Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2841673
Als er al een topic is ..laat me gerust de verwijzing weten..
Wij hebben een AB reu van ruim 2 jaar en een pup/teef van 11 weken. We willen ruim op tijd beslissen wat we gaan doen rond de 1e loopsheid. We willen voor beide (nog ) geen permanente oplossingen als steriliseren of castreren.
Er zijn heel veel meningen..ik hoor ook veel over bijwerkingen..etc. ga je iets aan de reu doen of juist aan de teef..is chemisch castreren..van de reu wel of niet een goed idee..
Ik wil de vraag ook best bij de dierenarts neerleggen maar heb dan toch mijn vraagtekens..krijg ik de beste oplossing of de commercieelste..
Helemaal niets doen en gedurende de loopsheid de honden 24/7 scheiden is voor ons geen oplossing..Ik wil ook graag zaken weten als karakterveranderingen etc.
Ik hoor graag jullie meningen...
#2841695
Ik zou zelf dan kiezen voor een suprelorin implantaat bij de reu.
He schijnt dat je dat implantaat ook bij de teef kan gebruiken, maar daar kleven nogal wat nadelen aan. Je moet hem geven net na de loopsheid, omdat het anders een loopsheid induceert. Teven kunnen er cysten van krijgen op de eierstokken en baarmoederontsteking wordt ook beschreven. En daarnaast moet het elke 4 maanden toegediend worden.
Antiloopsheidprik zou ik nooit doen ivm het risico op melkkliertumoren, baarmoederontsteking en suikerziekte.
#2841698
Vraagje Dorothea, zijn er reuen die ondanks de chip nog wel dekken? Ik weet dat castraten dit nog wel eens voor elkaar krijgen en ook doen. Vandaar mijn vraag. Ik heb trouwens ooit gelezen/begrepen dat teven die gedekt zijn meer risico lopen op baarmoederontsteking. Dus ik denk dat als een reu me chip nog steeds kan/wil dekken, je toch 7 x 24 uur uit elkaar zal moeten houden...?
#2841730
henneke schreef: ik twijfel er geen moment aan dat Storm gewoon op een loopse teef klimt hoor  als ik hem zijn gang laat gaan ondanks het feit dat hij inmiddels al een jaar of 5 gecastreerd is
Ja maar dat is anders als met een implantaat, een hond met een implantaat heeft minder testosteron dan een gecastreerde reu.
Dus ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen daarmee zijn.
#2841927
*Dorothea* schreef: Ja maar dat is anders als met een implantaat, een hond met een implantaat heeft minder testosteron dan een gecastreerde reu.
Dus ik ben wel benieuwd hoe de ervaringen daarmee zijn.
o ja , hmm Storm heeft een implantaat gehad maar ik weet meer hoe hij toen was met teven , het ging dan ook niet om zijn geslachtsdrift  ;)
#2842005
henneke schreef: o ja , hmm Storm heeft een implantaat gehad maar ik weet meer hoe hij toen was met teven , het ging dan ook niet om zijn geslachtsdrift  ;)
Indy stalkt alles wat maar een beetje ruikt naar een vlaagje loopsheid, maar toen stond hij naast z'n hoogloopse vriendin en was nul geinteressseerd.
De loopsheid erop, was het implantaat uitgewerkt en rende hij het park uit en sprong zonder voorspel op z'n vriendin.  :-X
#2842200
Trigger is een ervaren dekreu en gezien zijn dekdrift en het niet willen eten en toen 2 teefjes in huis hebben we hem ook een implantaat gegeven en hij had zo goed als geen dekdrift meer. De afgelopen zomer was zijn implantaat uitgewerkt en ja hoor.. ook al ben je ruim 14 jaar en gammel op de achterhand.. dekken wilde hij nu wel weer 
#2842427
*Dorothea* schreef: Is het de bedoeling dat de reu ooit voor nageslacht gaat zorgen?
Zo niet dan zou je hem ook kunnen laten steriliseren. Nadeel is wel dat ie dan dus wel de teef gaat dekken tijdens de loopheid, met wat Lizzy zegt toegenomen kans op baarmoederontsteking.
Dat weten we eigenlijk van beide nog totaal niet...en ik verwacht ook niet dat we hieruit zijn voordat Jane voor het eerst loops zal zijn..ik denk dat we voor een implantaat moeten gaan als ik tot nu toe kijk..en dan wel voor de reu..Uit logeren of scheiden is geen optie..hoeveel dagen zijn er nu tijdens de loopsheid werkelijk "" gevaarlijk"" ..
#2842436
Summerditches schreef: Dat weten we eigenlijk van beide nog totaal niet...en ik verwacht ook niet dat we hieruit zijn voordat Jane voor het eerst loops zal zijn..ik denk dat we voor een implantaat moeten gaan als ik tot nu toe kijk..en dan wel voor de reu..Uit logeren of scheiden is geen optie..hoeveel dagen zijn er nu tijdens de loopsheid werkelijk "" gevaarlijk"" ..
Nou best veel omdat je niet exact weet wanneer jouw teefje een eisprong heeft. Dus zou je ze in theorie vanaf dag 7 t/m dag 21 moeten scheiden. En dan zijn er zelfs nog teven die op een later tijdstip zijn gedekt en pups hebben gekregen.
#2842537
Lizzy schreef: Vraagje Dorothea, zijn er reuen die ondanks de chip nog wel dekken? Ik weet dat castraten dit nog wel eens voor elkaar krijgen en ook doen. Vandaar mijn vraag. Ik heb trouwens ooit gelezen/begrepen dat teven die gedekt zijn meer risico lopen op baarmoederontsteking. Dus ik denk dat als een reu me chip nog steeds kan/wil dekken, je toch 7 x 24 uur uit elkaar zal moeten houden...?
Sorry, geen Dorothea maar wel een volmondig 'JA' hierop. Basje heeft nooit de neiging gehad om Lizzy te dekken, maar Saartje wel. Nu hebben wij ze ondanks het implantaat alsnog gescheiden maar we hebben hem haar laatste loopsheid echt een paar keer met een behoorlijk zaakje uit zijn broek zeg maar volledig hotel de botel af moeten laten koelen... Ik ga er maar wel vanuit dat hij niet vruchtbaar is, maar ik vond het toch niet echt meer handig werken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door