Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaio
#2839726
Nou Kaio is nooit vies geweest van eten hoor, wilde altijd wel meer, maar merk dat het de laatste jaar toch een stuk erger is geworden. Hij heeft altijd honger. Hij geeft dat aan dmv van bij zijn voerbakken te gaan staan, of dmv op het aanrecht staan kijken en snaaien, meestal geen succes, ook na zijn eten loopt ie nog overal te zoeken.
Hij heeft het afgelopen half jaar 2 x gehad dat ie als een gek kwijlde en aangaf dat ie eten wilde vrij vroeg op de dag, echt compleet lek en maar smakken, dat ging weg na het eten.
Hij krijgt ong. 1 kilo per dag, ik weet het is niet veel, maar hij zit al jaren op hetzelfde gewicht en hij rent en doet nog. Dus dikker willen we hem niet hebben, maar ik weet niet of we hem kunnen helpen met zijn honger? Bepaalde groenten of zo? Of gewoon meer groenten?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2840223
Envie schreef: Dacht ik ook aan. Of misschien ''vergeten'' dat hij net gegeten heeft?
Weet niet hoe oud de hond is? Misschien in t laatste geval wat afleiding gaan geven?
Neuh vergeten is ie het niet. Hij is bijna 10 valt ook nog wel mee. Verder is ie nog lichamelijk en geestelijk in orde.

Hetgeen wat wel aan hem veranderd is is zijn vacht, bruiner en wat lastiger/dikker. En dat ie wat beginnende staar heeft.

Groentemix is ong 7%, zou wat meer kunnen geven, daar deze meneer sowieso dol is op groente, zou hem theoretisch vegetarische maaltijden kunnen voorschotelen.
Door Lizzy
#2841013
Kaio schreef: Nou Kaio is nooit vies geweest van eten hoor, wilde altijd wel meer, maar merk dat het de laatste jaar toch een stuk erger is geworden. Hij heeft altijd honger. Hij geeft dat aan dmv van bij zijn voerbakken te gaan staan, of dmv op het aanrecht staan kijken en snaaien, meestal geen succes, ook na zijn eten loopt ie nog overal te zoeken.
Hij heeft het afgelopen half jaar 2 x gehad dat ie als een gek kwijlde en aangaf dat ie eten wilde vrij vroeg op de dag, echt compleet lek en maar smakken, dat ging weg na het eten.
Hij krijgt ong. 1 kilo per dag, ik weet het is niet veel, maar hij zit al jaren op hetzelfde gewicht en hij rent en doet nog. Dus dikker willen we hem niet hebben, maar ik weet niet of we hem kunnen helpen met zijn honger? Bepaalde groenten of zo? Of gewoon meer groenten?
Meer groenten is zeker een oplossing hoor! Je mag een oudere hond best meer dan 10% geven. En misschien wat meer voer maar wat magerder? Dat hij meer volume in zijn buik heeft?
Door Ulrike
#2842393
Een van onze teefjes is ook compleet geobsedeerd door eten, ze lijkt altijd honger te hebben. Daarbij moet ze eigenlijk ook juist nog afvallen, ze is echt te dik  :(. Ik probeer bij haar ook haar maag te vullen met eten met weinig calorieën. Ze krijgt inderdaad behoorlijk wat groentemix erbij, soms een stuk long en ik wil haar nog wel eens een behoorlijk kale runderstrot geven. Ze mag maar 250 gr. hebben ongeveer, maar dan heeft ze al snel 400 gr. in haar maag waarop ze flink heeft moeten kauwen en toch niet teveel calorieën. Wellicht kun je Kaio ook soms een strotje bij zijn eten geven?
Gebruikersavatar
Door kira
#2842435
Hetgeen bij grote beer werkt is dat ze altijd na de morgenwandeling eten krijgt (loopt ze gelijk een stuk harder), altijd een groot vleesbot met echt "kauwwerk", en verder helemaal niets. Als grote beer echt "extreem" is voor wat betreft eetwensen spreken we af bij de hol. da. Dat is bij haar altijd een teken dat er in de rug een wervel "fout" staat. Klaarblijkelijk bestrijd ze rugongemakken met eetwensen. Als er iets echt mis is in haar rug (ze is wat lang op rug en daar erg blessure gevoelig) piept ze ook/loopt ze afwijkend. Maar "zeurende" rugpijn (althans zo stel ik het mij voor, als mens heb je ook verschil tussen het schiet erin en je kunt niets meer of zo'n hinderlijke zeurderige pijn waarbij een lekkere massage veel doet), geeft een enorme hang naar eten.

