Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mandarijn
#2840548
Bas heeft een ongelukje gehad en daarbij een scheurtje in zijn oor opgelopen. Ik kon het bloedde niet stelpen dus naar de DA moeten gaan. Die heeft het oor nu gehecht en daarbij is Bas in een roesje gebracht. Ik mocht hem ook weer mee na huis nemen terwijl hij nog helemaal k.o. is. Hij moet nu thuis rustig bijkomen van de DA. Volgens dezelfde DA krijgt hij niets mee van het vuurwerk.

Ik hoop dat ie gelijk heeft, want Bas is de rustigste bij vuurwerk en onweer. Dit kalmeert Bobbie ook.

Maar hoelang duurt zo'n roesje? Volgens de DA zal Bas vandaag niets meer willen eten. Maar als hij honger heeft mag ik niet te veel geven. Hij zou zich kunnen verslikken. Dus de parelhoenkarkassen die ik ontdooit heb kan ik dus beter niet geven? En hoe zit het met uitlaten. Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2840598
Jeetje, ik heb nog nooit een hond meegekregen die nog niet wakker was. Dat vind ik niet zo netjes eigenlijk.

Ik zou zeker geen vleesbot geven vanavond. Misschien kleingesneden spiervlees, maar liever zo lang mogelijk niets ivm verslikken. Uitlaten kort en alleen om te plassen. En mocht het rond die tijd regenen, zou ik hem een jasje aandoen. Ze hebben na zo'n roesje moeite om op temperatuur te blijven. Sommige middelen werken erg op de blaas, dus ik zou hem wel de kans geven te plassen als hij weer wat helderder is. Oscar heeft eens een hele beste plas in huis gedaan na zo'n roesje en dat vond hij heel vervelend (wij uiteraard niet).
Door Mandarijn
#2840607
Dankjewel voor je reactie. Dan bewaar ik de karkassen voor morgen. Ik had wat kvv ontdooit voor de kong. Krijgen ze dat straks. Bobbie zal het wel eten en als Bas geen zin heeft dan mag hij het gewoon laten staan.
Door Mandarijn
#2840717
tt-tjes schreef: Ik kreeg Chendo niet mee totdat hij weer gewoon kon lopen en goed wakker was. Hij heeft van mij s' avonds een beetje gemaken eten gehad.
Wakker begint Bas nu pas echt te worden. Hij loopt ook als een dronkaard rond. Het roesje is nu bijna 3u geleden gezet. De DA heeft ook geen "tegenmiddel" voor het roesje gebruikt. Ondertussen is zijn kleedje nat, omdat hij urine zo heeft laten lopen. Dat neem ik hem niet kwalijk. Maar de volgende keer ga ik naar een andere dietenartsenpraktijk. Dit wil ik geen van de twee honden nog een keer aandoen. Ok, het was dichtbij. Eens, maar nooit meer.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2840746
Dat klinkt wel als hetzelfde middel als dat Oscar in maart heeft gehad. Duurde onwijs lang en inderdaad plassen! Ik mocht pas weg toen Oscar zelf lopen kon en geplast had. En ondanks nog een plas buiten bij thuiskomst (anderhalf uur later) ook binnen nog een grote plas.

Nou ja, weer wat geleerd. Hou hem goed in de gaten of hij warm genoeg blijft en helderder wordt. Komt vast wel goed en de volgende keer ergens anders heen.
Door Mandarijn
#2840762
Kaela schreef: Dat klinkt wel als hetzelfde middel als dat Oscar in maart heeft gehad. Duurde onwijs lang en inderdaad plassen! Ik mocht pas weg toen Oscar zelf lopen kon en geplast had. En ondanks nog een plas buiten bij thuiskomst (anderhalf uur later) ook binnen nog een grote plas.

