Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door TessaThomas
#2837785
Tay was als puppy vrij mager, hij kon enorm veel eten, kwam netjes aan, maar voor het mooie mocht hij wat voller worden. Zijn voer is gewoon meegegroeid met hem en zo ongeveer volgens het schema hier van BP qua hoeveelheid. Ging netjes, hij zag er goed uit, groeide goed en gelijkmatig op.

En toen was hij klaar met wisselen en enorme groeispurten en werd hij ineens te dik. Ik heb voorzichtig het voer terug geschroefd (want in 1 keer heel veel minderen durfde ik niet met pup). Maar hij mag nog steeds wel wat kwijt? Hij is nu 8 maanden. Hoe doen jullie dat? Ik vind het nogal spannend ivm groei?
Gebruikersavatar
Door Esther en Daya
#2838114
Ik voer op zicht. Als ze te zwaar wordt, voer ik iets minder. Volgens mij kan je gewoon iets minderen met voer. Je moet alleen wat geduld hebben, ze zal niet van de een op andere dag slanker zijn. Dit kost tijd.

Maar wat vind jij te zwaar? Ik heb een pup van 5,5 maand en die woog twee weken geleden 23,5 kilo.... Zij is zeker niet te zwaar.
Door henneke
#2838158
ik verhoog het voer gewoon niet dan , Salto was op een gegeven moment ook een beetje mollig maar twee weken later bleek hij opeens weer een groeispurtje te hebben gehad en was het weer goed , ik geef hem vanaf dat hij 28 kilo was dezelfde hoeveelheid voer en toen stond hij op 4,5% dus het is nu met het aankomen vanzelf iets minder geworden in % .
Door sella
#2838311
Wij verhogen dan ook niet, en dan groeispurt en hij is weer netjes.
Shay weet nu 28 kg en is 10 maanden en behoorlijk groot. En die is netjes schraal, niet mager, maar zeker niet dik, wel fases van mollig zijn.
Door Martine-Tom
#2838383
Een jonge hond van 8 maanden laat je imho niet afvallen, je zorgt gewoon dat hij niet meer aankomt, met de volgende groeispurt trekt het vanzelf weer recht.
Door TessaThomas
#2838405
Percentage heb ik al een tijdje ( 2 maanden?) niet meer verhoogd. Hij kreeg namelijk een redelijk hoog percentage tot 5/6 maanden, omdat hij dus erg schraal was. Toen hij mooi op gewicht begon te komen, heb ik inderdaad het gewicht niet meer verhoogd. Maar hij werd wel ineens heel dik. Geen taille meer, geen ribben te zien en lastig te voelen. Zijn groeispurten gaan ook niet meer zo hard en klaar met wisselen, daarvoor kon ik voeren wat ik wilde bij wijze van, maar dat ging op aan wisselen en groeien.

Qua kilo, ik geloof dat hij op de ruim 30 kilo zat afgelopen maand. Maar gewicht kijk ik niet naar, wel naar zijn bouw. Ik heb hem iets geminderd in voer (niet veel, 100 gram, maar dat krijgt hij aan beloningen met trainen haha) en het begint wel iets beter te worden langzaam. Maar ik kreeg dus het advies van de DA om het voer te halveren en maar sperziebonen te geven. Dat durfde ik dus niet, dus even hier vragen.

Mijn eigen idee was dus om de beloningen van het voer af te halen en dan maar gewoon wachten tot hij weer wat groeit.
Door henneke
#2838443
TessaThomas schreef: Percentage heb ik al een tijdje ( 2 maanden?) niet meer verhoogd. Hij kreeg namelijk een redelijk hoog percentage tot 5/6 maanden, omdat hij dus erg schraal was. Toen hij mooi op gewicht begon te komen, heb ik inderdaad het gewicht niet meer verhoogd. Maar hij werd wel ineens heel dik. Geen taille meer, geen ribben te zien en lastig te voelen. Zijn groeispurten gaan ook niet meer zo hard en klaar met wisselen, daarvoor kon ik voeren wat ik wilde bij wijze van, maar dat ging op aan wisselen en groeien.

Qua kilo, ik geloof dat hij op de ruim 30 kilo zat afgelopen maand. Maar gewicht kijk ik niet naar, wel naar zijn bouw. Ik heb hem iets geminderd in voer (niet veel, 100 gram, maar dat krijgt hij aan beloningen met trainen haha) en het begint wel iets beter te worden langzaam. Maar ik kreeg dus het advies van de DA om het voer te halveren en maar sperziebonen te geven. Dat durfde ik dus niet, dus even hier vragen.

