Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2845179
ben nu een paar weken aan het barfen met een 1e menu waar ik nog hulp bij heb gehad

nu heb ik zelf een menu samengesteld met wat meer variatie hoop ik
het is voor een golden retriever pup Teef van 20 ,5 week en weegt 22 kg
Ik heb een hele lijst bij degemeat besteld en wil graag mijn menu laten kijken of dit goed is

menu pup 20,en halve week

Vleesbot:    45% 450 gr
Spiervlees:  25 % 250 gr
Orgaan :    10 % 100 gr
Pens :        10% 100 gr
Groente :    10% 100 gr gepureerd of licht gestoomd
Vis :            1 keer per week 100 gr

EXTRA :
Yoghurt      1 of 2 keer per week
Ei                2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Beetje fruit  1 keer in de week
Noten          1 keer per week

**********************************************************************************

MA.
Vleesbot  : Geiten nek
Spiervlees : Geiten vlees
Orgaan    : Kippenhartjes -  kippenmaagjes totaal 100 gr
Pens        : Runder pens
Groenten    : Brocoli

Extra        : Noten

-------------------------

DI.
Vleesbot  : Kiprug stukjes ( afwisselend met kippenvleugels)
Spiervlees : Paarden snijsel
Orgaan    : Runder nier
Pens        : Lams pens
Groenten    :Wortel/ boontjes

Extra        : Haring  (afwisselend met sardientjes en zalmsnippers of sprotje)

-----------------------

WO.
Vleesbot  : Kalkoen karkas
Spiervlees : Kipvilè
Orgaan    : Lams hart
Pens        : Runder pens
Groenten  : Witlof - rode bietjes

Extra        : --

------------------------

DO
Vleesbot  : Eenden nekken ( afwisselend met eenden rugstuk)
Spiervlees : Rundvlees
Orgaan    : Konijnenlevertjes
Pens        : Lams pens
Groenten  : kiemgroenten ( eigen kweek)

Extra        : Rauw ei met schil
-------------------------

VR.
Vleesbot  : Parelhoen gemalen
Spiervlees : Geitenvlees
Orgaan    : Eenden hartjes
Pens        : Runderpens
Groenten  : komkommer

Extra        : yoghurt ( weet dat ze het niet echt nodig heeft,wil haar iets extra geven maar weet niet wat

---------------------

ZA
Vleesbot  : Lams nek
Spiervlees : Kalkoen file
Orgaan    : Orgaanmix ( zelf gemixt ) van kippenhart- kippenlever- kippenmaagjes
Pens        : Lamspens
Groenten  : Knoflook en groentemix van (wortel -biet- bloemkool)

Extra        : Gekookt ei zonder schil

---------------------

ZO.
Vleesbot  : Fazant karkas  ( afwisselend met kwartel)
Spiervlees : Kipfilè
Orgaan    : Lams hart
Pens        : Runder pens
Groenten  : Mix van (broccoli wortel – witlof – bietjes – boontjes )

Extra        : ----

---------------------

Ik heb wel een paar vragen

1
Ik heb er noten staan maar , heb op het forum een keer een notenlijst gezien wat ze mogen maar kan het niet meer vinden .


2
Ik  sla de nekken en karkassen nog met een hamer wat plat maar ze slikt de nekken compleet door zonder kauwen
heb nu al 2 keer meegemaakt dat er kleine botjes vast zitten in de anus waardoor ze 2 dagen niet wil poepen omdat het dan pijn doet  terwijl ik elke keer pens erbij geef
het is niet dat de poep te hard is maar de botjes nog niet helemaal verteerd zijn
dit komt voor bij kippenkarkas en kwartel
haar drollen zijn verder goed
wat kan ik hier aan doen of moet ze echt leren kauwen

3
op welke leeftijd kan ik wat volwassen botten geven of is dat al als ze het goed verteerd?

