Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

#2838916
Ik heb 2 verschillende vragen, dus ik hoop dat het goed staat hier.

# 1: Jet heeft last van een terugkerend blaasgruis probleem. Struviet.

Afgelopen mei had ze een flinke blaasontsteking. pH van 9. Geen struviet. Na 2 antibiotica kuren was alles weer helemaal goed. Echter een aantal weken later bleek ze behoorlijk wat blaasgruis te hebben, zonder een blaasontsteking. We hebben een echo met een blaaspunctie laten maken en de urine van de punctie werd op kweek gezet. Uit deze kweek is niks bijzonders gekomen. Helaas, anders wisten we waarom ze het gruis aanmaakt.

De DA adviseerde het dieet van RC. Na 2 weken was haar urine helemaal schoon. Nog een week of 4 doorgegaan met de RC en daarna heb ik Jet weer overgezet op vers vlees i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. Ten tijde van de blaasontsteking en de ontwikkeling van het blaasgruis at ze vers vlees. Echter na 2 weken kwam het gruis alweer volop terug. pH weer gestegen naar 7,5/8. Dus maar weer terug naar de RC.

Begin deze maand heb ik Jet overgezet op andere brokken i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. De urine was voor de overstap helemaal schoon. pH van 6,5. Na 2 weken weer haar urine laten controleren. En wat bleek? Weer volop gruis erin. pH weer gestegen naar 7,5. Dus nu staat ze helaas nog steeds op het RC dieet.

Ik lees veel goede berichten over Eurologist van http://huisdierendokter.nl/ Heeft iemand hier ervaring mee? Of met wat andere (verzurende) middelen?

# 2: Nog een lastige kwestie: Jet reageert niet goed meer op vers vlees, dit speelde ook al voordat de blaasproblemen zich voor deden. Dat uit zich in: elke dag flinke buikpijn (vlees is op kamertemperatuur). Zo'n beetje de hele dag door rommelende darmen. Wisselende ontlasting (dun, hard, geel, normaal). En ze wordt ook erg lusteloos, dus, niet willen spelen, niet willen wandelen, hele dagen slapen. Dat is niet normaal voor een Jack Russell van 2,5. Het lijkt wel of ze voedingsstoffen tekort komt..? Op brok heeft ze deze problemen niet. Misschien heeft iemand tips?

Ik ben zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen om haar van het RC dieet af te krijgen.
Laatst gewijzigd door Nikki op zo 29 dec 2013, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2838962
Ze stond vanaf februari '12 tot mei j.l. op vers vlees. Ze kreeg best veel verschillende merken en diersoorten. Voornamelijk Haaksbarf, Tinlo, Bandit, Alaska en Carnibest. Tussendoor is een keer All Animal, Kiezebrink, Carnivoer. Soms wat te kauwen zoals een eendennek of konijnenvoorstuk i.c.m. met wat pens.
#2840467
Nikki schreef: Ik heb 2 verschillende vragen, dus ik hoop dat het goed staat hier.

# 1: Jet heeft last van een terugkerend blaasgruis probleem. Struviet.

Afgelopen mei had ze een flinke blaasontsteking. pH van 9. Geen struviet. Na 2 antibiotica kuren was alles weer helemaal goed. Echter een aantal weken later bleek ze behoorlijk wat blaasgruis te hebben, zonder een blaasontsteking. We hebben een echo met een blaaspunctie laten maken en de urine van de punctie werd op kweek gezet. Uit deze kweek is niks bijzonders gekomen. Helaas, anders wisten we waarom ze het gruis aanmaakt.

De DA adviseerde het dieet van RC. Na 2 weken was haar urine helemaal schoon. Nog een week of 4 doorgegaan met de RC en daarna heb ik Jet weer overgezet op vers vlees i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. Ten tijde van de blaasontsteking en de ontwikkeling van het blaasgruis at ze vers vlees. Echter na 2 weken kwam het gruis alweer volop terug. pH weer gestegen naar 7,5/8. Dus maar weer terug naar de RC.

Begin deze maand heb ik Jet overgezet op andere brokken i.c.m. Puur cranberry compleet en Puur blaas en nieren. De urine was voor de overstap helemaal schoon. pH van 6,5. Na 2 weken weer haar urine laten controleren. En wat bleek? Weer volop gruis erin. pH weer gestegen naar 7,5. Dus nu staat ze helaas nog steeds op het RC dieet.

Ik lees veel goede berichten over Eurologist van http://huisdierendokter.nl/ Heeft iemand hier ervaring mee? Of met wat andere (verzurende) middelen?

# 2: Nog een lastige kwestie: Jet reageert niet goed meer op vers vlees, dit speelde ook al voordat de blaasproblemen zich voor deden. Dat uit zich in: elke dag flinke buikpijn (vlees is op kamertemperatuur). Zo'n beetje de hele dag door rommelende darmen. Wisselende ontlasting (dun, hard, geel, normaal). En ze wordt ook erg lusteloos, dus, niet willen spelen, niet willen wandelen, hele dagen slapen. Dat is niet normaal voor een Jack Russell van 2,5. Het lijkt wel of ze voedingsstoffen tekort komt..? Op brok heeft ze deze problemen niet. Misschien heeft iemand tips?

