Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door PaulineCosmic
#2844585
Hallo BARFers! Ik wilde me even voorstellen, en meteen vragen of jullie me zouden willen helpen met het maken van een menuutje..

Allereerst! Mijn naam is Pauline. Ik ben 26 jaar oud en woon in Tilburg samen met mijn Podenco Andaluz, Cosmic. Zij is een teefje van ongeveer drie jaar oud. Met kerst 2012 is ze naar Nederland gekomen en in januari 2013 is ze door mij geadopteerd. Cosmic is 42 cm hoog en weegt net iets over de 11 kg.

Sinds ik Cosmic in januari adopteerde had ik onwijs veel moeite om haar zindelijk te krijgen. Inmiddels is ze dat hier thuis, maar bij anderen thuis nog steeds niet. Haar urine is door mijn dierenarts meerdere malen gecontroleerd, maar buiten een héél klein beetje ontstekingscellen, kwam hier niets uit. Sinds een maand of twee heb ik een nieuwe dierenarts. Ik heb haar urine weer laten controleren, just in case, en nu bleek dat ze een urineweginfectie had, calciumoxalaatkristallen, en een pH-waarde van 8. Inmiddels is alles weer goed met haar, maar ze heeft hier wel aanleg voor en daar moet ik in een menu rekening mee houden. Dat wil zeggen, zo veel mogelijk biologische producten, een relatief laag botpercentage/hoog spiervlees percentage, en relatief weinig voedingsmiddelen met hoge waardes (lam, plantaardige dingen, etc.) Momenteel krijgt Cosmic biologische KVV, of KVV van een kwalitatief goed merk en dan geen kip/rund/paard, met wat extra spiervlees. Maar wij willen graag gaan BARFen! Cosmic is een beginner, ze heeft tot nu toe kippennekken en een kwartelkarkasje gehad, als "extraatje".

Afijn, ik heb zelf wat zitten knutselen, en ik vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Ik heb zelf al ontdekt dat het niet helemaal klopt, dus ik hoop dat jullie alternatieven kunnen verzinnen voor de dingen die niet zouden werken.. ;) De dingen die mijns inziens niet werken heb ik dik gedrukt. Volgens mijn berekening zou ze ongeveer 220 gram per dag moeten krijgen.

Maandag:
200 gram pens van Schotse Hooglandrund (biologisch)
20 gram kiemmix

Dinsdag:
200 gram kwartelkarkas (140 gram sp, 60 gram bot)

Woensdag:
200 gram kalkoendijvlees (eventueel niet-gevogelte?)
20 gram kiemmix

Donderdag:
100 gram kippenpoot (60 gram sp, 40 gram bot) (kippenpoot zwaarder? misschien vleugeltjes?)
40 gram runderlever
20 gram rundernier
40 gram runderhart

Vrijdag:
200 gram hertenvlees (wat voeren buiten het wildseizoen?)
50 gram groentemix (welke groentes?)

Zaterdag:
150 gram markeel (120 gram sp, 15 gram orgaan, 15 gram bot) (eventueel sprotjes?)
50 gram zalmsnippers

Zondag:
200 gram duifkarkas met orgaan (160 gram sp, 20 gram orgaan, 20 gram bot) (berekening klopt niet, weinig bot, veel spiervlees? alternatief?)

Spiervlees: 930 gram
1 pensmaaltijd: 200 gram

Spiervlees totaal: 1130 gram
Bot: 135 gram
Orgaan: 135 gram
Overige: 90 gram

Laatste berekening klopt dus ook niet!

En oh ja, misschien wel leuk als jullie een gezicht bij Cosmic hebben.. ;)

Afbeelding

Bedankt voor jullie hulp alvast!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2844592
Welkom op het forum!
Het oordeel laat ik even aan de echte expert over..
Maar wilde even zeggen dat ik vind dat je een prachtige hond hebt! Ben fan van Podenco's en al helemaal met deze kleur :smitten:
#2844599
Hylos schreef: Welkom op het forum!
Het oordeel laat ik even aan de echte expert over..
Maar wilde even zeggen dat ik vind dat je een prachtige hond hebt! Ben fan van Podenco's en al helemaal met deze kleur :smitten:
Dank je wel! :) Cosmic heeft inderdaad haar looks heel erg mee. Ik word op straat regelmatig nagekeken, deels door mensen die haar mooi vinden, en deels door mensen die niet kunnen bedenken wat voor ras ze is. Ik hoor dan ook de grappigste pogingen om het goed te hebben. Kruising Whippet (vooruit), kruising Nova Scotia Duck Tolling Retriever, kruising Rhodesian Ridgeback (die te heet gewassen is, dan..) en een dierenartsassistente (auw..) benaderde haar en vroeg hoe oud mijn Vizsla pup nu was.. Ook wordt de Pharaohond wel eens genoemd en ook heel origineel, de "Prosseco" :D
Door Kooiker
#2844604
Ah, leuk, een bekend gezicht van de hp  :)