4
Als ik soms een keer weinig tijd heb kan ik dan een dag KVV ertussen doen of kan ik dit beter helemaal weg laten

Ik ben super tevreden over het barfen en ze krijgt geen enkele brok meer en geen KVV alleen 1 keer in de 2 weken of zo omdat er iets nog niet uit kwam met barfen
Ik ben dus compleet aan barfen sinds  een paar weken met mijn honden en ze vinden het heerlijk
het is echt geweldig te zien hoe ze het doen en hoe heerlijk ze zitten te eten
vind het nog wel veel werk omdat ik er nog niet helemaal in thuis ben maar vind het super leuk om te doen
we genieten er allemaal van hoe het gaat
Hopelijk  kan dit menu nagekeken worden , ben heel benieuwd of ik het door begin te krijgen

Alvast hartelijk dank Shadow ( Ingrid)
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op ma 06 jan 2014, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2845188
Ik vind geit en lam nek niet echt beginnersbot ;)
Je parelhoen is dat enkel botmix of enkelvoudige mix waar dus ook vlees en orgaan bijzit?
Je hoef niet iedere dag pens te voeren hoor. Je kan bv ook 1x pw een pensdag geven dus de week hoeveelheid pens in 1x geven evt aangevuld met een klein stukje karkas. Omdat enkel pens bij sommige honden tot slappe ontlasting kan worden ;)
Door Lizzy
#2845237
shadowhome schreef: ben nu een paar weken aan het barfen met een 1e menu waar ik nog hulp bij heb gehad

nu heb ik zelf een menu samengesteld met wat meer variatie hoop ik
het is voor een golden retriever pup Teef van 20 ,5 week en weegt 22 kg
Ik heb een hele lijst bij degemeat besteld en wil graag mijn menu laten kijken of dit goed is

menu pup 20,en halve week

Vleesbot:    45% 450 gr
Spiervlees:  25 % 250 gr
Orgaan :    10 % 100 gr
Pens :        10% 100 gr
Groente :    10% 100 gr gepureerd of licht gestoomd
Vis :            1 keer per week 100 gr

EXTRA :
Yoghurt      1 of 2 keer per week
Ei                2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Beetje fruit  1 keer in de week
Noten          1 keer per week

**********************************************************************************
Tot nu toe prima!
MA.
Vleesbot  : Geiten nek
Spiervlees : Geiten vlees
Orgaan    : Kippenhartjes -  kippenmaagjes totaal 100 gr
Pens        : Runder pens
Groenten    : Brocoli

Extra        : Noten
Geitennek is erg hard. Maar buiten dat, voor een pup bevat het teveel calcium. Ik zou hier mee wachten tot pup een maand of 10 is en het dan maar eens in de 3 weken geven. Vanaf 1 a 1,5 jaar mag je het eens per week geven.
-------------------------

DI.
Vleesbot  : Kiprug stukjes ( afwisselend met kippenvleugels)
Spiervlees : Paarden snijsel
Orgaan    : Runder nier
Pens        : Lams pens
Groenten    :Wortel/ boontjes

Extra        : Haring  (afwisselend met sardientjes en zalmsnippers of sprotje)

-----------------------

WO.
Vleesbot  : Kalkoen karkas
Spiervlees : Kipvilè
Orgaan    : Lams hart
Pens        : Runder pens
Groenten  : Witlof - rode bietjes

Extra        : --

------------------------
Kalkoenkarkas is erg hard en ik vind het bot ook erg scherp. Ik zou het zelf niet geven en iets geven als kwartel, parelhoen, konijn ofzo.
DO
Vleesbot  : Eenden nekken ( afwisselend met eenden rugstuk)
Spiervlees : Rundvlees
Orgaan    : Konijnenlevertjes
Pens        : Lams pens
Groenten  : kiemgroenten ( eigen kweek)

Extra        : Rauw ei met schil
-------------------------

VR.
Vleesbot  : Parelhoen gemalen
Spiervlees : Geitenvlees
Orgaan    : Eenden hartjes
Pens        : Runderpens
Groenten  : komkommer
Waarom parelhoen gemalen? Dat kan pup prima zelf eten. Komkommer is zo goed als waardeloos voor de hond, qua voedingsstoffen. Je kunt dan beter gepureerde of gestoomde courgette geven.
Extra        : yoghurt ( weet dat ze het niet echt nodig heeft,wil haar iets extra geven maar weet niet wat

---------------------

ZA
Vleesbot  : Lams nek
Spiervlees : Kalkoen file
Orgaan    : Orgaanmix ( zelf gemixt ) van kippenhart- kippenlever- kippenmaagjes
Pens        : Lamspens
Groenten  : Knoflook en groentemix van (wortel -biet- bloemkool)

