Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2841982
Beste allemaal,

Na uitvoerig de informatie op deze website gelezen te hebben, wil ik toch graag mijn eigen situatie aan jullie voorleggen. Wij hebben 3 jaar geleden te horen gekregen dat mijn kater van 10 jaar, Charlie, nierproblemen had. Wij zijn toen direct overgestapt naar Renal voeding van Royal Canin, maar bleven hem toen regelmatig andere voeding geven. Het ging hierbij om (gekookte) kip, koolvis, tonijn, ei en af en toe at hij ook groentes zoals mais, olijven en zelf aardappels. Drie maanden geleden zijn wij voor controle naar de dierenarts gegaan en daar kregen we te horen dat het er eigenlijk best goed uitzag. De waardes waren iets verhoogd, maar niet zoals de DA had verwacht. Hij raadde ons echter wel aan om Charlie geen extra eten meer te geven. Nu zijn wij afgelopen week weer voor controle geweest, en daaruit bleek dat Charlie heel erg achteruit was gegaan. Hij is in 3 maanden tijd meer dan 2 keer zoveel achteruit gegaan dan in 2.5 jaar. Wij zijn hier heel erg van geschrokken en letten nu nog meer op zijn voeding. Zijn wekelijkse visje moeten we schrappen en ook gekookte kip geven we niet meer. We merken echter dat Charlie heel erg suf is deze week, en het lijkt wel dat hij juist achteruit is gegaan sinds we bij de dierenarts zijn geweest. Hij heeft ook pillen gekregen (Nelio) en het kan natuurlijk zijn dat hij daaraan moet wennen. Maar wij merken dat hij niet meer de kat is die hij was.
We maken ons erg zorgen en willen het beste voor onze kat. Daarom zou ik graag jullie oordeel over deze situatie willen horen. Alvast onwijs bedankt!!!
#2842002
Hmm, waarom de "extra dingetjes" schrappen als hij het juist beter deed toen hij die wel kreeg (en dus minder dieet voeding)?
Een kat van mijn moeder is overleden aan nierfalen, en ik weet nog dat er veel te vinden was/is over rauw voeren voor katten met nierproblemen. Ik kan je alleen helaas niet helpen met wat je dan precies zou moeten voeren, daar zijn we destijds nooit aan toe gekomen helaas.
#2842129
Onze Pugsley was een nierpatient (CNI in een vergevorderd stadium) toen wij overgingen op vers (wel rauw, niet gekookt). Hij weigerde het nierendieet van de da (koninklijk konijn, de zakjes natte voeding) al na 3 maanden.
Het vlees en de vis vond hij te gek. Het ging zelfs zichtbaar beter met hem. Hij leefde weer op, kreeg weer energie, zag er beter uit, keek met smart uit naar etenstijd. Ik weet niet precies hoe hoog de nierwaarden zijn van jullie kat, maar ik zou hem overzetten op rauwe voeding, en zonodig op nierdieet kvv.
#2845209
Juist bij nierproblemen ging ik over op rauw, al was het alleen maar voor het vochtgehalte. Nierproblemen bij mijn katten in het verleden heeft er juist voor gezorgd dat al mijn katten op rauw staan. Wel even goed de instructies lezen voor neerdieet. Misschien ook een langs gaan bij een holistische da om een dieet op te stellen?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door