Wat misschien handiger is, is om te beginnen met te kijken wat Cosmic per week mag hebben.  Als je uitgaat van 220 gram per dag (is dat trouwens niet wat weinig? Van barf hebben honden vaak wat meer nodig dan van kvv ? mijn hond is ongeveer even zwaar, en hij krijgt nu zo’n 285 gram per dag) zou ze dus 1540 gram per week aan barf mogen hebben. Als je van deze hoeveelheid uitgaat en berekent hoeveel vleesbot (gebruikelijk is 50%, maar als je minder bot wil voeren kan dat ook), spiervlees (25%, of in jouw geval meer), orgaan (15%) en groente (10%). Als je zo hebt bepaald hoeveel je van elk onderdeel wil voeren, kan je je menu verder in elkaar zetten.
Bij vleesbot (karkas, poten etc.) mag je er van uit gaan dat het uit 50% bot en 50% vlees bestaat, en bij heel kale karkassen zou je wat extra spiervlees toe kunnen voegen. Dit rekent makkelijker.

Even als voorbeeld: voor mijn hond van 11,5 kg ga ik uit van 2 kg barf per week. Hij krijgt 1 kg vleesbot per week, 500 gram spiervlees, 300 gram orgaan+ pens  (50 gram nier, 50 gram hart, 50 gr lever en 150 gram pens) en 200 gram groente. Wat het groente betreft: kijk even in de bibliotheek, daar staat precies wat je wel en niet kan voeren. Groente kan je rauw, gepureerd geven, of het kort koken en het dan voeren. Mijn hond heeft een sterke voorkeur voor gekookt, maar dat kan je uitproberen wat het best werkt.

Vis reken ik als extra. Dit reken ik niet mee in het menu. Ik geef elke week zo’n 100 gram markreel,en voer wekelijks een eitje als extraatje.

Kalkoendijvlees is prima vlees. Wat je kan voeren wat spiervlees betreft, hangt af van waar je je vlees vandaan haalt en wat zij op dat moment aanbieden.  Ik heb bij de laatste levering van degomeat kalkoenfilet, hertenvlees, paardenstoofvlees en runderstoofvlees gekregen
Door Kooiker
#2844610
O ja, wat duifkarkas betreft: zit er orgaan bij het karkas? Is het een hele duif? Bij een hele duif mag je ervan uitgaan dat het een complete maaltijd is en dat je dus verder niets erbij hoef toe te voegen (of misschien wat alleen wat pens). Indien het karkas is, dus zonder orgaan ed, valt dit onder vleesbot
#2844625
Of het een hele duif is.. dat ligt aan wat ik precies kan krijgen, hihi.

Dat bereken dingetje heb ik gedaan, volgens de rekenhulp moet ze 444 gram per dag krijgen, maar is dat niet erg veel?? Dat is bijna het dubbele van wat ze aan KVV eet, klopt dat?

Er wordt 50% rauw vleesbot geadviseerd en 44 gram groentes, is dit m.b.t. haar aanleg voor calciumoxalaat goed, of moet/kan dat wat omlaag?
Door Kooiker
#2844661
Of dat veel is, zal je moeten uitproberen. De ene hond heeft in verhouding meer nodig dan de ander om op gewicht te blijven. Ik heb heel lang 250 gram kvv gevoerd, waarbij ik zo nu en dan en maaltijd  oversloeg omdat ik merkte dat sproet wat aankwam. Op barf wordt hij te mager op 250 gram (met nog extra's) en ben dus nu het voer aan het vermeerderen. Je zou kunnen beginnen met wat minder te voeren en zodra je merkt dat ze aankomt of afvalt de hoeveelheden aanpassen. Bij kvv wordt meestal uitgegaan van 2%vh lichaamsgewicht, bij barf 3-4%

Wat betreft haar aanleg kan ik je geen advies geven. Dit zou ik met je da overleggen. 50% wordt standaard aangeraden, al zijn er mensen die andere percentages gebruiken, omdat hun hond het er beter op doet. Voor mijn hond werkt 50% vleesbot goed, zijn ontlasting is hier goed op.
#2844677
Ze weegt 11,1 kg, woog van de zomer 11,9 kg maar was toen aan de mollige kant. Met ingang van de winter (koud, dun behaard, weinig vet, kost haar veel energie om warm te blijven) is ze wat afgevallen. Ze is nu niet te mager, maar hoeft ook niet meer af te vallen. Toen ik haar kreeg woog ze ongeveer 10 kg.