Mijn eigen idee was dus om de beloningen van het voer af te halen en dan maar gewoon wachten tot hij weer wat groeit.
dat lijkt mij een veel verstandiger plan dan het plan van je dierenarts ja  ;)
Door Lil
#2838569
als een jonge hond echt te dik is (geen ribben voelen en geen taille vind ik echt te dik) dan haal ik gewoon iets van het voer af. De helft is wel erg drastisch en sperciebonen hoeft natuurlijk niet.
Door TessaThomas
#2838573
Lil schreef: als een jonge hond echt te dik is (geen ribben voelen en geen taille vind ik echt te dik) dan haal ik gewoon iets van het voer af. De helft is wel erg drastisch en sperciebonen hoeft natuurlijk niet.
Ik dus ook. Niks voor mij ook, maar het ging zo snel ineens.
Door Lil
#2838574
TessaThomas schreef: Ik dus ook. Niks voor mij ook, maar het ging zo snel ineens.
joh kan gebeuren.

Boris is ook altijd zo vreselijk snel, zowel met vreselijk snel afvallen en dan maar niet bijkomen en niet bijkomen en vervolgens heeft hij te veel kilo's plakken die er met de beste wil van de wereld niet meer afgaan etc etc etc. Na 12 jaar en 8 maanden (nou ja eigenlijk al 3 jaar geleden) heb ik me daar maar bij neergelegd.
Gebruikersavatar
Door kira
#2838721
Wij hebben wel geminderd. Tante P is nu bijna 8 maanden (nog een dagje haha), ze was 2 weken terug opeens wat te mollig (nog wel taille en ribben, maar minder ribben als anders), ze was minder tuk op haar eten. Van 1400 gram zijn we naar 1200 gram gegaan, ze is nu weer goed en we kijken even of ze nu goed blijft. Mocht er weer een groeispurt komen en ze zou te mager worden kan ik zo weer wat meer geven. Tante P was 2 weken terug 52 kilo. Ik ga er ook vanuit dat ze nu aardig uitgegroeid is.

Overigens heb ik hier altijd wel wat wisselingen in wat ik voer. Kleine beer krijgt nu al een hele tijd 1000 gram, dat is 200 gram meer als anders, ze is nu weer netjes op haar ribben, maar toen ik iets af ging bouwen werd ze gelijk weer dunner, dus direct weer naar de 1000 gram gegaan.
Door sella
#2838955
Oh volwassen honden krijgen gewoon wat meer pens en dan zijn ze zo weer goed. Maar groeiende honden zal ik nooit halveren. 100 of 200 gram minder op de gewichten van grote honden, shay eet 1500 gram is niet zo dramatisch 700 gram eraf wel.
Door Martine-Tom
#2838964
kira schreef: Wij hebben wel geminderd. Tante P is nu bijna 8 maanden (nog een dagje haha), ze was 2 weken terug opeens wat te mollig (nog wel taille en ribben, maar minder ribben als anders), ze was minder tuk op haar eten. Van 1400 gram zijn we naar 1200 gram gegaan, ze is nu weer goed en we kijken even of ze nu goed blijft. Mocht er weer een groeispurt komen en ze zou te mager worden kan ik zo weer wat meer geven. Tante P was 2 weken terug 52 kilo. Ik ga er ook vanuit dat ze nu aardig uitgegroeid is.

Overigens heb ik hier altijd wel wat wisselingen in wat ik voer. Kleine beer krijgt nu al een hele tijd 1000 gram, dat is 200 gram meer als anders, ze is nu weer netjes op haar ribben, maar toen ik iets af ging bouwen werd ze gelijk weer dunner, dus direct weer naar de 1000 gram gegaan.
Geheel off-topic, hoe gaat het met Tante P??
Gebruikersavatar
Door kira
#2839035
Martine-Tom schreef: Geheel off-topic, hoe gaat het met Tante P??
Best wel goed. Op het moment geen behandelingen meer, februari weer controle. Ze wordt al een hele hond en kan inmiddels aardig lopen. Ze is enorm sterk, niet snel maar ze compenseert dat met haar kracht.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door