Nou ja, weer wat geleerd. Hou hem goed in de gaten of hij warm genoeg blijft en helderder wordt. Komt vast wel goed en de volgende keer ergens anders heen.
De volgende keer zit ik 30 minuten in de auto ipv 10. Dit hoeft voor mij echt niet meer.
Door Lil
#2840802
Ik krijg de honden ook pas mee als ze zelf kunnen lopen. Dat heet toen ik Boris vorige week mee naar huis kreeg, moesten we wel even ondersteunen, omdat hij nogal slingerde. Hij is toen trouwens wakker gespoten, omdat hij gelet op zijn leeftijd en erg veel narcose in korte tijd slecht wakker wordt.

plassen hoefde hij thuis pas te doen. Hij is veel te zindelijk om bij de da te plassen.  ;D
Moest wel altijd bellen of hij geplast had en de dag erna moeten ze ook poepen en zo niet, aan de bel trekken!

Ik mocht zo'n 5 uur later een beetje lauw water aanbieden. Voordat je zeker weet dat ze goed drinken, mogen ze NIET eten ivm verslikkingsgevaar. Kunnen ze lelijke longontsteking van krijgen.

Zo'n 8 uur nadat ze wakker zijn (en dat is dus wakkerder dan jij jou hond meekreeg) en dus zo'n 1.5 a 2 uur nadat het drinken goed ging mogen ze ongeveer 1/3 max 1/2 maaltijd hebben en dus geen barf botten of grote stukken spiervlees (dus klein knippen/snijden). Nu eet mijn meneer gemalen, dus dat was wel gemakkelijk.

Warm houden moet inderdaad ook. Nu is dat met mijn oudje iets dat nauwer komt dan bij een jonge hond, maar ook jonge honden hebben na narcose problemen met het behouden van de lichaamstemperatuur. 's Winters dus warm houden en 's zomers koel leggen.
Door Mandarijn
#2840808
Nou Lil, Dankjewel voor je reactie en duidelijke uitleg.

Bas heeft net nog wat overgegeven. Dus vandaag geen eten en rond middernacht wat drinken, tenzij hij zelf eerder wilt drinken.
Door Lil
#2840814
Mandarijn schreef: Nou Lil, Dankjewel voor je reactie en duidelijke uitleg.

Bas heeft net nog wat overgegeven. Dus vandaag geen eten en rond middernacht wat drinken, tenzij hij zelf eerder wilt drinken.
wat heeft Bas overgegeven? Alleen gal of ook nog iets anders?
Braken kan iets zijn waarvoor je even contact moet opnemen met de da  ;)

Hier iets voor je gevonden:

http://www.dkdelfland.nl/diergeneeskunde/operatiepatient.htm
Laatst gewijzigd door Lil op di 31 dec 2013, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
#2840871
Lil schreef: wat heeft Bas overgegeven? Alleen gal of ook nog iets anders?
Braken kan iets zijn waarvoor je even contact moet opnemen met de da    ;)
Bas was niet nuchter voordat hij zijn roesje kreeg. Dus heeft hij al bij de DA al overgegeven. Ik denk dat nu nog een restje uitgekomen is.

Hij loopt nu net zelf naar de drinkbak en deed dat vrij fit. Alleen even wat rustiger opstaan.

Van de DA mocht ik hem vanavond nog een beetje voeren, maar ik ga dat morgenvroeg pas doen.
Door Mandarijn
#2841134
Kaela schreef: Hoe is Bas de nacht doorgekomen? Gaat alles goed met hem?
Hij is heel goed de nacht doorgekomen. Vanmorgen tijdens het uitlaten heeft hij zelfs een keer gepoept, was niet veel.
Ik heb groene leem in huis.  Kan ik dat op d hechtingen smeren?

Gisterenavond rond 23u was Bas weer helder en heb ik hem even uitgelaten buiten het dorp. Stond te kijken van de hoeveelheid die hij plaste. Bij terugkomst heeft hij zelfs een beetje kvv gehad. Wat volgens meneer duidelijk te weinig was.
Door Lil
#2841148
Fijn dat het goed gaat!

ik smeer nooit iets op hechtingen, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Staan hier meerdere topics over.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door