Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door priscilla87
#2841488
Hoi allemaal,
Zoals vele beginners ben ik best onzeker als het komt op barf. Ik heb wel al veel kunnen leren door dit forum en wil dus nu ook van kvv af. Begin met 4 dagen barf. Ik had graag jullie mening over mijn samengestelde menu.

Onze Akita van 20 weken weegt 20kg.

Maandag 
500gr konijnkarkas
250gr runderkopvlees
150gr lams hart
100gr gepureerd groenten mix
Extra: ei

Dinsdag
KVV

Woensdag
KVV

Donderdag
500gr kwartel
250gr konijnenvlees
150gr kippenmaag
100gr gepureerd groenten mix
Extra: yoghurt

Vrijdag
KVV

Zaterdag
500gr kippenrug
250gr kalkoenvlees
75gr eendenhart+75 gr pens
100gr gepureerd groenten mix
Extra: kuiken

Zondag
500gr eendenek
250gr paardenvlees
150gr 75gr konijnnier/75gr  pens
100gr gepureerd groenten mix
Extra: sardientjes
Door Kim en Casper
#2841634
Ziet er goed uit. Het enige waar ik over twijfel is het orgaan. De pens vooral. Ik zelf zou echt geen porties pens van 75 gram willen maken... Ik zu zelf 1 maal per week pens geven. Dus het totale gewicht aan pens geven op een dag met vleesbot erbij. Je hoeft nl. Niet iedere dag compleet te voeren, als t aan t eind van de week maar klopt. Maagjes kun je geven maar ik zou daarvoor pens geven. Dus eenmaal per week 500 vleesbot en 300gram pens groenteerbij en klaar. Het spiervlees geef je dan op een andere dag erbij.

Je menu ziet er prima uit. Bovenstaande is enkel om t jezelf wat makkelijker te maken!
Gebruikersavatar
Door Thea
#2841644
Ik mis nog een belangrijk onderdeel ;)
Lever ;D
Hart lever en nier kan je in gelijke delen geven.
Van 20% orgaan word er uit gegaan 10% pens 3% hart 3% lever en 3% Nier ok is 19% maar zo nauw komt het ook niet. ;)
Ik voer zelf 1xpw een pensdag en dat is dan wel iets  meer 10%.
Volgens de rekenhulp zou hij bijna 400 gr magen hij krijgt echter ruim 500 gr met ongeveer 150 gr vleesbot anders is de ontlasting te dun. Oww zie nu dat je ook nog 3 dagen KVV voert . Kijk even wat daar het percentage orgaan is. Vaak zit daar iets van 20% in als dat zonder pens is dan hoef je bijna geen orgaan extra te voeren.
En vis mis ik  :-\ Kan dat je dat als kvv geef maar anders is een stuk zalmlijf of bv een sardientje wel gewenst eigenlijk. Vis is 10% van je totale week menu :)
Door Lizzy
#2841665
[quote="Priscilla87"]
Hoi allemaal,
Zoals vele beginners ben ik best onzeker als het komt op barf. Ik heb wel al veel kunnen leren door dit forum en wil dus nu ook van kvv af. Begin met 4 dagen barf. Ik had graag jullie mening over mijn samengestelde menu.

Onze Akita van 20 weken weegt 20kg.

Maandag 
500gr konijnkarkas
250gr runderkopvlees
150gr lams hart
100gr gepureerd groenten mix
Extra: ei

Dinsdag
KVV

Woensdag
KVV

Donderdag
500gr kwartel
250gr konijnenvlees
150gr kippenmaag
100gr gepureerd groenten mix
Extra: yoghurt

Vrijdag
KVV

Zaterdag
500gr kippenrug
250gr kalkoenvlees
75gr eendenhart+75 gr pens
100gr gepureerd groenten mix
Extra: kuiken

Zondag
500gr eendenek
250gr paardenvlees
150gr 75gr konijnnier/75gr  pens
100gr gepureerd groenten mix
Extra: sardientjes
[/quote]

Ziet er prima uit! Qua diersoortafwisseling ook mooi. Ik mis volgens mij alleen lever. Oh, en ik vind dat porties van 75 gram pens prima kan. Een pens-dag kan ook maar dit kan ook.

Vis mis ik niet, die staat op zondag. Je mag alleen best 2 vette visjes in de week geven. Dat is goed voor de vitamine D. Ik zou dat zelf liever geven dan een kuiken. Kuiken voegt in mijn beleving niet echt iets toe, vette vis wel.

Ik ben het overigens (sorry Thea) niet eens dat 10% van je menu uit vis moet bestaan. Sterker nog, je moet echt niet meer dan 10% voeren en kan 10% zelfs al teveel zijn! Minder dan 10% is echt prima. Teveel vis in het menu kan schadelijke uitwerking hebben. Zie : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2789661
Gebruikersavatar
Door Thea
#2841783
Haha niet goed wakker geweest ;)
Ik had sardientjes niet gelezen en moeten schrijven tot10%
Bency eet gemiddeld 3700 Gr pw en krijg aan zalm Max 300 gr
Gebruikersavatar
Door priscilla87
#2841836
Hartstikke bedankt voor jullie reactie! :)
Ik verwacht een grote bestelling volgende week waar ook lever bij zit.  Goed gezien, die ga ik dus toevoegen.
Wil dit dan op maandag of donderdag zetten met 75gr samen met 75gr hart of maag.
Ik heb verschillende merken kvv, bij Alaska en haaksbarf meen ik dat er 15% orgaan inzit.
Dus qua verhouding zit het wel goed, niet te veel als ik het bij barfdagen op 150gr hou, toch?
Ik lees idd dat je niet elke dag compleet hoeft te voeren en ik zal in de toekomst zeker het gemakkelijker maken voor mezelf.
Moet wat handigheid erin krijgen, maar dat komt wel goed!
Ik wist niet dat kuikentjes weinig toegevoegde waarde had, weet alleen dat hij het wel lekker vind.
Kan dit wel tussen de maaltijden door heen als snack geven af en toe. Of is dit te veel? Hij oogt niet te dik.
Zal een extra sardientje toevoegen op een andere dag. Met een zalm lijf weet hij niet zo goed wat hij er mee moet doen :D
Welke vis is nog meer geschikt voor een puppy/beginner?
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2841929
[quote="Priscilla87"]Welke vis is nog meer geschikt voor een puppy/beginner?[/quote]

sprotjes, haring en makreel is ook geschikt voor een beginner  ;)
Gebruikersavatar
Door priscilla87
#2841990
Oja, panharing dat stond ook ergens in het barfhandleiding, vergeten ::)
Makreel en sprotjes gaan we ook proberen, bedankt voor je reactie!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door