Extra        : Gekookt ei zonder schil

---------------------
Idem als geitennek.
ZO.
Vleesbot  : Fazant karkas  ( afwisselend met kwartel)
Spiervlees : Kipfilè
Orgaan    : Lams hart
Pens        : Runder pens
Groenten  : Mix van (broccoli wortel – witlof – bietjes – boontjes )

Extra        : ----

---------------------

Ik heb wel een paar vragen

1
Ik heb er noten staan maar , heb op het forum een keer een notenlijst gezien wat ze mogen maar kan het niet meer vinden .
Ze mogen alle noten, behalve macademia's. Verder moeten ze rauw en ongezouten zijn. Dus: walnoten, paranoten, hazelnoten, amandelen, etc. allemaal goed. Pinda = geen noot en die zijn ook niet zo gezond voor honden.
2
Ik  sla de nekken en karkassen nog met een hamer wat plat maar ze slikt de nekken compleet door zonder kauwen
heb nu al 2 keer meegemaakt dat er kleine botjes vast zitten in de anus waardoor ze 2 dagen niet wil poepen omdat het dan pijn doet  terwijl ik elke keer pens erbij geef
het is niet dat de poep te hard is maar de botjes nog niet helemaal verteerd zijn
dit komt voor bij kippenkarkas en kwartel
haar drollen zijn verder goed
wat kan ik hier aan doen of moet ze echt leren kauwen

Kennelijk verteert ze dit bot nog niet goed. Ook dat zou ik dan maar goed bewerken met een hamer. En verder kun je een paar weken probiotica geven, kijken of de vertering dan beter verloopt. Als je hondje dit soort botten nog niet goed verteerd, moet je echt helemaal geen kalkoen, geiten en lamsnek geven!

3
op welke leeftijd kan ik wat volwassen botten geven of is dat al als ze het goed verteerd?

Zie hierboven. Als jouw hond volwassen is. Op voorwaarde dat ze het bot dan wel goed verteerd.

4
Als ik soms een keer weinig tijd heb kan ik dan een dag KVV ertussen doen of kan ik dit beter helemaal weg laten

Ik ben super tevreden over het barfen en ze krijgt geen enkele brok meer en geen KVV alleen 1 keer in de 2 weken of zo omdat er iets nog niet uit kwam met barfen
Ik ben dus compleet aan barfen sinds  een paar weken met mijn honden en ze vinden het heerlijk
het is echt geweldig te zien hoe ze het doen en hoe heerlijk ze zitten te eten
vind het nog wel veel werk omdat ik er nog niet helemaal in thuis ben maar vind het super leuk om te doen
we genieten er allemaal van hoe het gaat
Hopelijk  kan dit menu nagekeken worden , ben heel benieuwd of ik het door begin te krijgen

Alvast hartelijk dank Shadow ( Ingrid)
KVV kan natuurlijk prima af en toe gegeven worden.
#2845559
[quote="Thea"]
Ik vind geit en lam nek niet echt beginnersbot ;)
Je parelhoen is dat enkel botmix of enkelvoudige mix waar dus ook vlees en orgaan bijzit?
Je hoef niet iedere dag pens te voeren hoor. Je kan bv ook 1x pw een pensdag geven dus de week hoeveelheid pens in 1x geven evt aangevuld met een klein stukje karkas. Omdat enkel pens bij sommige honden tot slappe ontlasting kan worden ;)
[/quote]
Parelhoen, enkelvoudige gemalen voeding van gemalen parelhoen karkas, bestaande uit 80% vlees en 20% bot.

Oke dat ik niet elke dag pens hoefde te voeren wist ik niet ik dacht dat  dit was om de botjes beter te verteren
maar gelukkig heeft ze hele goede ontlasting stevige drolletjes

dank je wel voor je antwoord 
#2845576
Ik heb hieronder even met dik gedrukt zwart mijn antwoorden en vragen er tussen gezet
dank jullie wel voor het mee denken


[quote="Lizzy"]
Tot nu toe prima!
Geitennek is erg hard. Maar buiten dat, voor een pup bevat het teveel calcium. Ik zou hier mee wachten tot pup een maand of 10 is en het dan maar eens in de 3 weken geven. Vanaf 1 a 1,5 jaar mag je het eens per week geven.

wat fijn dit te weten en wat ben ik blij dat ik het eerst hier neer zet want ik was dus echt de fout in gegaan

Kalkoenkarkas is erg hard en ik vind het bot ook erg scherp. Ik zou het zelf niet geven en iets geven als kwartel, parelhoen, konijn ofzo.

oke heel duidelijk dat wordt dus kwartel of konijn inderdaad

Waarom parelhoen gemalen? Dat kan pup prima zelf eten.

