Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2844373
Hey allemaal,

Ik ben hier lang geleden al eens geweest (dat berichtje kan ik even niet meer terugvinden), vanwege mijn twee Noorse Boskatten, Noodle van 17 maanden en Milo van 10 maanden.

Beide katten krijgen nu Taste of the Wild - Canyon River Feline brokken, en daarbij elke dag natvoer.
Dit wordt aangevuld met af en toe wat vlees, zoals gehakt, kipfilet, kippenlevertjes of runderhart.

Milo heeft al vanaf het moment dat hij bij ons woont last van te zachte ontlasting (ook erg stinkend). We hebben hem van de zomer laten testen op Giardia en andere parasieten, maar daar kwam niks uit. Toen zijn ze een aantal weken op KVV gezet door ons (Tinlo), en de ontlasting was meteen een stuk beter! Stevig, kleiner en niet stinkend. Fantastisch dus! Maar helaas wilden ze de Tinlo (met name makreel) niet meer eten na een poosje. Noodle heeft er zelfs een paar keer door staan braken.

Nu overweeg ik steeds meer om toch volledig te gaan barfen voor ze, en daar ben ik me momenteel heel erg over aan het inlezen. Ik moet het toch even aan mijn vriendin zien te verkopen.

Maar, Milo is in november geopereerd omdat hij stomatitis had. Daarbij zijn al zijn kiesjes verwijderd. Zijn voor- en hoektanden heeft hij nog wel, maar bij twee hoektanden beginnen inmiddels ook rode randjes te komen. De kans is groot dat die er dus ook uit moeten. Is het dan nog wel mogelijk om te barfen? Ik snij zijn vlees nu ook altijd in kleine stukjes, anders heeft hij er echt moeite mee (voorbeeld: een kippenlevertje gaat wel in 10 stukjes om het weg te kunnen krijgen).

Daarnaast ben ik met wat aantallen die ik hier tegenkwam gaan rekenen, en ik kwam op een volgend menu uit.
Kan iemand me helpen met in hoeverre dat klopt?
Noodle weegt ongeveer 7 kilo en Milo ruim 5. Ze zijn alletwee nog in de groei en zullen dat voorlopig ook wel blijven. Ze zijn alletwee gecastreerd.

Afbeelding

Hoeveel zou het ongeveer kosten om de katten Barf te geven? Waar moet ik aan denken? Is er iemand die daar wat over kan zeggen? Het is geen doorslaggevende reden, maar als student wel iets om in je achterhoofd te hebben, uiteraard.

---

En ik zal me gelijk even opnieuw voorstellen:

Ik ben dus Anne, student, 26 jaar, samenwonend in Gelderland. Trots personeel van onze twee Noorse mannetjes, alletwee met een achtergrond. Noodle kwam verwaarloosd en ziek bij ons (ondergewicht, vlooien, wormen, mijten) en bleek ook chronische niesziekte bij de fokker te hebben opgelopen. Daar krijgt hij inmiddels visolie en l-lysine voor. Milo heeft dus stomatitis en mist het grootste gedeelte van zijn gebitje hierdoor. Maar het zijn schatten, zo sociaal en lief en gek op elkaar en op ons. Ik ben nog steeds elke dag zo blij met ze.

Afbeelding
Noodle links en Milo rechts
Laatst gewijzigd door Anne87 op zo 05 jan 2014, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2844403
Je kan ook beginnen met KVV, dat gaat sowieso en barf kun je malen.

Al zou ik juist nu zo snel mogelijk beginnen met barf, omdat het heel goed is voor het gebit. Het klinkt niet alsof het bij jou kat door voer veroorzaakt wordt, maar ook bij andere oorzaken helpt het juiste voer wel. Maar je snijdt nu al alles erg klein, kan het echt niet anders, of heb je verwende katten en zijn ze dit nu eenmaal zo gewend?

Mijn Jet mist geen kiezen, dus het is een beetje moeilijk vergelijken, maar die heeft ook een slecht gebit en knaagt echt alles weg.

Kosten weet ik niet. Ik voer volledige prooi en dat is veel duurder dan barf volgens mij.
#2844409
KVV gaat dus wel, maar ze weigeren van Tinlo de makreel nu al en twee andere mixen daarvan gaan ook al met lange tanden. Vreemd, want eerst ging het er allemaal smakelijk in. Maar ik ben bang dat ze daarmee te weinig verschillende diersoorten binnenkrijgen. Carnibest en de andere KVV soorten die ik hier kan vinden worden ook geweigerd (maar ik moet eerlijk zijn, ze zien er vaak ook niet smakelijk uit, ik zou ook mijn neus ervoor ophalen). Daarom vermoed ik dat Barf een betere optie is, want kipfiletjes, levertjes, en dergelijke gaan er altijd wél smakelijk in.

