Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jacoba
#2839171
Ooit meen ik gelezen te hebben dat een bepaald soort vis beter niet of niet vaak gevoerd wordt, i.v.m. het afbreken van ? in het lijf. Heb ergens de klok horen luiden, maar weet niet meer waar de klepel hangt. Of zit ik er nu helemaal naast  ???.

Hebben jullie enig idee?
Door Annemarie Rijnveld
#2839194
Jacoba schreef: Ooit meen ik gelezen te hebben dat een bepaald soort vis beter niet of niet vaak gevoerd wordt, i.v.m. het afbreken van ? in het lijf. Heb ergens de klok horen luiden, maar weet niet meer waar de klepel hangt. Of zit ik er nu helemaal naast  ???.

Hebben jullie enig idee?
Sommige vissoorten bevatten een anti-vitamine, Thiaminase, dat Vitamine B1 (Thiamine) afbreekt.
Daarom dus het advies niet meer dan ongeveer 10% vis te geven (op het totaalmenu) en van deze 10% niet meer dan 5% aan vette vis. Om en de nabij  :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2841909
Annemarie Rijnveld schreef: Sommige vissoorten bevatten een anti-vitamine, Thiaminase, dat Vitamine B1 (Thiamine) afbreekt.
Daarom dus het advies niet meer dan ongeveer 10% vis te geven (op het totaalmenu) en van deze 10% niet meer dan 5% aan vette vis. Om en de nabij  :D
Euhm nee hoor.

Je kan perfect 10% vette vis voeren.  Het gaat om het totaal aan thiaminase bevattende vis.  Bepaalde vissen bevatten het, andere niet.  Ook vele witvissen bevatten thiaminase, zeker niet enkel vette vis.  Je kan opzoeken welke wel en welke niet (zalm niet, dat weet ik vanbuiten), maar je kan ook gewoon 10% vis aanhouden. Dan zit je zowiezo goed.
Vette vis is juist beter dan witvis om te voeren want in witvis zit niets waar een hond of kat echt wat mee is.  Vette vis bevat gezonde vetzuren zoals omega 3 en bepaalde mineralen, en is wel echt waardevol om te voeren.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#2854715
Zit thamine (vit. B1) in voeding dat de kat krijgt zodat ze het zelf weer aan kunnen vullen op het moment dat ze teveel vis hebben gehad?
Door Annemarie Rijnveld
#2855179
pearlsofpassion schreef: Euhm nee hoor.

Je kan perfect 10% vette vis voeren.  Het gaat om het totaal aan thiaminase bevattende vis.  Bepaalde vissen bevatten het, andere niet.  Ook vele witvissen bevatten thiaminase, zeker niet enkel vette vis.  Je kan opzoeken welke wel en welke niet (zalm niet, dat weet ik vanbuiten), maar je kan ook gewoon 10% vis aanhouden. Dan zit je zowiezo goed.
Vette vis is juist beter dan witvis om te voeren want in witvis zit niets waar een hond of kat echt wat mee is.  Vette vis bevat gezonde vetzuren zoals omega 3 en bepaalde mineralen, en is wel echt waardevol om te voeren.
Mee eens Pop, ik heb enkel eerdere posts BP hierover aangehaald. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2855267
Aradia schreef: Zit thamine (vit. B1) in voeding dat de kat krijgt zodat ze het zelf weer aan kunnen vullen op het moment dat ze teveel vis hebben gehad?
Ja hoor, in vlees zit dat in.
Het is echter niet iets waar je zomaar een tekort van wil, zelfs al is het maar voor eventjes. Het geeft hersenafwijkingen en neurologische symptomen.
Dus let gewoon op nooit teveel vis in een keer te voeren. 
Het is dus niet 10% over het hele jaar of maand, maar echt per week te rekenen.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#2855787
Nee dat wil ik ook inderdaad niet. Maar omdat ik het niet wist, moet ik nu toch eens terug gaan rekenen wat ik de afgelopen periodes aan vis besteld heb en hoeveel ze gehad hebben. Ze hebben vette vismix gehad en zalmmix. Dat laatste beviel niet, maar ik weet niet wie het eruit gooit. Ik had nu haringen besteld maar nog niet gegeven.

Ik ga aan het rekenen  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door