Met mijn dierenarts overleggen is niet echt een optie, aangezien mijn dierenarts pushed om Royal Canin Urinary SO te voeren. Ze is geen voorstander van vers :)
Door Kooiker
#2844693
Ah, dat is dan lastig inderdaad! Misschien een optie om eens met een da contact op te nemen die wel verstand van vers voeren heeft? Misschien kan die je helpen met percentages bot en spiervlees die aan te raden zijn in deze situatie
Door Lizzy
#2844921
Wat bij calcium oxalaat aan menu gegeven kan worden (uit een ouder topic):

Wat men adviseert bij calciumoxalaat:

*Verlaagd eiwitgehalte omdat de oxalaat uit het aminozuur glycine wordt gemaakt. Dit is een niet-essentieel aminozuur. Bij mijn weten kwakken ze dit aminozuur als toevoeging in hondenbrokken, blik, etc. en is het idiooooot om het eiwitgehalte te verlagen, terwijl je gewoon zou kunnen voeren zonder teveel van dit glycine door zelf samen te stellen. Maar goed, ik weet dit niet 100% zeker, wel 99%. Maar goed, hoe minder glycine de hond binnen krijgt, hoe minder groot de kans op het ontwikkelen van calciumoxalaat (dat daarmee wordt opgebouwd). Glycine is overigens wel broodnodig hoor, voor de gezondheid. Maar het zit dus in: Vis, vlees, bonen en zuivelproducten. En omdat hondenvoer voor het grootste deel uit niet-nuttige stoffen bestaat, moeten ze dus via de onnatuurlijk weg dit glycine toevoegen. Ik zou zelf absoluut geen eiwit-verlaagd dieet geven, nog zou ik rekening houden met het eiwitgehalte maar gewoon voeren zoals de hond het nodig heeft om gevoerd te worden, namelijk met dierlijke eiwitten.

*Verlaagd calciumgehalte: hoe ik daar over denk is simpel.... Er is maar 1 goede calciumbron en dat zijn vleesbotten. Alle onnatuurlijke calciumpreparaten zouden in mijn ogen vermeden moeten worden. Dus geen brokken, geen blik en geen kant en klaar versvleesvoer waar een calcium preparaat in zit. Die scheiden veel minder goed uit dan de natuurlijk, enige echte bron. Ik zou deze hond zelf op vleesbotten zetten. Wel een laag percentage vleesbotten, namelijk 30% vleesbotten en alleen vleesbotten van kleine prooidieren (kip, parelhoen, eend, konijn, etc).

*Verhogen van de pH waarde van de urine (richting neutraal/alkalisch): dit komt een beetje neer op het verhogen van de pH waarde zoals bij de Dalmaat (hoewel het proces daarachter echt totaal anders is). In mijn ogen moeten ze dat bereiken door: de hond veel groentemix te geven en ook producten te geven als zuivel en rauwe eitjes. ik beweer dat orgaanvlees een groter verzurend effect op de urine heeft dan spiervlees. En zou ik mensen aan willen raden om niet meer als 5% orgaanvlees te voeren in de vorm van hart, lever, nier.

Je kan daar wel goed pens bij voeren, zodat het totaal aan orgaanvlees alsnog op 15% uit komt. Pens werkt (in mijn ogen) minder verzurend als hart, nier en lever.

Dus, in mijn ogen zou het dieet er zo uit moeten zien:

30% vleesbotten, 20% groentemix (Geen peulvruchten! Wel lekker veel bladgroentes. Ook geen prei en ui), 5% hart, lever, nier, 10% pens, 5% dingen als zuivel en eitjes (geen graan, geen pasta, geen rijst), 30% spiervlees.  Eventueel 15% pens en 25% spiervlees.
#2844944
Dat zijn juist weer erg veel groentes, terwijl mijn voedingsleverancier juist aangeraden heeft om dat zo min mogelijk te geven.. Hoe werkt dat precies? En zou iemand me willen opzetten met een opzetje voor een menu zoals in mijn openingspost?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door