Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Jantina
#2839538
Vriendlief zou de werpkist maken, maar na een rondje bouwmarkt en een optelsom blijkt eentje kopen voordeliger. We laten de kist op maat maken, ik had 100 breed bij 80 diep in mijn hoofd, ingang aan de breedste kant. Dit is het formaat van de kist waar ik een bevalling bij heb mogen 'oefenen', ik vond het prettig, overzichtelijk en voor een Petit ook groot zat.
Nu zie ik op internet echter ook wel veel vierkante of langwerpige (ingang aan de korte kant zeg maar).
Voor we groen licht geven om 'm te laten maken toch even hier vragen: zijn er toevallig nog bepaalde voordelen aan een vierkante of langwerpige kist die het overwegen waard zijn of is het echt maar net wat je zelf fijn vindt en wat goed in je huis past?
Gebruikersavatar
Door **Marjolijn**
#2839543
Ik denk dat het ook maar net is wat je zelf fijn vind en waar je hem denkt neer te zetten zodat de uitgang aan de goede kant zit zeg maar.
Het belangrijkste is dat Lizzy en straks dus Saar aan zowel de lange als korte kant goed in de lengte kan liggen denk ik.

* waar laat je hem maken? *
Door tessa
#2839887
Ik denk dat he op zich niet zoveel uitmaakt.
Waar ik achter ben gekomen is dat het handig is als de kist zo hoog is dat de pups er niet uit kunnen klimmen via de zijkanten.
Bij mij staat de ren vast aan de kist om zoveel mogelijk ruimte te hebben voor ze, maar na een week of zes kunnen ze over de zijkant van de kist klimmen, dus kunnen ze niet meer in de kist/ren. Dat is bij mij op zich niet zo'n heel groot probleem omdat ze tegen die tijd naar de bijkeuken verhuizen, maar bij een volgende kist zou ik hem toch hoger maken.
Door Alba
#2839893
Ik zou idd zorgen dat ze aan de kortste kant ook languit kunnen liggen. Ik vind zelf de ingang aan de langste kant fijn, maar dat is ook door hoe wij de kist neerzetten, dus goed bedenken in je huissituatie.

Ben ook benieuwd waar je hem laat maken.
Door miik
#2840182
tessa schreef: maar bij een volgende kist zou ik hem toch hoger maken.
Dat kan niet met alle materialen. Ik had een lichtgewicht iets uitgezocht en dat kon niet, want dan ging het wiebelen.
Dus het is bij ons uiteindelijk ene kist van betonplex geworden.
Ik vind het zelf belangrijk dat de kist groot genoeg is dat ik een deel kan verwarmen voor de pups, maar dat de moeder erbij kan liggen zonder direct ook onder de lamp te liggen. Dus ik heb een vrij grote kist voor een border collie (100x 150) maar ik vind dat dus erg prettig.
Mijn eerste kist was een stuk kleiner, en daar wilde Joy al snel niet meer in omdat het te warm was. Met de grotere ging dat beter.
Gebruikersavatar
Door nova
#2841402
Voor Bindi had ik een kist van 160 x 120.
En eig was die net te klein,  Bindi kon niet goed languit liggen.
Kist dus verkocht.
Diva is een stuk kleiner dan Bindi, dus nu zou een kist van  die afmetingen wél groot genoeg zijn geweest ,  maar ja, weg is weg..

Nu er een nieuwe kist aan moet komen, laat ik er een maken, met  een instap aan de korte zijde, en een instap aan de lange zijde.  Kan ik  de kist ook plaatsen zoals ik wil.
Daarnaast wil ik een tussenschot in de kist hebben,  zodat ik bij schoonmaken  ook even  het grut  aan een kant kan leggen. Tussenschot moet  makkelijk uitneembaar zijn, zonder dat ik de kist moet uit elkaar halen
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2842222
Wij hebben er 2 :D tja 2 verschillende rassen van nogal een maatverschil...
Wat ik van belang vind is dat de bodem gedeeltelijk verwarmt kan worden (kan wel bij de buhundenkist maar bij de saarloosjes niet en dat is jammer)
En dat ze royaal languit kunnen liggen incl de doodligstangen.
Bij de buhundenkist kunnen we de zijkant en 1 lange voorkant in verschillende hoogten opbouwen.. Dus eerst 1 plankje en later de anderen erbij. Ook erg handig als het spul gaat kruipen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door