Dit komt omdat ik ik wilde dat er soms meer vlees aan zat dus heb ik dit gemalen besteld
maar ik ga nu dus de karkassen bestellen nu ik dit lees


Komkommer is zo goed als waardeloos voor de hond, qua voedingsstoffen. Je kunt dan beter gepureerde of gestoomde courgette geven.

courgette heb ik toevallig gister gestoomd voor de hond dus dan laat ik de komkommer voortaan weg
zat zo te zoeken welke groente elke keer
maar ik heb hier op de voorpagina nu handleiding uitgedraaid en een boekje van gemaakt zodat ik het elke keer snel kan pakken als ik het nodig heb , ook dus de groentepagina wat een geweldige info staat daar allemaal 


Idem als geitennek.
geitennek had ik ergens gelezen dat dit zacht bot was maar niet dus dan laat ik het er uit moet er niet aan denken dat ze dit moeilijk kan verteren l

mag gemalen geitennek wel of is dit ook nog niet goed voor een pup??

Ze mogen alle noten, behalve macademia's. Verder moeten ze rauw en ongezouten zijn. Dus: walnoten, paranoten, hazelnoten, amandelen, etc. allemaal goed. Pinda = geen noot en die zijn ook niet zo gezond voor honden.
oke heel duidelijk

Kennelijk verteert ze dit bot nog niet goed. Ook dat zou ik dan maar goed bewerken met een hamer.

ja dit bewerk ik ook al steeds maar denk toch dat ze die laatste kleine botjes dan ook nog niet goed kan
ze lijkt al zo groot he alleen krijg het er zo moeilijk in dat ze moet kauwen
al kauwt ze eendenek wel heel erg goed echt mooi te zien maar raar dat ze onderscheid maakt


En verder kun je een paar weken probiotica geven, kijken of de vertering dan beter verloopt.
Oke dat ga ik zeker even zoeken wat dit is en hoe te gebruiken en waar ik het kan kopen

Als je hondje dit soort botten nog niet goed verteerd, moet je echt helemaal geen kalkoen, geiten en lamsnek geven!
Zie hierboven. Als jouw hond volwassen is. Op voorwaarde dat ze het bot dan wel goed verteerd.
KVV kan natuurlijk prima af en toe gegeven worden.

heel erg duidelijk allemaal hoe dit is beschreven hier kan ik echt weer wat mee
ben blij dat ik het alleen nog maar in de diepvries heb en eerst het hier wilde neer zetten
thanks voor het mee denken en helpen

ik heb even met donker er tussendoor getypt er zijn ook nog wat vragen bij

groetjes shadow ( Ingrid)


[/quote]
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op ma 06 jan 2014, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#2845712
[quote="Lizzy"]
Gemalen geitennek bevat nog steeds teveel calcium. Dat zou ik niet vaker dan eens in de 3 a 4 weken geven.
[/quote]
oh natuurlijk inderdaad dank je wel
en gemalen kalkoen mag ook nog niet? 

als ik teveel vraag gewoon zeggen hoor
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op di 07 jan 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2845999
[quote="shadowhome"]
oh natuurlijk inderdaad dank je wel
en gemalen kalkoen mag ook nog niet? 

als ik teveel vraag gewoon zeggen hoor
[/quote]

Je mag ALLES vragen :-*! Daar is het forum voor!

Ja nee, gemalen kalkoen is prima. Kalkoenbot is vrij scherp als je het zo geeft maar gemalen is het prima.
#2846311
ik kan hier heel veel mee ga er nog even goed voor zitten en wat vleesbot en groente ed vervangen en dan zet ik het er nog een keer op als het goed is

ben heel blij dat ik het niet zomaar heb gegeven en de juiste adviezen krijg
ik had nooit gedacht van een brok af te stappen - kvv te geven en zelfs nu voledig barf
zo fijn dat ik dit gevonden heb ,anders ben gaan denken, en mijn honden en katten het zo geweldig zie doen nu

en vooral dat je altijd met vragen en lezen hier terecht komt want ik vond het best een aan gaan maar wil nooit meer anders

Dank je wel hiervoor groetjes Ingrid
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door