Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2835498
Hoi,


In de bieb vond ik een artikel over blaasgruiskatten en vers voeren.
Nu ben ik erg benieuwd of de mensen die KVV geven aan de blaasgruiskat ook de urine zelf testen?
Of is dit niet nodig?

Hoor graag jullie reaktie's :)
#2839295
Ik test niet zelf. Volgens de dierenarts zijn de teststrips niet heel lang betrouwbaar en zij meten veel meer dan alleen de PH. Dus ik neem regelmatig wat urine mee en laat het door de dierenarts testen. Dan weet je ook gelijk dingen als soortelijk gewicht en of er kristallen in aangetroffen worden.
#2839296
Dank je wel voor jullie reaktie's!

Ben ook erg benieuwd hoe jullie de urine opvangen?
Neem je daarvoor een speciale vulling in de bak of kun je de urine echt opvangen met bijv. een pollepel?

Dit omdat mijn jongste kater (nu 4 jr.) al twee keer een blaasontsteking heeft gehad met struvietgruis.
De eerste keer was hij twee jr. oud en afgelopen zomer heeft hij helaas weer een blaasontsteking met struviet gehad.
Het opvangen van de urine is zo'n probleem dat hij opgenomen is geweest zodat de dierenarts een blaaspunctie kon doen.

Ben dus heel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.
#2839722
kimber schreef:

Ben ook erg benieuwd hoe jullie de urine opvangen?
Neem je daarvoor een speciale vulling in de bak of kun je de urine echt opvangen met bijv. een pollepel?
Katkor halen bij de dierenarts. Dar zijn plastic kattebbakkorrels.
Of de goedkopere manier:
Een vuilniszak in stukjes knippen en die in de bak doen ipv kattengrit.
#2839735
Ja, er zijn mensen die het echt op kunnen vangen met pollepel ;-)

Zelf heb ik katkor gebruikt in de kattenbak. Zit ook handig pipetje bij om het op te zuigen en reageerbuisje om de urine in te bewaren/vervoeren ;-)
Korrels in de bak en wachten maar ('s ochtends vroeg doen want kan lang duren, heb zelf wel eens 5 uren gewacht)
#2841818
Heeft een kat op KVV sowieso niet een iets hogere ph-waarde?
Mocht je vaker urine moeten opvangen kun je ook aqauriumsteentjes gebruiken als kattenbakvulling. Wel goed (meerdere malen) wassen van te voren. Graaft fijn maar urine word niet opgenomen, na plassen even door een zeef en je hebt de benodigde urine.
Ook onbelangrijk, niet urine opvangen kort na de maaltijd dit vertekend de waarde, hel liefst minimaal 3 uur na de laatste maaltijd.
#2844174
Dank jullie wel voor de reaktie's :)

@paasnini; jouw tip van de aquariumsteentjes is ook een goeie bruikbare tip!
Bij onze honden moet het altijd het 1e plasje (s'ochtends) zijn maar bij katten is dit natuurlijk een stuk lastiger te controleren maakt het bij de kat niet zoveel uit of het ochtendurine is?
#2845145
Ik heb van de dierenarts toentertijd niet meegekregen dat het de eerste urine van de dag zou moeten zijn.
Wel is het handig om het 's ochtends op te zetten omdat ze erg lang kunnen wachten en het zo snel mogelijk bij de DA moet zijn voor controle ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door