Het kleinsnijden is overigens pas sinds de operatie. Daarvoor gaf ik ze gewoon een kipfilet en rukten ze het zelf wel aan stukken. Noodle doet dat nog steeds met liefde, maar Milo krijgt het niet meer voor elkaar. Die probeert het, maar het lukt niet, en dan slikt hij het in zijn geheel door. Dat is al een paar keer naar gegaan, dat hij echt zat te kokhalsen omdat hij het niet weg kreeg. Te riskant, vind ik, dus snij ik het maar.
#2844788
Vlees besteld om het in ieder geval te kunnen proberen. Ik ben erg benieuwd. Ze zijn enorm gek op vers vlees als ze dat krijgen, dus ik heb hoop. Nu hopen dat dit ook aanslaat. Dan kan ik mijn vriendin proberen te overtuigen dat het echt beter is.
#2844818
Anne87 schreef: Vlees besteld om het in ieder geval te kunnen proberen. Ik ben erg benieuwd. Ze zijn enorm gek op vers vlees als ze dat krijgen, dus ik heb hoop. Nu hopen dat dit ook aanslaat. Dan kan ik mijn vriendin proberen te overtuigen dat het echt beter is.
Dan laat je Bp toch aan haar lezen waarom her Barf gevoerd word ::)
Ik zou de stukjes vlees eerst even klein snijden en het bot malen voor Milo, ze moet nog even wennen hoe ze de rest van haar gebit moet gebruiken.
Als het heel moeilijk word voor Milo, kun je overwegen om alles zelf te gaan malen, vaak vinden ze dat ook lekkerder, en je kunt soorten die ze niet zo lekker vinden mengen waar ze dol op zijn.
#2844827
Anne87 schreef: Als ik de katten vis wil geven, zoals zalm of witvis of noem maar op, onder welke groep valt dan dan? Vleesbot of vlees?
Dat ligt eraan of je het met graat koopt of niet.
Met graat is bot, een stuk zonder graat is vlees.
#2844882
Leuk dat je weer wilt beginnen :) Ik heb het idee dat je een hondenmenu voor je katten gebruikt, klopt dat? Voor katten is het percentage vleesbot vrij hoog, ik zou 30-40% aanhouden. Ook vind ik 15% bijproducten teveel. Ik zou 1 eitje per kat per week geven, yoghurt kan maar zie ik zelf niet als nodig.

Ik denk dat malen voor Milo het beste is, je kunt van een kat zonder kiezen niet verwachten dat hij gaat kauwen. Als je toch grote stukken geeft kan het gebeuren dat hij gefrustreerd raakt en het opgeeft. Heel klein snijden kan ook maar kost een hoop tijd lijkt me.

De kosten liggen bij mij op gemiddeld 3 euro per kilo, maar het is heel afhankelijk van waar je het koopt en hoeveel je tegelijk kunt inslaan.Via dit forum kun je aan goed en goedkoop vlees komen, maar dat gaat vaak per 10 kilo. Mocht je geen grote vriezer hebben, dan kun je soms wel delen met iemand anders, of ergens anders inkopen.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 06 jan 2014, 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#2844887
Anne87 schreef: Dankjewel allebei!

Wat is dan de goede verhouding? Deze kwam namelijk uit de sticky topics hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 380.0.html
Als ik minder vleesbot en minder bijproducten moet geven, moet er dus meer vlees en orgaanvlees in. Hoeveel dan ongeveer, in totale percentages?
Het staat er inderdaad, maar ik geloof niet dat veel mensen 50% vlees/bot geven aan een kat. Ik vind het tenminste aan de hoge kant. Het kan wel hoor, maar het kan soms leiden tot verstopping en ligt ver boven het kale botpercentage van een prooidier (10-15%).

Wat ik een mooie verdeling vind:
30-40% vlees/bot (dus 15-20% kaal bot)
15-20% orgaanvlees (rond 5% lever)
En de rest spiervlees (inclusief eventueel vet, huid, bindweefsel etc)

Eieren tel ik persoonlijk niet mee in het menu, die krijgen ze er gewoon naast. Een half tot één ei per kat per week gemiddeld.
Laatst gewijzigd door kakocavi op ma 06 jan 2014, 00:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2844959
Dankjewel voor je informatie! Ik ga opnieuw aan het rekenen.

Ben ondertussen ook heel veel topics hier op het forum aan het lezen en wat hebben jullie een enorme schat aan informatie opgebouwd zeg! Fantastisch.
#2845044
Hmm daar heb je ook weer een punt ja. Het is lastig om er zo wegwijs in te worden zeg.
Ik zou op maandag vleesbot weg kunnen halen en dat kunnen toevoegen op vrijdag. En dan van vrijdag spiervlees kunnen verhuizen naar maandag...
Dus de kip op maandag naar vrijdag, en het paard van vrijdag naar maandag. Dan heb je nooit meer puur alleen vleesbot.
Daarnaast wil ik het vleesbot gaan malen, anders ben ik bang dat Milo het niet wegkrijgt. Orgaan en spiervlees is goed fijn te snijden (en voor Noodle wat grover te houden), zodat Milo het kan eten.
Laatst gewijzigd door Anne87 op ma 06 jan 2014, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door