Is Kaio nog wel steeds op gewicht? Ik bedoel voel je of weeg je hem? Grote beer wordt op dit moment op dezelfde hoeveelheid voer toch dunner, zeker bij haar heupen/billen zie en voel je meer bot, ook haar ruggengraat is meer zichtbaar. Op haar ribben voelt ze voor mijn idee wel gelijk. Ik voer haar nu toch wat meer als vroeger terwijl ze relatief echt minder doet, mede doordat haar voorpoot niet meer 100% is.

Ik lees bij Lizzy iets over de schildklier. Bij een newfoundlander wijken de normaal waarden af, Grote beer haar bloedtest is oké volgens de "maatstaf", maar ze krijgt wel 400 mg schildkliertablet per dag. Krijgt ze dat niet heeft ze alle "schildklier" verschijnselen, met name de mindere vacht op de rug.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2842556
Kaio wordt regelmatig gevoeld. Hij heeft een erg ronde ribwelving, maar we hebben hem ook leren voelen. Afgelopen 8 jaar iedere keer dat we hem wogen, woog ie rond de 58.
2 maanden geleden ook gewogen 58. Dus ik kan wel zeggen dat dat aardig constant is ;D
Met meer activiteit valt ie natuurlijk wel af, dan krijgt ie ook wat meer,  da's logisch. Maar gemiddeld is ie zeer stabiel in de hoeveelheid voer en zijn eigen gewicht.

Bij een schildklierprobleem zou ik gewichtstoename of afname verwachten?
Gebruikersavatar
Door kira
#2843017
Kaio schreef: Kaio wordt regelmatig gevoeld. Hij heeft een erg ronde ribwelving, maar we hebben hem ook leren voelen. Afgelopen 8 jaar iedere keer dat we hem wogen, woog ie rond de 58.
2 maanden geleden ook gewogen 58. Dus ik kan wel zeggen dat dat aardig constant is ;D
Met meer activiteit valt ie natuurlijk wel af, dan krijgt ie ook wat meer,  da's logisch. Maar gemiddeld is ie zeer stabiel in de hoeveelheid voer en zijn eigen gewicht.

Bij een schildklierprobleem zou ik gewichtstoename of afname verwachten?
Grote beer was ook altijd heel constant op gewicht, het schildklierprobleem nooit in het gewicht gemerkt wel in de vacht werd meer stro achtig. Met medicijnen wel minder trek gevoel. Ik denk dat ze als mens meer was gaan eten en zou zijn aangekomen, maar jij voert net als mij met een weegschaal en let op. Als de medicatie te laag staat komt het stro haar weer terug.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2843234
aja.
Zijn vacht is wel achteruitgegaan (wolliger, bruiner en moeilijker doorkambaar), maar dat zou ook aan minder testosteron kunnen liggen, die kan bij reuen minder worden, begint nl meer op die castraten vachten te lijken (nou ja bij lange na nog niet maar hij had eerst een goede vacht en nu mwoah) Ziet het wel vaker.

Cushing? Nee daar verdenk ik hem in de verste verte niet van. Ken de verschijnselen ervan en heb ook veel gelezen ervan, aangezien de bruine wel werd verdacht en we 2 verschillende testen hebben gedaan om zeker te zijn, want zijn symptomen klopten allemaal. Maar hij heeft het niet.
Laatst gewijzigd door Kaio op za 04 jan 2014, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door