Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door el-grillo
#2842001
Hallo allemaal,

Alweer een tijd geleden dat ik hier op het forum was. 6 jaar lang ben ik een tevreden vers gebruiker, maar ik kan jullie hulp nu weer even goed gebruiken. Omdat Sam als kitten al last kreeg van blaasgruis ben ik voor beide katten overgestapt naar CB. Dit was toen het beste verkrijgbaar bij ons in de omgeving. Omdat ze dat niet altijd even goed blijven eten (ik heb het idee dat het te eentonig wordt ondanks verschillende CB-smaken), probeer ik dat wat af te wisselen met ander voer om de eetlust weer wat op te wekken. Zo krijgen ze af en toe wat vis uit blik (de rauwe versies eten ze absoluut niet) en voor de afwisseling ook wel een een goede kwaliteit natvoer (voor zover dat mogelijk is ;-)). Daarna gaat de CB er weer beter in. Het liefst wissel ik af met andere merken KVV, maar daar ligt nou juist het probleem. Zodra ik wat nieuws probeer, willen ze het niet eten. En als ze het toevallig wel meteen eten, braakt 1 of beide katten het binnen 5 minuten weer uit. Tot nu toe wordt alleen Haaksbarf Konijn erg graag gegeten en blijft dit ook netjes binnen.

Ik heb recent nog Carnivoer Paard geprobeerd. Sam had maar een muizenhapje binnen en heeft er daarna 3 keer van overgegeven. De laaste twee keer was dit alleen nog maar gal. Verder wordt Bandit Wildmix ook graag gegeten, dat spuugt Boris weer binnen 5 minuten uit.
Ook een voor mij onbekende KVV via een vriendin Puur Natuur of zoiets (uit Belgie?) in de smaak Rund werd weer snel uitgespuugd. Ik heb ook geprobeerd om de nieuwe soorten te overgieten met een beetje gekookt water, maar dit maakt helaas niks uit.

Ik vind dit erg jammer, want ik zou ze graag meer afwisseling op vers willen bieden. Bovendien snap ik eigenlijk niet zo goed hoe dit kan als ze in principe al gewend zijn vers te eten. En sommige diersoorten in die nieuwe KVV-soorten zitten nu ook al in de CB.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen? Als ik zelf wat rauw spiervlees voer van bijvoorbeeld kip of rund, blijft dat wel altijd binnen.

Graag jullie advies.
#2842320
Ik heb geen idee waaraan het kan liggen...
Misschien is het iets wat erin zit, ofwel is het dat ze het op een andere manier opeten...
Is het grover gemalen dan de CB? Of is dat hetzelfde?
De HB konijn blijft erin, en hoe zit dat met de andere smaken van HB? Neem je steeds de kattenversie?

Mengen lijkt me overigens wel een goed idee. En ook om als je nieuwe soorten probeert, zeker een tijdje geen natvoer te geven of iets anders gekookt.  Dat bemoeilijkt de vertering van vers toch steeds (pH maagzuur omhoog).
#2843357
Ik zat ook al steeds te denken dat het aan iets moest liggen wat erin zit. Ik dacht bij Bandit dat het bijvoorbeeld aan het kleine beetje groente kon liggen, maar Carnivoer is puur spiervlees, karkas en orgaanvlees. Zonder enige toevoeging. Misschien valt paard gewoon wat zwaar op de maag?? Ik koop altijd de kattenversies.

Die KVV uit Belgie komt via degomeat.de. De rund versie ging dus niet goed. Ik heb nu nog de smaken kip compleet en kalkoen compleet. Geschikt voor hond en kat staat erop. Maar ik word er niet echt wijs uit wat er precies in zit. De letters zijn slecht leesbaar. Volgens mij wel iets van een premix in ieder geval. En groenten zijn dus ook niet uitgesloten (wellicht weet één van jullie de exacte samenstelling?). Ik heb een vermoeden dat Boris slecht op groenten reageert, maar weet dit dus ook niet zeker. De KVV van degomeat heeft vrijwel dezelfde maling als CB en dat wordt dus uitgespuugd. De HB Konijn heeft wel een wat grovere maling, maar dat blijft bij beiden gewoon binnen, dus daar kan het ook niet aan liggen. Diezelfde HB Konijn wordt hier het allerliefst gegeten dus zou hier theoretisch het schrans verhaal het beste opgaan. Maar dat is het dus ook niet. De andere smaken HB werden hier, vreemd genoeg, niet gegeten. Maar dat is jaren terug dat ik dat had uitgeprobeerd. Misschien moet ik het weer eens een nieuwe kans geven.

Want vorige week kwam ik bij de dierenspeciaalzaak voor mijn aquarium. Daar hadden ze nu ook voor het eerst diepvriesvoer voor katten. Ik mocht een proefzakje meenemen. Ik kende het niet. Het was van het merk natures:menu in de smaak kip. Niet de allerbeste ingrediënten volgens mij, maar voor de afwisseling wilde ik dit ook wel eens proberen. Het zag er niet smakelijk uit. Net karton zoals de versie van Prins. Dat moesten ze jaren terug ook al niet, dus ik dacht: dit wordt weer niks. Maar tot mijn grote verbazing aten ze het en bleef het zowaar netjes binnen. :o Rare beesten...  ;D

Barfen vind ik een stapje te ver gaan. Ik weet dat dit het allerbeste is, maar ik heb met nog een kattenverzorger te maken ;-)
Bovendien vind ik het ook spannend of ze het wel goed wegkrijgen. Ik weet het, ik ben een watje en het slaat nergens op, maar toch. Ze krijgen wel af en toe een kippenekje voor de tandjes en dat vind ik zelfs al spannend... Verder af en toe een sucadelap of een eendagskuiken. 

Nou, ik ga in ieder geval jullie advies van mengen en langzaam opbouwen opvolgen. Hopelijk gaat dat werken.

Bedankt voor het meedenken!
#2845679
Degomeat belgie is een ramp. Echt rommel. Er zit niet alleen premix in maar ook nog een heleboel andere zaken (graanvlokken, bewaarmiddelen ed) die je niet wil voeren. 

Er is ook nog een tussenstap tussen barfen kvv voeren.  En dat is zelf malen.  Zelfs samenstellen en daarna alles malen en mengen en in porties invriezen.  Dan maak je als het ware je eigen kvv.
Het voordeel is dat het een stuk goedkoper is, dat je precies weet wat je erin gooit en dus helemaal op maat van je katten kan maken en dat het meestal een stuk beter gegeten wordt dan kvv.  Een kat smaakt toch of het vers voor haar gemaakt is.
Het nadeel is natuurlijk dat het iets meer werk vraagt. In het begin wat inleeswerk en wat uitzoeken hoe of wat, maar eens je een ritme hebt, gaat het heel natuurlijk en vlot hoor.
Door Jacoba
#2845786
pearlsofpassion schreef: Een kat smaakt toch of het vers voor haar gemaakt is.
Hier vindt poes het fijn als ik met mijn vingers in de kvv heb gezeten. Schijnbaar smaakt het dan nét wat beter.
Gebruikersavatar
Door cath
#2849266
Degomeat in  belgie is idd niet super denk ik! Véél te goedkoop
Alleen rood mager, dat zijn gemalen kippennekken..
Konijn is ong dezelfde prijs dan kippennekken,  niet logisch vind ik toch.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door