekkende darm
( Ik weet alleen niet meer welke hond en welk topic )
#2845907
Gekookt BARF bestaat niet :). Het staat voor Bones and Raw Food. Helaas is het niet mogelijk om wat je voert bij BARF te koken en dan te geven, aangezien de vleesbotten niet gekookt mogen worden. Hier is trouwens een topic met recepten voor gekookte zelf samengestelde maaltijden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1497598

Ik vraag me alleen wel een beetje af, is het de rauwe voeding die hij niet goed verteerd of is het vette voeding die hij niet goed verteerd? Of een combinatie van beide? Is de alvleesklier op werking gecontroleerd?
#2845931
Ik doe het ook voor Basje. Inmiddels (eeuh serieus na 4 jaar maar de aanhouder wint... ::) ) staat hij op een combi van gekookt en rauw. En hij doet het - afkloppen - nu echt heel erg goed. Sinds hij rauw erbij krijgt en verdraagt merk ik gewoon dat zijn weerstand hoger is. Niet van alles wat hij eens snoept ziek, minder schommelingen gewoon. Maar het was een weg hoor, pfff. Ik weet niet precies waar ik je mee op weg kan helpen, het is denk ik per hond verschillend ook omdat ik niet weet wat jouw hond wel/niet kan hebben. Als je iets specifiek zou willen weten mag je altijd een PB sturen.
#2846387
Bedankt voor de reacties! Ik heb zelf een lekkende darm gehad / heb het nog steeds, daarbij hielp l-glutamine mij goed, maar was onder begeleiding van een arts dus zou ik dat voor mijn honden ook onder begeleiding willen doen denk ik zo.
Lizzy schreef: Gekookt BARF bestaat niet :). Het staat voor Bones and Raw Food. Helaas is het niet mogelijk om wat je voert bij BARF te koken en dan te geven, aangezien de vleesbotten niet gekookt mogen worden. Hier is trouwens een topic met recepten voor gekookte zelf samengestelde maaltijden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1497598

Ik vraag me alleen wel een beetje af, is het de rauwe voeding die hij niet goed verteerd of is het vette voeding die hij niet goed verteerd? Of een combinatie van beide? Is de alvleesklier op werking gecontroleerd?
Dat weet ik, daarom ook de tussenhaakjes, omdat het eigenlijk geen BARF meer is. Fijn die recepten!
Het is en de rauwe voeding, waarvan vette dingen gewoon echt NIET gaan. Dat is geheid dunne. Heb ook een tijd geelimineerd met hem en hij kan bij wijze van 5x achter elkaar (of 7x, of 2x, geen peil op te trekken) hetzelfde krijgen wat dan ook niet vet is en dan opeens toch weer dunne.

Pancreas is gecheckt maar dat was het niet. Of zijn die snapptesten niet betrouwbaar? :(

Ik ben met hem bij verschillende artsen geweest (ook vanwege zijn kreupelklachten) maar misschien toch maar ritje naar een andere (hol) arts overwegen..
Door Martine-Tom
#2846601
Irish schreef: Bedankt voor de reacties! Ik heb zelf een lekkende darm gehad / heb het nog steeds, daarbij hielp l-glutamine mij goed, maar was onder begeleiding van een arts dus zou ik dat voor mijn honden ook onder begeleiding willen doen denk ik zo.

Dat weet ik, daarom ook de tussenhaakjes, omdat het eigenlijk geen BARF meer is. Fijn die recepten!
Het is en de rauwe voeding, waarvan vette dingen gewoon echt NIET gaan. Dat is geheid dunne. Heb ook een tijd geelimineerd met hem en hij kan bij wijze van 5x achter elkaar (of 7x, of 2x, geen peil op te trekken) hetzelfde krijgen wat dan ook niet vet is en dan opeens toch weer dunne.

Pancreas is gecheckt maar dat was het niet. Of zijn die snapptesten niet betrouwbaar? :(

Ik ben met hem bij verschillende artsen geweest (ook vanwege zijn kreupelklachten) maar misschien toch maar ritje naar een andere (hol) arts overwegen..
Bij katten weet ik dat de FpLI test wel een vals-negatief percentage geeft...ik zou hem toch nog een keer testen...of "gewoon" eens pancreas(-enzymen) toevoegen om te zien of dat soelaas bied?
#2846882
Martine-Tom schreef: Bij katten weet ik dat de FpLI test wel een vals-negatief percentage geeft...ik zou hem toch nog een keer testen...of "gewoon" eens pancreas(-enzymen) toevoegen om te zien of dat soelaas bied?
Ja dat zou evt kunnen.. Ik heb hem wel een tijdje verse pancreas gegeven... Maar dat was al helemaaaaaal geen succes, waterdun! Ik dacht dat verse pancreas hetzelfde effect zou hebben als pancreas enzymen toevoegen?


Oh en Ellen nee geen scopie vooralsnog gedaan. Zou dat duidelijkheid geven in deze? Me geld is/was op, maar als het echt een toegevoegde waarde heeft, dan doen we het ''gewoon''.
Door Martine-Tom
#2846886
Irish schreef: Ja dat zou evt kunnen.. Ik heb hem wel een tijdje verse pancreas gegeven... Maar dat was al helemaaaaaal geen succes, waterdun! Ik dacht dat verse pancreas hetzelfde effect zou hebben als pancreas enzymen toevoegen?


Oh en Ellen nee geen scopie vooralsnog gedaan. Zou dat duidelijkheid geven in deze? Me geld is/was op, maar als het echt een toegevoegde waarde heeft, dan doen we het ''gewoon''.
Ja klopt, verse pancreas zou hetzelfde moeten doen, hoeveel gaf je?

Persoonlijk als ik dit zo lees zou ik voor een gekookt menu gaan en zorgen dat t allemaal wat tot rust komt en van daaruit weer verder gaan kijken, beterschap  :-*
#2847783
Irish schreef: Ik heb zelf een lekkende darm gehad / heb het nog steeds, daarbij hielp l-glutamine mij goed, maar was onder begeleiding van een arts dus zou ik dat voor mijn honden ook onder begeleiding willen doen denk ik zo.
Ik zou zelf naar Erwin gaan van Any Animal in Heiloo, hij weet heel veel en kan je ook goed helpen wat betreft de voeding.
Een hond van een vriendin werd slechter en slechter en ondanks veel eten kwam hij niet aan. Zij is ook naar Heiloo gegaan en die hond bleek ook een lekkende darm te hebben. Die heeft toen ook oa glutamine gehad en is echt 300% opgeknapt !
#2849591
Nou de kip is gekookt, eieren in de oven geweest ( zo nog effe malen) en nu staat de rijst op.

Wat een gedoe zeg! Doe mij maar barfen, veel makkelijker!  ;D Maar goed, we hebben het voor Ivan over :)

Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Vond de omschrijving niet zo heel duidelijk (hoeveel kip in gram is bijv. 1,5 kop?), maar ik ben mega blond met dat soort dingen...
#2850735
Waarom ga je er rijst bij doen?
Is dat nodig bij een gekookt menu?
Ik begrijp niet waarom hij dat nodig zou hebben bij gekookt voedsel, als hij daar bij een ongekookt menu ook niets mee doet...
Rijst werkt stoppend, dat weet ik, maar als dat de enige reden is waarom je het moet voeren, kan je dan niets anders bedenken dat ook stoppend werkt?
En als je het enkel voor het stoppend effect is en je zou het toch voeren, is het dan wel nodig je kip te koken? Zou het dan niet werken als je enkel gekookte rijst bijvoert om het laxerende tegen te gaan en verder gewoon barf voert?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door