Ik ben zoveel mogelijk informatie aan het inwinnen om haar van het RC dieet af te krijgen.
Met de KVV's die jij voert, lijkt het me sterk hoor, dat ze tekorten heeft. Maar kennelijk reageert ze om andere redenen niet goed. Hoe is de werking van de alvleesklier? Is er al eens een bloedonderzoek gedaan? Kan het probleem niet in relatie staan met de blaasproblemen? Ik bedoel, van blaasontsteking kun je behoorlijk ellendig zijn hoor. En vitamine C en cranberry kunnen buikpijn en diarree geven.
#2840480
Dat leek mij ook sterk Lizzy, zijn toch wel de betere KVV's in mijn ogen. Begin oktober is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan omdat ze ziek was. Moest er wel een paar keer om vragen maar goed. (Uiteindelijk bleek ze een deel van een speeltje opgegeten te hebben) Daar is verder niks uitgekomen, maar durf niet te zeggen of daarbij ook de alvleesklier is meegenomen.

Wat voor een klachten kan een hond met alvleesklierproblemen hebben?

De problemen die ze had op vers vlees had ze ook al voordat ze de blaasproblemen kreeg. Toen kreeg ze nog geen cranberry. Het kan wel zijn dat de blaasproblemen al speelde voordat ik het door had. Ze heeft namelijk best een hoge pijngrens. Ik merkte het toen ze niet meer wilde plassen vanwege de pijn.

Maarja, kan ze door de blaasproblemen ook darmklachten krijgen? Toen ze nog volledig op KVV stond en tijdens een weekendje weg brok (Orijen) kreeg leefde ze ook helemaal op. Veel vrolijker, energieker, heerlijk spelen, geen darmklachten/buikpijn. Vervolgens thuis weer op KVV en ze was weer helemaal het tegenovergestelde. Sloom, lusteloos, buikpijn/rommelende darmen, hele dag slapen...
#2840483
Nikki schreef: Dat leek mij ook sterk Lizzy, zijn toch wel de betere KVV's in mijn ogen. Begin oktober is er uitgebreid bloedonderzoek gedaan omdat ze ziek was. Moest er wel een paar keer om vragen maar goed. (Uiteindelijk bleek ze een deel van een speeltje opgegeten te hebben) Daar is verder niks uitgekomen, maar durf niet te zeggen of daarbij ook de alvleesklier is meegenomen.

Wat voor een klachten kan een hond met alvleesklierproblemen hebben?

De problemen die ze had op vers vlees had ze ook al voordat ze de blaasproblemen kreeg. Toen kreeg ze nog geen cranberry. Het kan wel zijn dat de blaasproblemen al speelde voordat ik het door had. Ze heeft namelijk best een hoge pijngrens. Ik merkte het toen ze niet meer wilde plassen vanwege de pijn.

Maarja, kan ze door de blaasproblemen ook darmklachten krijgen? Toen ze nog volledig op KVV stond en tijdens een weekendje weg brok (Orijen) kreeg leefde ze ook helemaal op. Veel vrolijker, energieker, heerlijk spelen, geen darmklachten/buikpijn. Vervolgens thuis weer op KVV en ze was weer helemaal het tegenovergestelde. Sloom, lusteloos, buikpijn/rommelende darmen, hele dag slapen...
Misschien is zij wel een van de weinige honden die niet goed tegen rauwe voeding kan.... Of bijvoorbeeld lekke darmen heeft. Wat gebeurd er als je de KVV een paar seconden kookt, het af laat koelen en er daarna probiotica bij doet (Solgar Acidophilus 40+ is zeer krachtig en goed) ?
#2840488
Lizzy schreef: Misschien is zij wel een van de weinige honden die niet goed tegen rauwe voeding kan.... Of bijvoorbeeld lekke darmen heeft. Wat gebeurd er als je de KVV een paar seconden kookt, het af laat koelen en er daarna probiotica bij doet (Solgar Acidophilus 40+ is zeer krachtig en goed) ?
Daar begin ik ook sterk aan te denken inderdaad, dat ze er gewoon niet (meer) tegen kan. De laatste paar weken dat ze KVV kreeg deed ik er wat kokend water overheen, liet het even staan en daarna kreeg ze het. Ook i.v.m. de blaasontsteking die ze toen had, voor het extra doorspoelen en om te kijken of het beter ging als het vlees wat minder rauw was. Maar die heeft niet geholpen. Het product dat jij noemt ken ik niet...
#2840491
Nikki schreef:
Daar begin ik ook sterk aan te denken inderdaad, dat ze er gewoon niet (meer) tegen kan. De laatste paar weken dat ze KVV kreeg deed ik er wat kokend water overheen, liet het even staan en daarna kreeg ze het. Ook i.v.m. de blaasontsteking die ze toen had, voor het extra doorspoelen en om te kijken of het beter ging als het vlees wat minder rauw was. Maar die heeft niet geholpen. Het product dat jij noemt ken ik niet...
Dat is dus probiotica. Het werkt erg goed bij darmproblemen. Want vergeet ook niet dat de darmflora door antibiotica totaal naar de knoppen wordt geholpen. Het lijkt me dus zinvol dat je eerst hier mee aan de gang gaat voordat je je hond permanent op brok zet. En desnoods naar een holistisch DA gaan die je en kan helpen bij de verteringsproblemen en bij de blaasproblemen.
#2840495
Lizzy schreef: Dat is dus probiotica. Het werkt erg goed bij darmproblemen. Want vergeet ook niet dat de darmflora door antibiotica totaal naar de knoppen wordt geholpen. Het lijkt me dus zinvol dat je eerst hier mee aan de gang gaat voordat je je hond permanent op brok zet. En desnoods naar een holistisch DA gaan die je en kan helpen bij de verteringsproblemen en bij de blaasproblemen.
De laatste antibiotica kuur was in afgelopen mei. Alweer eventjes geleden. Ik zal zo even wat informatie over die probiotica opzoeken. Ik heb al meerdere malen contact gehad met Tannetje Koning, ben nu nog in afwachting van een mail terug met de zelfde vragen als die ik hier heb gesteld.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door